آموزش مستندات فرایندی

تدوین مستندات فرایندی
down arrow for more content

پرسش و پاسخ

70+ دانشجو

پشتیبانی دوره

20 ساعت آموزش

ثبت نام در دوره

ثبت نام در دوره

مدرس دوره اموزش مستندات فرایند

امیرحسین حقیقت

مشاور و مربی مدیریت فرایند کسب و کار

گمرک جمهوری اسلامی

نهاد ریاست جمهوری

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه

سازمان اداری و استخدامی کشور

شرکت ابزار یراق توسن

صدا و سیما

همراه اول

شرکت بازرگانی دولتی ایران

شرکت پایانه‌های داده‌ای نوین(مرکز مطالعات)

آموزش مستندات فرایندی
مدت زمان دوره2.5 ساعت
رویکرد دورهکاربردی و کارگاهی
تعداد جلسات1 جلسه
روز برگزاری3 شنبه
زمان برگزاریساعت 18 تا :3020 ( به وقت ایران )
تاریخ دوره 18 دی 1403
نحوه برگزاریآنلاین و تعاملی
پیش نیاز-
هزینه ثبت نام200.000 تومان
آموزش تـدویـن مستنـدات فـراینـدی

مزایای دوره آموزشی مستندات فرایند

دریافت گواهینامه دوره رسمی

دریافت فایل ضبط شده دوره

دریافت منابع و جزوات تکمیلی تدریس شده در دوره

امکان پرسش و پاسخ در کلاس آنلاین به صورت متنی، صوتی یا تصویری

دریافت گواهینامه پایان دوره

گواهی نامه دوره آموزشی

اهمیت و علت مستندسازی فرآیند در سرتیترهای زیر بیان شده است:

اموزش مستندسازی فرایند

بهبود فرآیندهای کسب و کار: مقایسه مستندات وضع موجود و وضع مطلوب می‌تواند در بهبود فرآیند اثربخش باشد.

از بین بردن ابهام و سردرگمی: مستندات فرآیندی به درک روشن کارها کمک می‌کند و هنگام تغییرات سازمانی موجب شفافیت کارهای پیش رو می‌شود.

آموزش کارکنان: از مستندات فرآیندی میتوان برای آموزش کارکنان جدید و به خصوص نحوه انجام وظایف خاص استفاده کرد.

مدیریت دانش: اگر کارکنانی سازمان را ترک نمایند، مستندات سازمانی به حفظ و بقای دانش در سازمان کمک می‌کند. همچنین اگر سازمان دانش‌محور باشد مدیریت دانش اهمیت صدچندان می‌یابد.

تسهیل انطباق و ممیزی: اگر مستندسازی فرآیندی شکل گرفته باشد، انطباق با استانداردها و ممیزی گرفتن به راحتی صورت می‌گیرد.

جایگاه مستندسازی فرآیند در چرخه مدیریت فرآیند

اهمیت مستندسازی فرایند2

در هر مرحله‌ای از فرآیند مستندسازی مربوط به خود می بایست صورت گیرد و مستندسازی در همه گام‌های آن دیده می‌شود.

هرم مستندسازی فرایند3

هرم مستندات فرآیندی یک مدل ساختاری است که برای سازماندهی و دسته‌بندی مستندات فرآیندی در سازمان‌ها استفاده می‌شود. این هرم به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مستندات خود را به صورت ساختاریافته و منظم نگهداری کنند. اسناد به طور خلاصه در زیر معرفی شده‌اند:

  • خط مشی کیفیت (Quality Policy): اصول کلی و تعهدات سازمان در قبال کیفیت
  • آیین‌نامه: مجموعه ای از بایدها و نبایدها
  • نظام‌نامه (Quality Manual): سندی در برگیرنده چندین فرآیند و نشان‌دهنده ارتباط بین آن‌ها
  • روش اجرایی (Quality Procedure): طریقه مشخص شده برای انجام یک فعالیت یا فرآیند
  • دستورالعمل کاری (Work Instruction): شرح تفصیلی چگونگی انجام وظایف
  • سوابق و فرم (Form and Records): اطلاعات مدونی که به منظور ثبت داده‌های مورد نیاز در سیستم مدیریت کیفیت نگه‌داری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

استانداردهای مرتبط با مستندسازی فرآیندی

سه استاندارد کیفیت (ایزو) معرفی شده در اسلاید، بیشترین تعاریف و ارتباط بین اسناد فرآیندی را آورده‌اند و منبع اصلی این دوره آموزشی بوده‌اند.

مستندسازی فرایند4

اجزای اسناد فرآیندی

در این قسمت اجزای اسناد معرفی شده در قسمت هرم اسناد به تفصیل معرفی و بررسی شده‌اند که برای نمونه روش اجرایی بیان می‌شود:

روش اجرایی مستندسازی فرایند5

اجرای مستندسازی فرایند6

اجزا مستندسازی فرایند

مثال مستندات فرایندی

آیین‌نامه، نظام‌نامه، RACI Chart ( نمودار ریسی ) ، شناسنامه فرآیند، دستورالعمل و فرم نیز مانند روش اجرایی به طور کامل بررسی شده و نحوه تدوین آن‌ها با مثال‌های متنوع شفاف گردیده است.

ایجاد فرآیند موثر مدیریت اسناد

در ایزو بیان شده است که به منظور تحت کنترل قرار دادن اطلاعات مدون، سازمان باید بر حسب امکان فعالیت‌های زیر را انجام دهد:

  • توزیع، تامین دسترسی، بازاریابی و استفاده از آن‌ها
  • ذخیره‌سازی و محافظت، از جمله محافظت از خوانا بودن آن‌ها
  • کنترل تغییرات آن‌ها
  • حفظ و تعیین تکلیف آن‌ها

بر این اساس گردش کار فرآیند موثر کنترل اسناد به صورت زیر می‌باشد:

تدوین مستندسازی فرایند

به عنوان نمونه می‌توان فرآیند موثر مدیریت اسناد یک سازمان را به صورت زیر مشاهده کرد:

نمونه مستندسازی فرایند

اسناد موثر خارج از هرم مستندات

اسناد عمومی مورد استفاده اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها در هرم مستندات بیان شده‌ است، اما در ایزو آمده است گستره اطلاعات مدون برای سیستم مدیریت کیفیت می‌تواند به دلایل زیر از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت باشد:

  • اندازه سازمان و نوع فعالیت‌ها، فرآیندها، محصولات و خدمات آن
  • پیچیدگی فرآیندها و تعامل آن‌ها
  • شایستگی اشخاص

در این بخش تعدادی از مستندات خارج از هرم بررسی شده و با مثال توضیح داده شده‌اند که دو نمونه به صورت زیر آورده شده است:

نمودار مفهومی

گام های مستندسازی فرایند12

نمایش همه مشاهده بیشتر

چرا باید در دوره آموزشی تدوین مستندات فرایندی شرکت کنم؟

شرکت در دوره آموزشی تدوین مستندات فرایندی می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد: 

  1. بهبود کارایی و بهره‌وری: با مستندسازی دقیق فرایندها، می‌توانید نقاط ضعف و قوت آن‌ها را شناسایی کرده و بهبودهای لازم را اعمال کنید. 
  1. استانداردسازی فرایندها: مستندسازی به شما کمک می‌کند تا فرایندهای کسب ‌وکار را به صورت استاندارد و یکپارچه اجرا کنید. 
  1. آموزش و انتقال دانش:  مستندات فرایندی می‌توانند به عنوان منابع آموزشی برای کارکنان جدید و همچنین برای انتقال دانش درون سازمانی مورد استفاده قرار گیرند. 
  1. پشتیبانی از تصمیم‌گیری:  با داشتن مستندات دقیق، مدیران می‌توانند تصمیمات بهتری در مورد بهبود و بهینه‌سازی فرایندها بگیرند. 
  1. افزایش شفافیت: مستندسازی فرایندها باعث افزایش شفافیت در سازمان می‌شود و همه افراد می‌توانند به راحتی از وضعیت فعلی فرایندها مطلع شوند.

در دوره آموزشی تدوین مستندات فرایندی چه مهارتی پیدا خواهید کرد؟

  1. مستندسازی فرایندها: توانایی شناسایی و مستندسازی تمامی فرایندهای کاری سازمان، شامل تهیه نقشه فرایندی، روش‌های اجرایی، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و فرم‌ها
  1. مدیریت مستندات:  یادگیری نحوه مدیریت و به‌روزرسانی مستندات فرایندی و اطمینان از مطابقت آن‌ها با الزامات سیستم مدیریت کیفیت.
  2. مدلسازی فرایندها:  توانایی مدلسازی فرایندهای سازمان با استفاده از استانداردهای مختلف مانند BPMN2.
  3. برنامه‌ریزی و اجرای ممیزی:  توانایی برنامه‌ریزی و اجرای ممیزی‌های داخلی و تدوین گزارش نتایج ممیزی‌ها
  4. تحلیل و بهبود فرایندها: توانایی تحلیل فرایندهای سازمانی و شناسایی فرصت‌های بهبود و اجرای اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه

این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند تا فرایندهای سازمانی را بهبود بخشید و کیفیت و کارایی آن‌ها را افزایش دهید.

مخاطبین دوره اموزش تدوین مستندات فرایند

  1. مدیران و کارشناسان حوزه مدیریت فرایند کسب و کار
  2. مدیران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات
  3. مدیران و کارشناسان واحدهای توسعه سیستم‌ها و روش‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها
  4. مدیران و کارشناسان واحدهای طرح و برنامه
  5. متولیان بهبود فرایندهای در شرکت‌ها و سازمان‌ها
  6. تحلیلگران کسب و کار
  7. مدیران اجرایی و عملیاتی سازمان‌ها
  8. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان انواع گرایش‌های فناوری اطلاعات، رشته‌ مدیریت و مهندسی صنایع
  9. علاقه‌مندان به حوزه مدل‌سازی، طراحی، و پیاده‌سازی فرآیند در BPMS

پرسش و پاسخ مانند کلاس حضوری!

ارزش دوره‌های آموزشی به رفع اشکال و ابهامات در حین و بعد از برگزاری دوره است. در دوره آموزشی تدوین مستندات فرآیندی، در هر لحظه امکان پرسش و پاسخ متنی، صوتی، تصویری بدون هیچ مشکلی در کلاس و گروه تلگرامی برای کاربران وجود دارد.

پشتیبانی دائمی

در طول زمان برگزاری دوره‌ آنلاین، پشتیبان متخصص (سوپروایزر دوره آموزشی) همواره حاضر بوده و از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی پاسخگوی سوالات و آماده ارائه راهنمایی است.

دوره های کاربردی eBPM

تدوین مستندات فرایندی

مدرس دوره