فرایندهای کسب و کار، مفاهیم، زبان ها، معماری ها (جلد اول: مبانی، معماری ها و روش ها)

فرایندهای کسب و کار، مفاهیم، زبان ها، معماری ها (جلد اول: مبانی، معماری ها و روش ها)

فهرست مطالب :

اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب

۱- عنوان کتاب (به زبان فارسی) فرایندهای کسب و کار، مفاهیم، زبان‌ها، معماری‌ها (جلد اول: مبانی، معماری‌ها و روش‌ها)

۲- عنوان کتاب (به زبان انگلیسی): Business Process Management concepts, languages, architecture

۳- نام کامل نویسنده: ماتیاس وسکه

۴- نام کامل مترجم: محمدجعفر نظری

۵- نام انتشارات: دانشگاه امام صادق(ع)

۶- تعداد صفحات: ۱۸۱

________________________________________

معرفی نویسنده کتاب

پروفسور وسک (Weske) رئیس گروه پژوهشی نهاد مهندسی سیستم های فناوری اطلاعات، در دانشگاه Potsdam  آلمان است. به طور کلی حوزه علمی مدیریت فرایندهای کسب و کار، سابقه بسیار طولانی در علم مدیریت ندارد. لیکن پروفسور وسک از پیشتازان این عرصه بوده که سالیان دراز تمرکز فعالیت علمی و پژوهشی خود را بر تمامی جنبه‎های حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار و مدیریت تصمیم قرار داده است. دکتر وسک  ۱۲ عنوان کتاب و بیش از ۲۰۰ عنوان مقاله علمی در مجلات و کنفرانس های مختلف بین المللی و داخلی در این حوزه به چاپ رسانده است. ایشان عضو کمیته هدایت مجموعه کنفرانس‎های BPM، عضو جامعه رایانش ماشینی ACM است. همچنین عضو رسمی موسسه مهندسان برق و الکترونیک IEEE و GI می‌باشد.

ایشان به همراه گروهی از بهترین متخصصان این حوزه در سال ۲۰۰۹ میلادی شرکت نرم افزاری Signavio را در شهر برلین آلمان تاسیس نموده. تا کنون فعالیت‎های گسترده آموزشی و اجرایی را  در حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار به انجام رسانیده‎اند.

کتاب مدیریت فرایندهای کسب و کار یکی از کتب مرجع در حوزه سیستم ها و فرآیندهای سازمانی می باشد. این کتاب که توسط پروفسور وسک به رشته تحریر در آمده، محل رجوع کارشناسان، مدیران و متخصصان حوزه می باشد.

فرایندهای کسب و کار، مفاهیم، زبان ها، معماری ها (جلد اول: مبانی، معماری ها و روش ها)

________________________________________

مقدمه‌ی پروفسور ویل فان در آلست

مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM) یک «موضوع داغ» است؛ زیرا مقوله‌ای بسیار کاربردی است و چالش‌های بسیاری را متوجه تولیدکنندگان نرم افزار و دانشمندان این عرصه کرده است. در گذشته، سیستم‌های اطلاعاتی برای شروع به سراغ مدل‌سازی اطلاعات می‌رفتند. این یعنی تسلط رهیافت‌های داده محور بر گستره‌ی سیستم‌های اطلاعاتی. اما در دهه‌ی اخیر این واقعیت روشن شده است که فرآیندها به همان اندازه مهم هستند و باید به شیوهای نظام مند مورد پشتیبانی قرار گیرند. این گرایش منجر به پیدایش «موج» سیستم‌های مدیریت گردش کاری در اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ شد.

هدف این سیستم‌ها خودکارسازی فرآیندهای ساختار یافته است. بنابراین، کاربرد این سیستم‌ها تنها به چند زمینه‌ی نرم افزاری محدود شد. اما انواع مختلفی از سیستم‌های اطلاعاتی «فرآیند آگاه» از مفاهیم مبنایی گردش کاری الهام گرفتند. مدیریت فرآیندهای کسب و کار با بهره‌گیری از آمیزه‌ای از انواع مختلف تحلیل‌ها (مانند شبیه سازی، درستی سنجی، و فرآیند کاوی در مقیاس وسیع‌تر به موضوع پشتیبانی از فرآیندها و پیوند دادن فرآیندها به کسب و کار و جنبه‌های اجتماعی می‌پردازد. افزون بر این، گرایش کنونی به مدیریت فرآیندهای کسب و کار با پیشرفت‌های فناوری (معماری های خدمت محور) شتاب بیشتری یافته. این امر باعث افزایش گرایش به استانداردسازی (مانند پیدایش زبان‌های نوین مدل‌سازی همچون BPMN و (BPEL شده است.

استقبال گسترده‌ی علاقه‌مندان به مدیریت فرآیندهای کسب و کار

با توجه به استقبال گسترده‌ی علاقه‌مندان به مدیریت فرایندهای کسب و کار، باعث خرسندی است که ماتیاس وسکه به تألیف کتاب جامع پیش رو درباره‌ی این مقوله پرداخته است. این کتاب عميقأ به گستره‌ی پهناور مدیریت فرآیندهای کسب‌ و کار پرداخته است. اغلب کتاب‌هایی که در این حوزه به نگارش درآمده‌اند، یا به طور سطحی به مفاهیم پرداخته یا اینکه بیش از حد به یک فناوری خاص معطوف شده‌اند مزیت ویژه‌ی این کتاب آن است که بدون گرفتاری در دام سطحی‌نگری از زوایای مختلف به موضوع نگریسته و از همین رو تأثیر شگرفی در ادبیات موضوع مدیریت فرآیندهای کسب و کار گذاشته است.

کتاب مدیریت فرآیندهای کسب و کار، مفاهیم، زبان‌ها و معماری‌ها، برای پاسخگویی به چالش‌های کاربردی نگاشته شده و بر دو علم رایانه و مدیریت اجرایی بنا شده است. عنوان فرعی کتاب به خوبی گستره‌ی آن را به تصویر می کشد. بر خلاف بسیاری کتاب های دیگر، توجه این کتاب تنها به یک روش مدل‌سازی با دستورالعمل XML محدود نیست؛ بلکه بر مفاهیم ضروری تمرکز دارد. زبان‌های مختلف مدل‌سازی فرایندهای کسب و کار (مانند شبکه های پتری، EPC، شبکه‌های گردش کاری، YAWL و (BPMN نیز براساس این مفاهیم محوری مورد بحث قرار گرفته‌اند.

ویژگی‌های زبان‌های مدلسازی مختلف

افزون بر این، ویژگی‌های زبان‌های مختلف نام برده و ارتباط بین آن‌ها با استفاده از فرامدل‌ها به تصویر کشیده شده است. روشن شدن این روابط اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا خواننده را از مبانی مدل‌های فرایندهای کسب و کار آگاه و وی را برای پذیرفتن زبان‌های مدل سازی جدید در آینده آماده می‌کند. از دیگر جذابیت‌های این کتاب آن است که فصلی را به تحلیل فرآیندها اختصاص داده است. در این فصل، یافته‌های مربوط به درستی سنجی فرآیندها مورد بحث قرار گرفته و به ارتباط بین اجزای آنها توجه شده است. بخش پایانی کتاب مربوط به معماری‌ها و روش شناسی هاست. در موضوع مهم در این فصل به تفصیل مورد بحث قرار گرفته اند: انعطاف پذیری و ترکیب خدمات. انعطاف پذیری فرآیند برای مدیریت فرایندهای کسب و کار در شرایط کمتر ساختاریافته ضروری است. با استفاده از این مقوله پلی بین معماری خدمت محور و فناوری گردش کاری ساخته می‌شود.

مقدمه ی بسیار خوبی بر مدیریت فرآیندهای کسب و کار

کتاب فرایندهای کسب و کار مقدمه ی بسیار خوبی بر مدیریت فرآیندهای کسب و کار است. از یک سو بسیاری از موضوعات مرتبط را مورد بحث قرار داده و مفاهیم را به فناوری های ملموس پیوند داده. از سوی دیگر از تعاریف شکلی استفاده کرده و ارتباط بین اجزای پدیده‌ها را با فرا مدل‌سازی تبیین نموده است. افزون بر این‌ها، این کتاب می تواند برای مدیران اجرایی و اصحاب کسب و کار هم مفید باشد. زیرا گستره‌ی مدیریت فرایندهای کسب و کار را فارغ از سوگیری به یک صنعت خاص پوشش داده است. بنابراین، انتظار دارم این کتاب سازمان‌ها را در پرداختن به مقوله‌ی مدیریت فرآیندهای کسب و کار به گونه ای پیشرفته‌تر و بالنده‌تر هدایت نماید.

پروفسور دکتر ویل فان در آلست دانشگاه صنعتی آیندهوون

۱۵ جولای ۲۰۰۷

 

دانلود فهرست کتاب


خرید کتاب فرایندهای کسب و کار جلد اول از لینک معتبر

eBPM در شبکه های اجتماعی