امروزه شناخت بهبود فرایند کسبوکار به معنی نه تنها داشتن مزیت سازمانی(مزیت رقابتی) نسبت به سایر رقبا است. بلکه باید آن را برای سازمان ضروری دانست.
دیگر نمیتوان بدون آنکه جریانهای ارزش افزوده(زنجیره ارزش افزوده) شرکت یا سازمان را بهبود داد، در شرایط مساوی رقابت نمود.
بهرهوری کلمه کلیدی است و نقش برجستهای در دستیابی به سودآوری و رقابتپذیری دارد، همچنین نباید برآوردن انتظارات مشتری در خدمات و محصولات شرکت فراموش شود.
![]() |
چگونه بهبود فرایند کسبوکار به شرکت یا سازمان شما کمک مینماید. |
برای واضحتر شدن بهبود فرایند یکی از تعریفهای متداول، در ادامه ارائه شده است:
بهبود فرایند کسبوکار، تجزیه و تحلیل فرایند است بدین صورت که به وسیله شناسایی فعالیتهایی که میتوان آنها را بهبود داد، امر مذکور (بهبود) محقق گردد. هدف از این شناسایی کشف ناکارآمدی، تاخیرها، گلوگاهها و اتلافها خواهد بود تا با بهبود مستمر بتوان آنها را حذف کرد و فرایند کارآمدتر بتواند ارزش بیشتری برای مشتری خلق نماید.
مفهوم بهبود به نظر پیچیده نمیآید. اما چگونه به صورت موثر بهبود در فرایندهای شرکت یا سازمان اعمال شود، امری پیچیده است.
میتوان از یک نقشه فرایندی آماده استفاده نمود و روشهای بهبود فرایند را گام به گام پیادهسازی نمود.
به همین دلیل مدل زیر را برای این امر ارائه شده است:
جزئیات نقشه فرایندی بهبود فرایند کسبوکار
فرایند بهبود فرایند کسبوکار به چهار خط کاری(lane) تقسیم میشود:
- پیشنهاددهنده شامل تمام کارکنان که خواهان ارائه پیشنهاد هستند، میباشد.
- تحلیلگر فرایند: عضوی از سازمان که به صورت تخصصی مسئول نگهداری فرایندها میباشد.
- کمیته تغییر: معمولا از هیئت مدیره و مالکان فرایندها تشکیل شده است.
- فناوری اطلاعات: تیم IT که سیستمهای مورد استفاده را پشتیبانی میکنند.
![]() |
هشت مرحله بهبود فرایند عملی، PPI را یاد بگیرید |
تجزیه وتحلیل هر یک از فعالیتها
- ارائه طرحهای پیشنهادی برای بهبود فرایند از طرف همه کارکنان
- بررسی پیشنهاد توسط تحلیلگر فرایند و ارایه آن به کمیته تغییر
- بررسی پیشنهاد توسط تحلیلگر فرایند و درج دلایل رد پیشنهاد
- درصورت جذاب بودن پیشنهاد برای تحلیلگر فرایند، درج نتایج اعمال پیشنهاد همراه با توصیههای اجرایی بهمنظور ارایه به کمیته تغییر
![]() |
هفت هدررفت رویکرد ناب و پنج گام متدولوژی شش سیگما در بهبود فرایند(BPI) |
کمیته تغییر پس از دریافت پیشنهاد تایید شده، دو گزینه رد پیشنهاد و خاتمه فرایند پیش روی دارد:
- پذیرش پیشنهاد و ارسال به تحلیلگر فرایند بهمنظور تغییر در اسناد فرایندی
- ارسال به واحد IT بهمنظور اعمال تغییرات
- پیگیری تغییرات تا انتهای اعمال و اطمینان از ایجاد بهبودهای حاصله توسط تحلیلگر فرایند
همانطور که مشخص است، بهبود فرایندهای کسبوکار یک مفهوم است که به پیشرفت سازمان(یا شرکت) از طریق بهبود فرایندها و فعالیتها کمک میکند.
این امر باعث افزایش درآمد، کاهش هزینهها، کاهش اتلاف، جلوگیری از خطا، رشد اقتصادی خواهد شد که برای پیشرفت سازمان باید بدون توقف تکرار شود.
![]() |
انواع مختلف اتلاف در تولید ناب چیست؟ |
اضافه کردن نظر