e‌BPM

قوانین کسب‌ و کار (business rules) چیست؟ و چه مزیت‌هایی دارند؟

تصمیم‌گیری در مورد نوع لباسی که برای یک مهمانی می‌پوشید فرایندی است که می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد. این فرایند برای بعضی از افراد یک معضل به حساب می‌آید، حال شما تصور نمایید که تصمیم‌گیری در یک سازمان چقدر پیچیده و زمان‌بر خواهد بود. فکر نکنید که تصمیم‌گیری در مورد لباس فقط برای بانوان سخت و دشوار است. باراک اوباما و مارک زاکربرگ تصمیم‌های قاطعی می‌گیرند و بدین سبب در مصرف وقت و انرژی صرفه‌جویی می‌کنند. آنها کمد لباس بسیار کوچکی دارند و عمدتا لباس‌هایی مشابه دارند بنابراین به راحتی تصمیم‌گیری می‌‌نمایند.

قوانین کسب‌ و کار (business rules) به یک اصل عمومی اتلاق می‌شود. آنها تصمیماتی از قبل پیش‌بینی شده‌ای هستند که در تسریع فرایند کمک می‌کنند و از اتلاف وقت کارکنان جلوگیری می‌نمایند.

آیا می‌خواهید بیشتر در مورد قوانین کسب و کار (business rules) و نحوه تاثیر آنها را بر بهره‌وری یک سازمان بدانید؟

پس پست زیر را مطالعه نمایید.

قوانین کسب و کار (business rules) چیست؟

همانطور که خود اصطلاح نشان می‌دهد، آنها قوانینی هستند که با تعریف یا محدود کردن برخی از اقدامات، در فرایندهای یک سازمان شرکت می‌کنند. آنها نحوه انجام عملیاتی خاص یا محدودیتی را که باید در فرایند اعمال شود را نشان می‌دهند. همچنین عملکردها را هدایت می‌کنند. چه چیزی، کجا، در چه زمانی و چرا باید انجام شود. این قوانین ممکن است به شکل رسمی، غیر رسمی، نانوشته و یا به صورت خودکار انجام شود.

اگرچه، به دلیل همبستگی زیاد آنها(قوانین کسب و کار) با هم به درستی ثبت و ضبظ نشوند و فقط با کمک فناوری به وسیله نرم‌افزارهای تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قوانین نشان می‌دهند چگونه یک سازمان کار می‌کند بنابراین باید آینه‌ی تمام نمای سیاست‌های سازمان باشند. درنتیجه آنها به وسیله محدود کردن فعالیت‌ها فرایند‌ها را شکل می‌دهند و تصمیم‌های کارکنان را هدایت‌ می‌نمایند. امکان بهره‌بری از قوانین کسب و کار بسیار گسترده است و به خصوصیات سازمان بستگی دارد، اما بعضی از قوانین کسب و کار تنها به نوع خاصی از فرایند متصل می‌شوند.

نمونه‌ فرایندهای مرسوم که از قوانین کسب و کار استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  • محاسبه هزینه
  • میزان تخفیف مشتری
  • تصویب بودجه
  • تخصیص وام
  • مزایای پیشنهاد ارائه شده
  • تعیین اولویت

اعمال قوانین کسب و کار

اولین گام پیدا کردن درک درستی از قواعد کسب و کار (business rules) است.

حال نیاز است نحوه عملکرد آنها را شرح داده شود.

مدیران باید با استفاده از تجربه و تحلیل عالی فرایندها، این قوانین را به خوبی تعریف کنند که البته می‌بایست مطابق با سیاست‌های کلان سازمان بوده و بیانگر اهداف سازمان باشند و در نهایت استراتژی‌های سازمان را تقویت نمایند. درنتیجه این نکته مهم است که در هنگام برنامه‌ریزی‌های استراتژیک قوانین احتمالی را مدنظر قرار داده تا احتمال دست‌یابی به موفقیت افزایش یابد. برای اعمال قوانین کسب و کار، باید به صورت فزاینده‌ای از فن‌آوری استفاده کرد که تضمین کننده خودکارسازی و کارآمدی فرایندها است.

نمونه‌هایی از قوانین کسب و کار

به شرکت‌های فروش آنلاین کتاب توجه نمایید.

قوانین تعریف شده برای تخفیف‌ها که در مواقع مورد نظر استفاده می‌گردند و یا حداقل میزان خرید برای حمل و نقل رایگان کتاب یا قانونی که بیان می‌کند در صورت پرداخت حق عضویت می‌توانید کتاب‌های آنلاین را دانلود نمایید.

 

قوانین کسب و کار چقدر مهم هستند؟

هر مدیر باید نگران بهبود برنامه‌ریزی استراتژی‌ها و توسعه فرایندها سازمان خود باشد و به همین دلیل رهبران سازمان باید بر قوانین کسب و کار مسلط باشند.

مدیران قواعد کسب و کار را تعریف و اجرایی نموده و آنها را از طریق خودکارسازی کنترل می‌‌نمایند تا به صورت آنی بتوانند عملکرد سازمان خود را مشاهده نمایند.

 

مزیت‌های قوانین کسب و کار شما چیست؟

ارائه کنترل بیشتر فرایند: قوانین کسب و کار جلوگیری از خطا و جبران آن را آسان می‌کند. شما میتوانید کنترل بیشتری بر روی فرایندها اعمال کنید.

تقویت استراتژی: بهره‌وری بیشتر در اجرای برنامه‌ریزی استراتژیک با توجه به سیاست‌های سازمان، تعیین و تقویت اهداف از جمله فواید قوانین کسب و کار هستند.

کاهش هزینه:  قوانینی که بر درآمدها و اهداف سازمان نظارت می‌کنند تا از ضرر و زیان سازمان جلوگیری نمایند.

کمک در تصمیم‌گیری: مشخص است که تعریف دقیق قوانین کسب و کار در اطمینان از استاندارد بودن تصمیماتی که برای سازمان گرفته می‌شود، کمک می‌کند.

 

قوانین کسب و کار و طراحی فرایند

تعریف قوانین کسب و کار به عنوان جریان وظایف یکی از شایع‌ترین مشکلات در طراحی فرایند است.

سعی بر آن است جریان‌های کاری به نحوی بررسی شود که مشخص گردد در کدام قسمت‌ها از دروازه‌های فراگیر استفاده شده است.

دروازه‌هایی مانند . . .

اگر این مقدار بیشتر از . . .

اگر تاریخ جدید‌تر از . . .

آنها به احتمال زیاد قوانین کسب و کار هستند و نه وظایفی که بر عهده خطوط جریان گذاشته شود.

آیا درست است؟

اگر تمام این پیچیدگی‌ها با استفاده از یک نمودار DMN یا خلاصه‌ای از قوانین در مستندسازی نشان داده شود، آن نمودار را نمی‌توان به سادگی درک کرد.

برای مشاهده محصول روی تصویر کلیک نمایید.

 

حال که می‌دانید قواعد کسب و کار چیست و چگونه از آنها در سازمان بهره‌برداری می‌شود.

آیا دستورالعملی برای خودکار سازی فرایند وجود دارد؟

آیا درست است که قوانین کسب وکار می‌توانند در خصوصیات سازمان تاثیر مثبت بگذارند.

 

منبع:

Software for business process control: the best way to perform BPM

عباس باقری

عباس باقری

کارشناس گروه eBPM
عباس باقری هستم کارشناس ارشد عمران ژئوتکنیک. فعال در زمینه اجرای پروژه مدیریت فرایند کسب‌وکار، مدیریت پروژه(pmbok)، بهینه سازی.
ایمیل: Bagheri@ebpm.ir
تلگرام: @ABS_ebpm_ir

اضافه کردن نظر