e‌BPM

شاخص‌های انتخاب BPMS چه می‌تواند باشد؟

شاخص‌های BPMS

مقدمه

تصور نمایید، یک سازمان متعالی قصد دارد یک هسته نرم‌افزاری توسعه‌پذیر برای پیاده‌سازی و بهره‌برداری از سامانه‌های مختلف فرآیند محور در قالب BMPS و استاندارد BPMN 2.0 خریداری و نسبت به توسعه سامانه‌های مختلف از طریق این بستر اقدام نماید. به راستی چه نکاتی را باید برای این مهم درنظر گرفت؟ یا به عبارتی دقیق‌تر شاخص‌های انتخاب BPMS چه می‌تواند باشد؟

گستره پروژه

زیرساخت توسعه فراهم شده بر اساس BPMS، یک معماری سرویس‌گرا را در اختیار خواهد گذاشت تا بتوان علاوه بر استفاده از زیرساخت‌های نرم افزاری موجود در خود سامانه، بتواند با انعطاف از سرویس‌های مختلف دیگر سازمانی نیز استفاده نماید. ویژگی‌های اصلی مورد نیاز از سامانه و شاخص‌های انتخاب BPMS، در قالب جدولی آورده شده است که تامین‌کنندگان محترم باید در قالب این جدول، امکانات سامانه خود را به صورت دقیق مشخص و بیان نماید و هزینه اعلام شده نیز بر اساس برآورده شدن ویژگی های ذکر شده در جدول ذیل خواهد بود.

شاخص‌های انتخاب BPMS

جدول ذیل در حقیقت بخش اصلی ویژگی‌های درخواستی از هسته BPMS یا به عبارتی شاخص‌های انتخاب BPMS پیشنهادی شرکت را مشخص کرده است. انتظار می‌رود شرکت پیشنهاددهنده بر اساس راهکار خود، در جدول مذکور وجود /عدم وجود یا در حال توسعه بودن ویژگی یا شاخص‌های انتخاب BPMS مدنظر را مشخص نماید و همچنین در صورت وجود راهکار خاص برای شاخص‌ انتخاب BPMS مدنظر توسط شرکت، راهکار مذکور را توصیف نماید.

چک لیست توانایی‌های محصول BPMS

اهم نیازها

نظارت و مانیتورینگ فرایند 

مدل‌سازی با استفاده از نمادهای BPMN (چه تعدادی از نوتیشن های BPMN را براساس سند مرجع اعلام شده توسط OMG پشتیبانی می‌کنید؟) شبیه سازی و تجزیه و تحلیل فرایند
امکان Import  و Export کردن مدل‌ها از سایر ابزارها مانند VISIO، ویژوال پارادایم و … پایش‌گر فرایند کسب و کار (BAM) Business Activity Monitoring
امکان بروزرسانی فرآیند، نسخه گذاری آن (پشتیبانی از Versioning) و اجرای همزمان چند نسخه از یک فرآیند عملکرد نسخه‌های متفاوت فرآیند و مقایسه آنها با یکدیگر
امکان برنامه‌نویسی منطق فرآیند به یک زبان عمومی مشاهده عملکرد کاربران در هر فرآیند
به‌کارگیری موتور قواعد و قوانین کاری در زمان مدل‌سازی فرآیند تعریف شاخص KPI بر روی فرآیندها بر اساس  تعداد فعالیت ها، میانگین زمان اجرا فعالیت، میانگین زمان اجرای فرآیند
امکان گروه‌بندی فرآیندها

 فرم ساز Form Generator

پشتیبانی از رخدادهای Human Base و System Base ساخته شدن اتوماتیک جداول و ارتباطات در پایگاه داده رابطه ای براساس تعریف روابط یا قوانین پر استفاده در طراحی جداول بانک اطلاعاتی
امکان تعریف شروع فرآیند با استفاده از زمان بند، رخداد، قواعد و قوانین کاری و … قابلیت ایجاد فرم‌های وابسته به یکدیگر
قابلیت تنظیم دسترسی و اعمال تغییرات در یک فرآیند امکان برنامه‌نویسی با زبان های رایج
امکان تعیین مدت زمان انجام فعالیت به‌کارگیری موتور قواعد و قوانین کاری در طراحی فرم‌ها
امکان جمع آوری و بررسی سرجمع عملیات موازی براساس قوانین تعریف شده در سیستم قابلیت تعریف فیلدهای فرمولی و استفاده از توابع جمعی و جبری و مجهز به ویرایشگر عبارات محاسباتی
جابجایی مراحل فرایند توسط ادمین(بازگشت یا ادامه فرایند با در نظر گرفتن شروطی که گذاشته شده است) امکان تعریف انوع مختلف فیلد (پول، پست الکترونیکی، شماره تلفن، فایل و…)
اجرای فرایند تست پیش از استقرار امکان ذخیره و بازیابی متن، تصویر، صدا و فیلم و هر نوع فایل مستندات
امکان ترکیب  فرایند دستی با فرایند مدل‌سازی شده امکان جابجایی فیلد‌ها بصورت Drag & Drop
امکانات ویژه فرایند ساز آن شرکت بررسی صحت هر فیلد با توجه به نوع آن

گزارش ساز Report Generator ، تولید داشبورد و جستجو

امکان تعریف حق دسترسی به فرم، محتوای فرم، فیلدها و …
ارتباط با گزارش سازهای  معروف مانند FastReport، StimulSoft امکانات ویژه فرم ساز آن شرکت
امکان اعمال فیلتر در گزارش‌های ایجاد شده در سیستم به صورت زیرساختی (and, or)

امکانات کارتابل و شخصی سازی

قابلیت ارائه انواع گزارشات جدولی، نموداری، کیفی و تجمیعی امکان تعیین  نحوه نمایش و فیلدها در کارتابل توسط کاربران (امکان تنظیم قالب و فونت و … توسط کاربران)
قابلیت خصوصی‌سازی و ایجاد تغییر در ظاهر نمودارهای گرافیکی توسط کاربر امکان بکارگیری موتور اعلان و اطلاع رسانی توسط کاربران
قابلیت تعریف قالب (Template) برای گزارش هدر و فوتر قابلیت فیلتر کردن یا مرتب سازی و یا گروه بندی لیست کارها
قابلیت  مشاهده پیش نمایش چاپ و چاپ انواع گزارش امکان مشاهده و جستجو بر روی کلیه فرآیند‌های در حال اجرا و پایان یافته با امکان فیلتر بر روی تمام فیلدها
قابلیت دریافت خروجی Excel, pdf, word, image قابلیت شخصی سازی لیست کاری برای کاربران مانند پنهان کردن و یا اضافه کردن برخی ستون ها
قابلیت انتخاب ستون‌های دلخواه برای نمایش در گزارش تغییر خودکار فعالیت های ارجاع شده به فرد پس از تغییر پست سازمانی یا نقش فرد در حین اجرای فرآیند (قابلیت ارجاع کار به دیگر کاربران یا سمت‌ها)
استفاده از توابع زبان SQL در تولید فیلد‌های گزارشی جدید نمایش مسیر و وضعیت اجرای فرایند به صورت گرافیکی
امکان ساخت گزارشات به صورت ماتریسی و PivotTable ، سلسه مراتبی , Drilldown report، گانت چارت، S_Curve

موتور قوانین کسب و کار  Rule Engine، مدیریت قوانین (مبتی بر سرویس)

قابلیت فراخوانی وب سرویس برای گزارشگیری قابلیت سرویس‌های نرم‌افزاری مبتنی بر معماری سرویس گرا
قابلیت ایجاد داشبوردهای مدیریتی با لحاظ کرذن KPI های مورد نظر قابلیت پشتیبانی از Full Webservice
قابلیت جستجوی پیشرفته در اختیار قرار دادن کلیه قوانین کسب و کار در قالب سرویس به سایر ذی نفعان

موتور اعلان و اطلاع رسانی  Alarming

امکان ایجاد مخزن سرویس سازمان( SOAP , REST , XML )
امکان ارسال هشدار از طریق پیامک، ایمیل، نوتیفیکشن و   به صورت زمان بندی شده و دستی امکان فراخوانی سرویس های بیرونی در زمان اجرای قوانین و یا فرآیندها(وب سرویس به طور خاص)
امکان تعریف قالبی خاص برای اطلاع رسانی امکان مدیریت قوانین بر روی فرآیندها، فرم ها و گزارشات

امنیت، مجوز دهی، دسترسی و مدیریت کاربران

امکان اجرای تست در محیط ویرایشگر، پیش از نهایی کردن قانون نوشته شده
ثبت و مشاهده وقایع روند اجرا(Log System) پشتیبانی از زبان‌های Java ، JavaScript ، T-SQL  به منظور نوشتن قوانین
پشتیبانی از SingleSignOn و  ارتباط با SSO سازمانی

ابزار های تعاملی

گواهی نامه‌ها و تست های امنیتی انجام شده سیستم تبدیل گفتار به متن
دادن مجوزهایی مانند ثبت اطلاعات، جستجو، ویرایش، مشاهده گردش کار و سابقه رکورد به کاربران در خصوص هر فرم و فیلد زبان فارسی و تقویم شمسی
پشتیبانی از SSL تجارت الکترونیک E_Commerce
استفاده از ابزار گرافیکی برای تعریف افراد، نقش ها و گروه های کاربری

تولید و مدیریت صفحات وب

تخصیص کاربران به یک با چند گروه کاربری تعیین لایه‌ی نمایش اختصاصی برای هر صفحه بصورت جداگانه
استفاده از کد تصویری ضد اسپم امکان طراحی ریسپانسیو
قابلیت تولید رمز جدید و ارسال به ایمیل کاربر در صورت فراموش کردن رمز عبوری قابلیت بهره گیری از فریم ورک‌ها، کتابخانه و زبان‌های C# و HTML5 و CSS  و Bootstrap و JavaScript و Jquery یا موارد دیگر
قابلیت lock کردن کاربر پس از چندبار تلاش ناموفق برای login

ویژگی‌های شرکت و لایسنس

امکان پشتیبانی از امضای دیجیتال  PKE تعداد مشتریان کسب و کار کوچک، متوسط، بزرگ (دارای قرارداد و اتمام یافته)
امکان رمزنگاری در ثبت داده‌های سامانه پشتیبانی آنلاین و در محل، نحوه و میزان آموزش

معماری فنی

راهنمای آنلاین امکانات
محیط اجرا WebBase، WinBase وجود سامانه‌های پیاده سازی شده به عنوان محصول قابل خریداری و استقرار بر روی هسته BPMS (مانند اتوماسیون اداری، سامانه های انبارداری و …)
محیط طراحی WebBase، WinBase تعداد نفرات شرکت و میزان سرمایه گذاری بر روی  BPMS
Open-Source (متن باز)، Free& Open-Source، محصول خارجی، محصول ایرانی

هزینه خرید

چه بانک‌های اطلاعاتی را پشتیبانی می کند؟ تعداد کاربران
نحوه انجام تغییرات و استقرار بر روی سرور اصلی برای فرمها و کاربران فعال در سیستم چگونه است؟ تعداد کاربران، ادمین و فرآیند نامحدود
قابلیت AutoSave هزینه پشتیبانی
امکان استفاده از ابزارهای مایکروسافت مانند آفیس نحوه محاسبه هزینه ایجاد قابلیت مطابق با خواسته مشتری

امکان کدنویسی با یکی از زبان‌های مرسوم (نظیر C#) و افزودن توابع کتابخانه ای جدید

 

تولید نسخه تلفن همراه  
پشتیبان گیری از فرم‌ها، گزاراشات، فرآیندها، قوانین، دسترسی ها بصورت جمعی و مجزا  
امکان تفکیک بانک اطلاعاتی ذی نفعان سامانه جهت توسعه سیستم های مورد نیاز  
زیرساخت سخت افزاری مورد نیاز برای استقرار و نوع توسعه پذیری  
امکان اتصال به رسانه های اجتماعی  
نوع لایسنس واگذار شده  
پشتیبانی از مرورگرهای مختلف  
رابط کاربری ساده ( چه دانش و تخصص هایی برای کار با سامانه نیاز است؟با داشتن حداقل دانش انفورماتیک جهت طراحی فرایندها)  

BPMS

Abbas Bagheri

عباس باقری

کارشناس گروه eBPM
عباس باقری هستم کارشناس ارشد عمران ژئوتکنیک. فعال در زمینه اجرای پروژه مدیریت فرایند کسب‌وکار، مدیریت پروژه(pmbok)، بهینه سازی.
ایمیل: Bagheri@ebpm.ir
تلگرام: @ABS_ebpm_ir

اضافه کردن نظر