e‌BPM

سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار در قالب الگوی بالندگی قابلیت‌ها (قسمت چهل‌وسوم)

پس از اتمام موضوعات مرتبط با عوامل تاثیرگذار در پیاده‌سازی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار، مطلب این هفته به «سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار در قالب الگوی بالندگی قابلیت‌ها» اختصاص داده‌ شده است.

در بسیاری از سازمان‌هایی که در پروژه‌های فناوری اطلاعات سازمانی با مشکل مواجه هستند، مدیران و مهندسان آن سازمان ضرورت بهبود را درک کرده‌اند، اما در مورد اینکه اولویت‌های بهبود کدام است و ابتدا باید چه گام‌هایی را بردارند، اتفاق‌نظر وجود ندارد. تمامی نخبگان به اینکه بایستی بهبود فرایندها در تمامی حوزه‌های سازمانی انجام شود، اذعان دارند؛ ولی ترتیب و اولویت آن‌ها و اینکه با چه ملاحظاتی اجرا شوند، از موارد مهم در مورد اختلاف است.

با توجه به این‌که تمامی حوزه‌های فرایندی را نمی‌توان هم‌زمان بهبود داد و سازمان نیز توان کار هم‌زمان بهبود را نیز نخواهد داشت، مطلوب‌تر است، حوزه‌های فرایندی را با اولویت و ملاحظاتی بهبود بخشید و با تکیه بر نتایج بهبود در هر حوزه، به حوزه یا حوزه‌های بعدی پرداخت. توسعه و بهبود وضعیت فرایندهای سازمان به تلفیق مجموعه‌های متنوعی نیاز دارد که هدف آن در نهایت نیل به چشم‌انداز سازمان (در قالب ماموریت سازمانی) است.

مدل بلوغ قابلیت به این منظور در نظر گرفته شده است تا چارچوبی برای بهبود وضعیت BPM در سازمان ارائه کند. در این صورت سازمان می‌تواند، بهبود را به شکل مرحله‌ای و پله‌ای به پیش ببرد. با توجه به اینکه با پیاده‌سازی BPMS به صورت مرحله‌ای و تدریجی، هم از ریسک شکست پیاده‌سازی BPMS کاسته می‌شود و هم از تحمیل هزینه به صورت یکجا جلوگیری می‌شود؛ مدل CMMI می‌تواند نقشه‌ی راه بهبود را در اختیار سازمان قرار دهد. مراحل بهبود در CMMI به گونه‌ای طراحی شده است که بهبود در هر مرحله، زیربنا و پیش‌نیاز بهبود در مرحله‌ی بعد باشد.

مسعود نیارجی

مسعود نیارجی

مسعود نیارجی هستم. کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات و کارشناس فرایندهای کسب‌وکار در گروه eBPM. ایمیل:masoud@ebpm.ir تلگرام: fratelllllo@

اضافه کردن نظر