e‌BPM

مزایای استفاده از سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار BPMS (قسمت پنجم-مزایا)

با مطالعه‌ی مطالب هفته‌های گذشته، آشنایی کلی پیرامون مبحث سیستم‌های مدیریت فرایند کسب‌وکار بدست آمد. در مطلب این هفته فواید اصلی مجموعه نرم‌افزارهای مدیریت فرایندهای کسب‌وکار بررسی می‌گردد. مزایایی BPMS ها را باید در مکانیزاسیون مدیریت فرایندها و امکان اعمال تغییرات در سایر پارامترهای موثر بر فرایند جستجو نمود. شرح مختصری از مزایای این ابزار در ادامه ارائه شده است:

  • یکپارچگی و چابکی کسب‌و‌کار: توانایی تعیین تغییرات کنترل شده در فرایندهای کسب‌وکار و پیاده‌سازی بسیاری از تغییرات در کوتاه‌مدت در جهت اهداف کسب‌وکار می‌تواند مزیت رقابتی فراوانی را برای آن به همراه داشته باشد.
  • ردیابی هوشمند کسب‌و‌کار: توانایی اندازه‌گیری موثر تغییرات و تعیین اثر‌گذاری روی اهداف کوتاه‌مدت (از طریق تحلیل و اندازه‌گیری شاخص‌ها) در کنار قابلیت تغییر فرایندهای کاری، ابزاری را جهت کنترل کسب‌وکار به وجود می‌آورد که بر پایه اطلاعات معنی‌دار و به‌روز استوار است.
  • بالانس سرویس‌های عملیاتی: قابلیت پیاده‌سازی خدماتی در حوزه IT و منابع انسانی بر روی نرم‌افزارهای BPMS که به صورت پیوسته در حال ایجاد تعادل با اهداف کسب‌وکار هستند، می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی و بهینه‌سازی عملکرد سازمان شود.
  • پاسخ منعطف به تغییرات: جداکردن اهداف از چگونگی انجام کارها و یا به عبارتی جداکردن اطلاعات فرایند از روش اجرای آن‌ها باعث کاهش اثرات ناشی از تغییرات خارجی غیرقابل‌کنترل شده و افزایش پایداری کسب‌وکار را به همراه دارد.
  • مدیریت اطلاعات کسب‌وکار: نحوه‌ی استفاده از نرم افزارهای BPMS برای تعریف و تغییر فرایند‌های کاری به صورتی است که امکان ذخیره‌سازی اطلاعات با ارزش و بازیافتنی کسب‌وکار را به سازمان می‌دهد. مدیریت سازمان با داشتن این منبع اطلاعاتی غنی، می‌تواند باعث کاهش هزینه آموزش و ریسک انقطاع کسب‌وکار شود.
  • مدیریت کیفیت: دلایل کاهش کیفیت و غالباً راه حل جلوگیری از آن می‌تواند به صورت سریع از طریق شناسایی دوباره‌کاری‌ها، بازگشت‌ها، ضایعات و غیره در فرایندهای سازمان کشف شوند.
  • بهینه‌سازی زمان: با استفاده از نرم‌افزارهای BPMS وقفه‌های بی‌مورد در فرایند کسب‌وکار قابل شناسایی و حذف هستند، که در نهایت باعث کاهش زمان سفارش تا تحویل می‌شود. این فایده خود به تنهایی می‌تواند کلیه سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته روی BPMS را جبران نماید.

منابع و ماخذ

  • حاجی‌صادقی، ب.، (۱۳۸۷)، پایان نامه دوره‌ی کارشناسی‌ارشد طراحی روشی جهت سنجش میزان آمادگی پیاده‌سازی سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار در سازمان‌ها (مطالعه‌ی موردی شرکت برق تهران)، دانشکده‌ِ علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهراء (س)
  • حقیقی، م.، موجودی، ا.، (۱۳۸۸)، مدیریت فرایند کسب‌وکار: روش‌های اجرا و عوامل کلیدی موفقیت برای اجرای روش‌ها
  • Raghut, A., (2007), Business process context for knowledge management
امیر مشایخی

امیر مشایخی

امیر مشایخی هستم. کارشناس‌ارشد مدیریت فرایندهای کسب‌وکار. ایمیل: mashayekhi@ebpm.ir تلگرام: amrmask@

اضافه کردن نظر