e‌BPM

هدف از ایجاد تالار گفتگو پیرامون استاندارد BPMN

صفحه اصلی تالار گفت‌وگو استاندارد BPMN هدف از ایجاد تالار گفتگو پیرامون استاندارد BPMN

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 1 کاربر است ، و آخرین بار توسط AmirHossein Haqiqat امیرحسین حقیقت در 6 ماه، 2 هفته پیش بروز شده است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #9363
    AmirHossein Haqiqat
    امیرحسین حقیقت
    مشارکت کننده

    مدل‌ها و نمادهای فرایند کسب‌و‌کار (BPMN) یک استاندارد بااهمیت برای مدل‌سازی فرایندها محسوب می‌شود. این استاندارد توجه بسیاری را در فعالیت‌های مربوط به مدیریت فرایند کسب‌وکار به خود اختصاص داده است. استاندارد BPMN بدون تردید یک زبان غنی و کامل بوده و به مدل‌سازان اجازه تعریف انبوهی از سناریوهای کسب‌و‌کار مختلف؛
    از رقص‌آرایی فرایندها تا هم‌آوایی فرایندهای درون‌سازمانی، تعاملات میان سازمان‌ها و همچنین استثنائات جریان کار را می‌دهد.
    استاندارد BPMN در عمل از یک پذیرش گسترده و هم‌جانبه برخوردار شده است. به‌طور مثال این استاندارد توسط فروشندگان ابزارهای فرایندی؛ نظیرِ پگا ، اسپراکس سیستم ، اینتالیو ، تجارت آی‌تی‌پی و غیره، تامین‌کنندگان آموزشی؛ مانند دانشگاه ویدنر ، دانشگاه تکنولوژی کوئینزلند و غیره و همچنین مشاوران و مربیان مدل‌سازی؛ نظیرِ گروه یادگیری اشیا ، گروه یادگیری مدیریت فرایند کسب‌وکار و موسسه مدیریت فرایند کسب‌وکار مورد استفاده قرار گرفته است. گزارش بررسی بازار مدیریت فرایند کسب‌وکار توسط پاول هارمون به‌صراحت بیان می‌کند که پذیرش استاندارد BPMN در سازمان‌ها از سال 2005 تا سال 2015 دارای رشد فزاینده‌ای بوده است. براین اساس، در سال 2005 تنها 22 درصد از مخاطبان گزارش از استاندارد BPMN استفاده می‌کردند. در حالی که در سال 2015 این مقدار به 64 درصد رسیده است.
    استاندارد BPMN توسط یک کنسرسیوم مشتمل‌بر نمایندگانِ اکثر نقش‌آفرینان در بازار جهانی BPM ایجاد و توسعه یافته است. در اواخر سال 2007 پژوهشی توسط دانشگاه کوئینزلند به‌منظور بررسی درباره نحوه استفاده واقعی از این استاندارد؛ در یک سطح بسیار وسیع (570 کاربر BPMN در سطح جهان)، به‌مدت چهار ماه صورت گرفت. پاسخ‌ها و اطلاعات مربوط به مدل‌سازان BPMN از بیش از سی کشور در سراسر جهان جمع‌آوری گردید. حدود سه-چهارم از پاسخ‌ها از اروپا، آمریکای شمالی و اقیانوسیه دریافت شده بود. نتایج نشان می‌داد که حدود 60 درصد از سازمان‌های کاربرِ BPMN متعلق به بخش خصوصی بودند. همچنین بیش از 40 درصدشان متعلق به سازمان‌های دارای بیشتر از 1000 نفر کارمند و به‌ترتیب 22.7 و 26.8 درصد از آنها متعلق به سازمان‌های متوسط و کوچک می‌شدند.
    حدود 51 درصد از مخاطبان پژوهش اذعان داشتند که از استاندارد BPMN برای اهداف کسب‌و‌کار؛ شامل مستندسازی فرایند، بهبود، تحلیل فرایند، ارتباطات ذینفعان و امثال اینها استفاده می‌کنند. در حالی که بقیه 49 درصد، از BPMN برای اهداف فنی؛ نظیرِ شبیه‌سازی فرایند، تحلیل خدمات و سرویس‌ها و همچنین مهندسی جریان کار بهره می‌برند. شهرت و محبوبیت BPMN در هر دو گروه را می‌توان در نحوه استفاده از مجموعه‌های این استاندارد در عمل، مشاهده نمود. حدود 36 درصد از مخاطبان به مدل‌های BPMN به‌منظور توسعه مدل‌های فرایندی خود استناد می‌کنند. در حالی که 37 درصد از آنها از یک سطح وسیعی از نمادهای استاندارد BPMN استفاده می‌نمایند و 27 درصد باقیمانده، از تمامی موجودیت‌های ارائه‌شده در BPMN بهره می‌برند.
    پژوهش مذکور نشان داد که حدود 70 درصد از کاربران استاندارد BPMN، چگونگی مدل‌سازی با مدل‌ها و نمادهای مربوط به استاندارد را یا از طریق روش‌های خودآموزی یا از راه فعالیت در مشاغل مربوط فرا گرفته‌‌اند. براین اساس می‌توان ادعا نمود که اکثر افراد، مدل‌سازی فرایند کسب‌و‌کار با BPMN را به‌طور علمی و جامع آموزش ندیده‌اند.
    با افزایش میل و رغبت سازمان‌ها و نهادهای داخلی به مقوله BPM و مدل‌سازی فرایندهای بر اساس استاندارد BPMN، این تالار گفتگو به منظور پرسش و پاسخ پیرامون موضوع مذکور ایجاد شده است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.