چارچوب فرایند APQC چیست؟دانلود مدلapqc +استاندارد پیاده سازی
چارچوب فرایند APQC چیست؟

چارچوب فرایند APQC چیست؟دانلود مدلapqc +استاندارد پیاده سازی

فهرست مطالب :

یکی از معروفترین مدل‌های مرجع (Reference Model) در حوزه مدیریت فرایند کسب و کار (BPM)، چارچوب طبقه‌بندی فرایندهای صنعتی (PCF) است که توسط سازمان APQC تدوین گردیده است. این مدل به منظور ایجاد طبقه‌بندی ذهنی و مفهومی برای تحلیلگران حوزه مدیریت فرایندهای کسب و کار طراحی شده است. در این مقاله از وبسایت eBPM به بررسی کامل apqc پرداخته‌ایم. در این مقاله به طور کامل در مورد نمونه چارچوب فرآیندی apqc صحبت شده است و استاندارد پیاده‌سازی Apqc نیز ذکر شده است.

APQC چیست؟

مرکز بهره‌وری آمریکا (APC) در سال ۱۹۸۰ با هدف توسعه و بهبود برنامه‌های بهره‌وری و ارایه راهکاری مناسب برای ارزیابی سازمان‌ها در آمریکا تأسیس گردید؛ و در سال ۱۹۸۸ نام خود را به APQC تغییر داد.


APQC مخفف چیست؟

apqc مخفف چهارکلمه American Productivity Quality Center می‌باشد.

استاندارد apqc چیست ؟

استاندارد APQC  یک سازمان تحقیقاتی و آموزشی برای بهبود عملکرد سازمان‌ها است. این استاندارد به منظور توسعه فرایندهای کسب و کار و بهبود عملکرد سازمان‌ها ارائه می‌شود. ( پیشنهاد میشود مقاله انواع فرایند را مطالعه کنید )


این سازمان در سال ۱۹۹۲ چارچوب توسعه فرآیندی (PCF (Process Classification Framework  را براساس الگوبرداری از ۸۰ شرکت برتر آمریکایی، تدوین و معرفی نمود. يكي از مهمترين وظايف اين مركز تهيه مدل يا چارچوبي براي شناسايي و  طبقه‌بندي فرآيندها  (PCF) و تحقيق و تهيه بانك اطلاعاتي OSBC براي ارزيابي عملكرد و امكان هم‌سنجي ترازيابي و الگوبرداري (Benchmark) است.

چارچوب طبقه‌بندی فرایندهای صنعتی (PCF) توسط سازمان APQC برای ۱۹ صنعت مختلف شامل موارد ذیل است: صنعت خودرو‌سازی، صنعت هوایی، صنعت فضایی دفاعی، شهرداری، صنعت رادیویی و تلوزیونی، صنعت بانکداری، محصولات مصرفی، مدیریت نگهداری و تعمیر، لوازم الکترونیکی مصرفی، بیمه سلامت، آموزش و پرورش، صنایع پتروشیمی(یافت و استخراج نفت)، علوم زیستی، صنعت بیمه، خدمات بهداشتی، صنایع پتروشیمی(تصفیه و پالایش نفت)، ارتباط مخابراتی، خرده‌فروشی، صنایع همگانی به شرح ذیل قابل دسترسی است.

زنجیره ارزش (Value Chain) مجموعه عملیاتی است که در یک صنعت به صورت زنجیرگونه انجام می‌گیرد تا به خلق ارزش برای مشتریان داخلی یا خارجی منجر شود و سازمان APQC با استفاده از زنجیره ارزش پورتر گروه فرایندها را به دو دسته فرایند‌های اصلی و پشتیبانی که با کمک هم برای مشتری ایجاد ازرش می‌نمایند، تقسیم نموده است.

نمونه بخش‌های APQC | چارچوب طبقه‌بندی فرآیندها

نمونه‌ای از تقسیم‌بندی فرایند‌ها(تقسیم کار در سازمان) در مدل APQC که به دو بخش فرایند‌های اصلی و پشتیبانی و ۱۳ طبقه فرایندی تقسیم می‌شوند در تصویر ذیل قابل مشاهده است.

سطوح APQC

تمامی فرایندهای APQC در پنج سطح مختلف تعریف می‌شوند که این سطوح در شکل زیر نمایش داده شده است.

سطوح APQC

در ادامه به بررسی 5 سطح اصلی و مهم در مدل مرجع APQC میپردازیم که پیشنهاد میشود حتما در ادامه مقاله همراه باشید.

در مدل APQC، پنج سطح اصلی وجود دارد که نشان دهنده پیشرفت و نضوج سازمان در اتخاذ و بهبود فرآیندها و رویه‌های بهینه است. این سطح های مدل apqc به شرح زیر تعریف می‌شوند:

  1. سطح 1 – مبدئی (Initial): در این سطح، فرآیندها سازماندهی نشده و مستند نشده هستند و ممکن است با بهترین رویه‌های صنعتی همخوانی نداشته باشند.

  2. سطح 2 – قابل تکرار (Repeatable): سازمان شروع به مستندسازی فرآیندهای اصلی و اجرای برخی از رویه‌های استاندارد می‌کند، اما فرآیندها ممکن است هنوز پایدار نباشند.

  3. سطح 3 – مشخص (Defined): در این سطح، فرآیندها به‌طور واضح مستند شده و استانداردهای اجرایی تعریف شده‌اند، اما احتمالاً هنوز بهینه نشده‌اند.

  4. سطح 4 – مدیریت‌شده (Managed): سازمان به نظارت و اندازه‌گیری عملکرد و دستیابی به بهبود مداوم می‌پردازد.

  5. سطح 5 – بهینه‌سازی (Optimizing): در این سطح، سازمان به بهینه‌سازی فرآیندها و رویه‌ها می‌پردازد و به دنبال بهبود مستمر است.

نمونه چارچوب طبقه فرایندی | نمونه مثال مدل APQC

یک نمونه طبقه‌بندی فرایندها با استفاده از مدل مرجع apqc در طبقه مدیریت منابع مالی، در شکل زیر آورده شده است. APQC

شایان ذکر است چارچوب طبقه‌بندی مدیریت نگهداری و تعمیرات (نت) از طریق سایت اصلی در حال حاضر در دسترس نمی‌باشد. برای دسترسی به هر یک از صنایع فوق‌الذکر، فایل اکسل مربوط به هر یک از صنایع که شامل معرفی طبقه فرایند (Process Category)، گروه‌فرایند (Process Group)، فرایند (Process)، فعالیت (Activity) و وظیفه (Task) به تفکیک ذیل قابل رویت است.

(برای دانلود فایل‌های مربوطه نیازمند به ورود به حساب کاربری خود در سایت خواهید بود.)

مزایای apqc

پس از آن که با تعریف و نمونه مدل APQC آشنا شدیم و متوجه شدیم که مدل apqc چیست ،  در ادامه به بررسی برخی مزایای apqc میپردازیم

  1. استانداردسازی: APQC ارائه دهنده استانداردهای بین‌المللی برای اندازه‌گیری و بهبود عملکرد سازمان‌هاست که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرایندهای خود را با استانداردهای عالی‌تر مقایسه کنند.

  2. بهبود عملکرد: با استفاده از مدل APQC، سازمان‌ها می‌توانند فرایندهای خود را ارزیابی کرده و بهبود بخشیده تا عملکرد بهتری داشته باشند.

  3. اشتراک دانش: APQC به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از دانش و تجربیات دیگر سازمان‌ها استفاده کنند و از بهترین روش‌ها و رویکردها برای بهبود عملکرد خود بهره ببرند.

  4. افزایش توانمندی: اجرای مدل APQC به سازمان‌ها کمک می‌کند تا توانمندی‌های خود را افزایش دهند و بهبود‌های مستمر را در سازمان ایجاد کنند.

eBPM در شبکه های اجتماعی

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید