e‌BPM

معرفی عوامل موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار (قسمت سی‌ و دوم)

موضوع این هفته نیز در ادامه‌ی بررسی موضوع عوامل تاثیرگذار در پیاده‌سازی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار، مطلب این هفته نیز به این موضوع اختصاص داده‌ شده است.

در سال ۱۳۹۰ پژوهشی توسط خانم زینب دباغ‌کاشانی پیرامون عوامل حیاتی موفقیت در چارچوب پیاده‌سازی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار در سازمان‌های ایرانی انجام شد. در این تحقیق عوامل حیاتی موفقیت از چندین مقاله استخراج شده، سپس با استفاده از روش فراترکیب در ۵ فاز (مدیریت سازمان و فرایندها، طراحی معماری، توسعه فناوری اطلاعات بر مبنای معماری سرویس‌گرا، مدیریت پیاده‌سازی و تغییر، و اندازه‌گیری و کنترل)، ۱۵ عامل به همراه ۶۶ زیرعامل، شناسایی و معرفی شده‌اند. (دباغ‌کاشانی، ۱۳۹۰)

  • استراتژی
  • رهبری
  • فرهنگ سازمانی
  • ارتباطات و آگاهی
  • متدولوژی (روش‌شناسی)
  • معماری فرایند
  • معماری اطلاعات
  • زیرساخت فنی (فناوری و سیستم‌های اطلاعاتی)
  • معماری سرویس‌گرا
  • مدیریت پروژه
  • مدیریت تغییر
  • افراد
  • استانداردها و اندازه‌گیری عملکرد
  • کنترل عملکرد فرایند
  • بهینه‌سازی و بهبود فرایند

در پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ توسط راوستین و همکارش انجام شده است، به کمک روش پرسشنامه و توزیع آن بین ۷۶ نخبه در ۴۵ سازمان عوامل موفقیت پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت فرایند کسب‌وکار استخراج شده است. البته در این پژوهش از روش مصاحبه‌ی حضوری هم استفاده شده است. با توجه به این‌که تعداد پرسشنامه‌های توزیع‌شده و مصاحبه‌های انجام‌شده قابل توجه نبوده است، پژوهشگر داده‌ها را تجزیه و تحلیل نکرده و تنها به معرفی ‌آن به صورت کیفی اکتفا کرده است. در ادامه این عوامل آورده شده است: (Ravesteyn and Versendaal, 2012)

۱)       مدیریت پروژه

۲)       مدیریت تغییر

۳)       درک مفهوم مدیریت فرایند کسب‌وکار

۴)       سازماندهی فاز طراحی مدل‌سازی

۵)       فهم و درک فرایند

۶)       استفاده از «بهترین» استانداردها و تکنیک‌های مدل‌سازی

۷)       حفظ و نگهداری کیفیت مدل‌ها

۸)       فهم وابستگی متقابل و یکپارچگی منابع داده

۹)       یکپارچگی فرایندها و داده‌ها

۱۰)     تعریف و استفاده از سرویس شبکه

۱۱)     یکپارچگی نرم‌افزارهای کاربردی موجود از طریق سرویس

۱۲)     طراحی نمودار جریان داده

۱۳)     تناسب فناوری اطلاعات به کار رفته

۱۴)     استفاده از افراد مناسب در پروژه

۱۵)     مدیریت تغییر

۱۶)     مدیریت پروژه

۱۷)     اندازه‌گیری عملکرد

۱۸)     بهبود مستمر

۱۹)     یکپارچه‌سازی نرم‌افزار BPM با نرم‌افزارهای سازمان

در مطالب هفته‌های آتی ادامه‌ی موضوع عوامل موثر در پیاده‌سازی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار پرداخته شده است.

منابع:

  • دباغ‌کاشانی، ز.، (۱۳۹۰)، پایان نامه دوره‌ی کارشناسی‌ارشد شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در چارچوب پیاده‌سازی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار در سازمان‌های ایرانی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)
  • Ravesteyn, P., Versendaal, J., (2012), success factors of business process management systems implementation, Proceeding of the 18th Australasian conference on information systems (ACIS)

امیر مشایخی

امیر مشایخی

امیر مشایخی هستم. کارشناس‌ارشد مدیریت فرایندهای کسب‌وکار. ایمیل: mashayekhi@ebpm.ir تلگرام: amrmask@

اضافه کردن نظر