فرایندهای کسب و کار، مفاهیم، زبان‌ها، معماری‌ها (جلد دوم: مدل سازی فرایندهای کسب و کار)
  • صفحه اصلی
  • معرفی کتاب
  • فرایندهای کسب و کار، مفاهیم، زبان‌ها، معماری‌ها (جلد دوم: مدل سازی فرایندهای کسب و کار)

فرایندهای کسب و کار، مفاهیم، زبان‌ها، معماری‌ها (جلد دوم: مدل سازی فرایندهای کسب و کار)

فهرست مطالب :

اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب

  • عنوان کتاب (به زبان فارسی): فرایندهای کسب و کار، مفاهیم، زبان‌ها، معماری‌ها (جلد دوم: مدل سازی فرایندهای کسب و کار)
  • عنوان کتاب (به زبان انگلیسی): Business Process Management concepts, languages, architecture
  • نام کامل نویسنده: ماتیاس وسکه
  • نام کامل مترجم: محمدجعفر نظری
  • نام انتشارات: دانشگاه امام صادق(ع)
  • تعداد صفحات: ۳۴۲

________________________________________

 

معرفی نویسنده کتاب

پروفسور وسک (Weske) رئیس گروه پژوهشی نهاد مهندسی سیستم‌های فناوری اطلاعات، در دانشگاه Potsdam  آلمان است. به طور کلی حوزه علمی مدیریت فرایندهای کسب و کار، سابقه بسیار طولانی در علم مدیریت ندارد. لیکن پروفسور وسک از پیشتازان این عرصه بوده که سالیان دراز تمرکز فعالیت علمی و پژوهشی خود را بر تمامی جنبه‎های حوزه مدیریت فرآیندهای کسب‌و‌کار و مدیریت تصمیم قرار داده است. دکتر وسک  ۱۲عنوان کتاب و بیش از ۲۰۰ عنوان مقاله علمی در مجلات و کنفرانس‌های مختلف بین‌المللی و داخلی در این حوزه به چاپ رسانده است. ایشان عضو کمیته هدایت مجموعه کنفرانس‎های BPM، عضو جامعه رایانش ماشینی ACM است. همچنین عضو رسمی موسسه مهندسان برق و الکترونیک IEEE و GI می‌باشد.

ایشان به همراه گروهی از بهترین متخصصان این حوزه در سال ۲۰۰۹ میلادی شرکت نرم‌افزاری Signavio را در شهر برلین آلمان تاسیس نموده. تا کنون فعالیت‎های گسترده آموزشی و اجرایی را در قالب این شرکت در حوزه مدیریت فرآیندهای کسب‌و‌کار به انجام رسانیده‎اند. کتاب مدیریت فرایندهای کسب و کار (مفاهیم، زبان‌ها و معماری) یکی از کتب مرجع در حوزه سیستم‌ها و فرآیندهای سازمانی می باشد که توسط پروفسور وسک به رشته تحریر در آمده و محل رجوع کارشناسان، مدیران و متخصصان این حوزه می باشد.

فرایندهای کسب و کار، مفاهیم، زبان‌ها، معماری‌ها (جلد دوم: مدل سازی فرایندهای کسب و کار)

________________________________________

درباره‌ی کتاب

‌معمولا از دو جنبه به مدیریت فرایندهای کسب و کار پرداخته می‌شود مدیریت اجرایی کسب‌و‌کار و علم رایانه. ماتیاس وسکه بر آن است که این دو جامعه باید درک مشترکی از اصول حاکم بر مدیریت فرآیندهای کسب‌و‌کار داشته باشند. برای دستیابی به این هدف، وی تصویری کلی از مفاهیم محوری مدیریت فرایندهای کسب و کار و فناوری‌های مربوط به آن را ارائه و روابط بین آنها را شرح می‌دهد. این تصویر جنبه‌های کلان کسب‌و‌کار همچون اهداف تجاری استراتژی‌ها و زنجیره‌های ارزش را در بر می‌گیرد. اما عمده‌ی توجه وی معطوف به فناوری‌های مدل‌سازی فرآیند و سکوهای فعال‌سازی فرآیندها و شیوه‌ی تعامل ذی‌نفعان مختلف فرآیند است.

این کتاب برای تدریس درس‌های «مدیریت فرایندهای کسب و کار»، «معماری سیستم‌های اطلاعاتی» و «مدیریت گردش کاری» بسیار مناسب است. همچنین، این کتاب برای افرادی همچون مدیران پروژه و حرفه‌ای‌های فناوری اطلاعات شاغل در حوزه‌ی مدیریت فرآیندهای کسب و کار نیز مفید است. زیرا دیدگاهی مستقل از راهکارهای آماده‌ی نرم‌افزاری را ارائه می کند. صاحبنظران بسیاری این کتاب را تحسین کرده‌اند.

________________________________________

مقدمه‌ی پروفسور دکتر ماتیاس وسکه

عرصه گسترده‌ای که در مدیریت فرایندهای کسب و کار آن را تحت پوشش قرار داده است. میان نمایندگانی از دو جامعه تقسیم می‌شود: مدیریت اجرایی کسب‌‌و‌کار و علم رایانه. به خاطر ارزش و اهمیت روزافزون سیستم‌های اطلاعاتی در تحقق بخشیدن به فرآیندهای کسب‌و‌کار، وجود درک مشترک بین این دو جامعه و تعامل سازنده‌ی آنها با یکدیگر ضروری است.
اما به دلیل اختلاف دیدگاه‌ها، تعامل بین این دو جامعه به ندرت به درستی انجام می‌گیرد. متخصصان مدیریت اجرایی کسب‌و‌کار معمولا فناوری اطلاعات را جنبه خردی از مدیریت فرآیندهای

کسب‌و‌کار به حساب می آورند که متخصصان علم رایانه برای پرداختن به آن کافی است. اما ادراک صحیح و متقن فرآیندهای کسب‌و‌کار در نرم‌افزارهایی که رضایت مشتری را افزایش و به تبع آن حصول مزیت رقابتی را برای سازمان تحت‌ تأثیر قرار می‌دهند تنها در صورت تعامل سازنده‌ی این دو گروه قابل تحقق خواهد بود.

این کتاب با ارائه‌ی ساختاری برای مدیریت فرایندهای کسب و کار در پی برداشتن گامی بهتر به سوی درک مفاهیم آن – از دیدگاه یک دانشمند علم رایانه – است.

اگر مدیران این کتاب را بیش از حد فنی می دانند، در مقابل، مهندسان نرم‌افزار آن را بیش از حد غیرفنی خواهند دانست. همچنین ممکن است برخی آن را بیش از حد مفصل بدانند، اما همگی با خواندن این کتاب درک بهتری از گستره‌ی مقوله‌ی مدیریت فرآیندهای کسب‌و‌کار کسب خواهند نمود.

تارنمای bpm-book.com حاوی اطلاعات بیشتری در خصوص این کتاب است. اطلاعاتی همچون پیوندهایی به مراجع قابل دسترسی برخط و تمرین‌هایی برای درک عمیق‌تر خواننده نسبت به مفاهیم و موضوعات مطرح شده در این تارنما موجود است.

پروفسور دکتر ماتیاس و‌سکه پست‌دام

جولای ۲۰۰۷

دانلود فهرست کتاب


خرید کتاب مدل سازی فرایندهای کسب و کار از لینک معتبر

eBPM در شبکه های اجتماعی