معرفی بخش واژگان تخصصی
بخش “واژگان تخصصی” به تعریف کلمات، اختصارات و اصطلاحاتی اختصاص دارد که در جامعه فرایند کسبوکار بهصورت مکرر استفاده شده یا به آنها ارجاع داده میشود. البته همانطور که بازار فرایندهای کسبوکار در حال تکامل است، این واژگان هم در طول زمان تغییر نموده و تکامل مییابند.
زبانهای رسمی فرایند کسبوکار دارای معناشناسیهایی هستند که تحت تاثیر استانداردها، انجمنهای منتشرکننده واژگان، فروشندگان و غیره قرار میگیرند. بیشتر این مجموعهها واژگان را به طرق مختلف تعریف میکنند. سند پیشرو که برگرفته از اسناد مجموعه BPTrends میباشد، بهمنظور ارائه تعاریف عمومی از واژگان کاربردی در این حوزه و همچنین ایجاد یک زبان مشترک میان افراد تهیه شده است.
در اکثر موارد، مدل کسبوکار به روشهایی اشاره میکند که از طریق آنها سازمان ایجاد و ارائه ارزش میکند. برخیها این واژه را بهمعنی یک نمایش گسترده از حسابداری که توصیفکننده چگونگی خلق پول توسط یک کسبوکار یا یک واحد کاری از کسبوکارِ مفروض میباشد، درنظرمیگیرند. در اصل، یک کسبوکار برای برخی از گروههای مشتریان، یک ارزشی را خلق میکند. فرض بر این است که مشتریان برای محصول یا خدمت مورد نظر خود X دلار پرداخت میکنند که کسبوکار مربوط ازطریق تکنولوژیها و فرایندهای خود آن را با Y دلار تولید مینماید. تفاوت میان این دو مقدار، سود حاصله برای آن کسبوکار خواهد بود. بسیاری از نظریهپردازانِ حوزه فرایندها، در زمانی که برای ارزیابی فروض اساسی یک شرکت یا یک واحد کسبوکار تلاش میکنند، تعریف مدل کسبوکار را بهصورت بالا درنظرمیگیرند.
اصطلاح مدل کسبوکار در سال ۲۰۱۰؛ زمانیکه استاروالدر و پیگنیور کتاب خود را با عنوان خلق مدل کسبوکار انتشار دادند، برجستگی زیادی پیدا کرد. نویسندگان کتاب با ترکیب مفاهیمی نظیر روابط مشتری، ارزش پیشنهادی و فعالیتهای (فرایندهای) اصلی در مفاهیم مدل کسبوکار، مفهوم مدل کسبوکار را به یک ابزار تحلیلی تغییر دادند. در اصل، مفهوم مدل کسبوکار از منظر استاروالدر و پیگنیور بهعنوان یک چارچوب معماری کسبوکار مطرح است.
اضافه کردن نظر