در ادامهی مطالب ۲ هفتهی گذشته، مقالات منتشرشده در حوزهی عوامل موفقیت در پیادهسازی مدیریت فرایندهای کسبوکار بررسی شدهاند. مطلب این هفته را به ارایهی سه مقاله در این حوزه اختصاص دادهایم.
یکی از بخشهای مدیریت فرایندهای کسبوکار، مدلکردن فرایندها میباشد. در این راستا در تحقیقی که توسط سدرا (Sedera) و همکارانش در سال ۲۰۰۴ صورت گرفته، چارچوب عوامل کلیدی موفقیت و اندازهگیری موفقیت مدلکردن فرایندها مورد بررسی قرار گرفته است. در این چارچوب ۹ عامل کلیدی موفقیت به همراه ۶ مقیاس سنجش موفقیت شناسایی شده است. عوامل فوق شامل منابع اطلاعاتی، مدیریت پروژه، پشتیبانی مدیریت ارشد، مدلکردن فرایندها توسط متخصص، ابزار مدلکردن، زبان مدلکردن، و متدولوژی مدلکردن است. (Sedera et al, 2004)
در تحقیق دیگری که میکائیل زرمیوهلن (Zur Muehlen M) به صورت دلفی در زمینهی عوامل حیاتی موفقیت در پیادهسازی مدیریت فرایند کسبوکار صورت گرفته عوامل زیر شناسایی شدهاند. (Zur Muehlen, 2004)
- انتخاب فرایندهای درست،
- آمادگی سازمانی،
- پشتیبانی مدیریت،
- ارتباطات موثر،
- تعریف دقیق اهداف،
- مشارکت کاربر،
- درک نمونههای فرایند،
- مدیریت پروژه،
- برنامهریزی پروژه،
- قابلیتهای فنی مدیریت فرایند کسبوکار.
در پژوهشی که در دانشگاه کوینزلند (University of Queensland) صورت گرفت، اندرو اسپانیی (Spanyi) عوامل مختلفی در مدیریت فرایندهای کسبوکار را شناسایی کرد. این پژوهش بر پایه پرسشنامهای ساختاریافته صورت گرفته، که هر پارامتر را مورد ارزیابی قرار داده است. در نتیجه این تحقیق، در هر سازمان و در سطوح مختلف سازمانی، توسعه مدیریت فرایندهای کسبوکار و عوامل کلیدی در آن متفاوت است:
- درگیری و فهم مدیریت ارشد،
- بهبود فرایند،
- یک نگرش ساختیافته به مدیریت تغییر،
- پیشرفت و مدیریت افراد،
- همراستایی فرایندها با اهداف استراتژیک،
- طراحی و پیادهسازی معماریهای فرایند سازمانی،
- اندازهگیری فرایند،
- آموزش و سازماندهی مدیران. (Spanyi, 2004)
در مطالب هفتههای آتی به بررسی عوامل استخراجشده توسط محققان دیگر پرداخته خواهد شد.
منابع:
- Sedera, Darshana, Sharmistha, (2006), Multi-stakeholder assessment of Critical success factors: Insights from the world’s fastest SAP R/3 implementation in Garcia, Irma, and Trejo, raul, Eds, Proceedings Americas conference on information systems, Acapulco, Mexico, [Online] Available at: http://eprints.qut.edu.au/
- Spanyi, A., (2004), Towards Process Competence
- Zur Muehlen, M., (2004), Identifying workflows, center of excellence in business process innovation, Howe school of technology management, stevens institute of technology
اضافه کردن نظر