اطلاعات شناسنامهای کتاب مدیریت فرایندهای سازمان
- عنوان کتاب (به زبان فارسی): مدیریت فرایندهای سازمان
- عنوان کتاب (به زبان انگلیسی): —
- نام کامل نویسنده: عباس سقایی، علی کیایی، فرزام تهم
- ح ناشر: گروه ناقوس
- تعداد صفحات: ۲۴۷
معرفی نویسنده
دکتر عباس سقایی
دکتر عباس سقایی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات میباشند. به مدت چهار سال مدیریت گروه مهندسی صنایع را در این دانشگاه به عهده داشتهاند. ایشان مدیر مسئول و عضو هیئت تحریریه مجله علمی پژوهشی مهندسی و مدیریت کیفیت هستند. دکتر عباس سقایی از سال ۱۳۷۷ مسئولیت تدریس در دروس متعددی از جمله کنترل کیفیت آماری، مدیریت کیفیت، طراحی و تحلیل آزمایشها، آمار و احتمال مهندسی، کنترل کیفیت پیشرفته، آمار و احتمال مهندسی، روش تحقیق، قابلیت اطمینان، داده کاوی، تحلیل سریهای زمانی و همچنین هدایت فعالیتهای پژوهشی دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را در زمینه مهندسی کیفیت بر عهده داشته اند. ایشان کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی صنایع به ترتیب در سال های ۱۳۷۴، ۱۳۷۶ و دکتری خود را در همین رشته از دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۱۳۸۲ با رتبه اول اخذ نمودهاند.
دکتر سقایی تاکنون بیش از ۸۰ مقاله علمی و پژوهشی و ISI در مجلات و کنفرانس های داخلی و بین المللی و بیش از ۱۷ کتاب در زمینه های مختلف مهندسی و مدیریت کیفیت مانند شش سیگما، تولید ناب، روش های اندازه گیری رضایت مشتری و آمار مهندسی به چاپ رسانیده و بیش از ۳۰۰ پروژه در زمینه های مختلف مهندسی و بهبود کیفیت را در صنایع کشور هدایت نمودهاند. تحقیقات علمی ایشان در زمینههای گوناگون کنترل کیفیت آماری منجر به همکاری در چاپ کتاب Statistical Methods in Profile Monitoring در سال ۲۰۱۱ از طرف انتشارات John Wiley Sons در نیویورک گردید.
دکتر سقایی کارشناس کمربند سیاه ارشد شش سیگما، مهندسی حرفه ای کیفیت آمریکا (ASQ) و عضو ارشد این جامعه میباشند. ایشان همچنین عضو هیات موسس و نائب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز بودهاند.
درباره کتاب
پیشگفتار
جهان امروز شاهد تحولات و دگرگونیهای مختلفی بوده است. هر روز تغییرات زیادی در سطح جهان توسط رسانهها مخابره میشود، و این تغییرات لزوم چابک بودن سازمانها را هرچه بیشتر نوید میدهد. چرا که سازمانهای چابک توانایی مقابله با تغییرات را دارند. در این میان همه چیز معطوف به ساختار و شالوده سازمان است. سازمانها هم هر یک تعریف ویژهای از خود ارائه میدهند. مجموعه فعالیتهایی که سازمانها انجام میدهند، اساس وجودی یا مأموریت سازمانها نام دارد. بنابراین حداقل تلاش سازمانها، که همان انجام فعالیتهای روزمرهی آنها است، ضامن بقای سازمان در دنیای پر تلاطم امروزی است. اما سازمانها پا را فراتر نهاده و به دنبال کسب منافع بیشتری هستند.
تدوین آرمانهای سازمانی و به اشتراکگذاری آن با کارکنان، متبلور چنین مدعایی است. برای رسیدن به چشم اندازهای سازمانی باید نگاه سنتی ادارهی سازمان را عوض کرد و عینک نوین گرایی را به چشم زد. دیگر تقسیم کارهای تیلوری جوابگوی مشتریان امروزی نیست. بنابراین فعالیتها را باید با ترتیبی کنار هم چید که رضایت مشتری به هر طریقی حاصل گردد. چرا که عدم رضایت مشتری یعنی نابودی سازمان.
همانطور که اشاره شد، هر یک از روشها و مدلهای مدیریتی از زوایای مختلف شالودهی سازمان را نگریسته و بر پایهی فرآیندها، منطقی را ارائه نمودهاند. منطقی که شامل تدوین استراتژی، تعالی سازمان، بهبود و … میباشد. میتوان گفت که خلق دیگر ابزارهای مدیریتی و یا پیادهسازی این ابزارها یا مدلها، در گرو تعریف مناسب فرآیند و یا مدیریت فرآیند است.
بر این اساس مدیریت فرآیندها را میتوان به موارد زیر دستهبندی نمود و آن را تعریف کرد:
- شناسایی فرآیندها (Identifying)
- ترسیم فرآیندها (Mapping)
- اندازهگیری فرآیندها (Measuring)
- تحلیل فرآیندها (Analyzing)
- بهبود فرآیندها (Improving)
مفدمه
شناسایی فرآیندها، به معنای مشخص کردن فعالیتهای عمدهای است که در فرآیند وجود دارند. اساس شناسایی فرآیندها بر پایهی مأموریت سازمان است. فصلهای اول، دوم و سوم این کتاب به این موضوع پرداخته است. همچنین جهت مدلسازی فرآیندهای سازمان پیوست الف، و برای تعیین فعالیتهای موجود در فرآیند، پیوست بارائه شده است.
ترسیم فرآیندها، نمایش گرافیکی فرآیند است تا ارتباط، توالی و تعامل بین فعالیتهای فرآیند نمایان گردد. فصلهای چهارم و پنجم کتاب با استفاده از نرمافزار مایکرو سافت ویزیوو ایجاد یک نظام استاندارد ترسیمی، به این موضوع اشاره دارد.
اندازهگیری یا کنترل فرآیند بر اساس معیارهایی است که سازمان آن را مشخص مینماید که در قالب مواردی چون؛ تعیین شاخص، تعیین حدود کنترل (روشهای کنترل کیفیت آماری) و … میباشد. به دلیل وجود منابع بسیار در این زمینه در این کتاب به این موضوع نپرداختهایم.
در تحلیل فرآیندها به دنبال بررسی نقاط ضعف و قدرت فرآیند هستیم. در تحلیل فرآیند، مشکلات احتمالی آن مورد بررسی قرار میگیرد. راه حلهای مد نظر اعضای تیم پس از تبادل نظر اعمال میشود. به دلیل اهمیت این موضوع، سه فصل از کتاب (فصلهای ششم، هفتم و هشتم) به تحلیل فرآیندها بر اساس نرمافزار پروسس مپس اختصاص یافته است.
در فاز بهبود نیز، ابزارهای زیادی وجود دارند که در این زمینه خوانندگان میتوانند به کتابهایی که مباحثی نظیر؛ شش سیگما، ابزارهای کیفیت، مدیریت کیفیت جامع، تولید ناب و … را مطرح میکنند، مراجعه نمایند.
شاهکار این کتاب ارائهی نرمافزار پروسس مپس میباشد. این نرمافزار، مدیریت فرآیندها و یکپارچه سازی آنها را در سازمانها ساده و تسهیل مینماید. این نرمافزار به فراخور اجرا در هر یک از فصول کاملاً تشریح شده است تا ابزار مناسبی را در اختیار سازمان قرار دهد. نه تنها مفهوم مدیریت فرآیندها را اجرا نمایند، بلکه اجرای هر یک از مدلها و روشهای مدیریتی نیز تسهیل گردد.
امکاناتی نیز در نرمافزار وجود دارد که هر گونه تغییری که در روشها و مدلها ایجاد میگردد را بتوان در فرآیندها اعمال نمود. به عنوان مثال؛ ویرایش جدید ایزو ۹۰۰۱، نمونهای از این موارد است. این امکانات باعث میشود سازمان هر نوع استاندارد یا دستورالعملی را در هر یک از فعالیتها جاری و تحلیل نماید.
فصول کناب
فصلهای اول تا هشتم کتاب برگرفته از کتاب مدیریت فرایندهای سازمان است که توسط چارلز جی کاب به رشته تحریر آمده است. نویسنده از اعضای جامعهی کیفیت آمریکا بوده و کتاب نیز توسط همان مؤسسه (۲۰۰۸) منتشر شده است. مترجمان با اضافه کردن منابع دیگری به اصل کتاب بر اساس تجربههای تدریس در دانشگاه و سازمانهای مختلف و همچنین سوابق اجرایی خود سعی نمودهاند تا کتاب متناسب برای کارگیری در هر نوع سازمانی نگارش شود.
“ترسیم و مدیریت فرآیندها در یک سازمان، نیازی اساسی در جهت توسعهی بینشی یکپارچه از چگونگی عملکرد کسب و کار به عنوان یک سیستم میباشد. چارچوبی را برای بهبود مستمر فرآیندها فراهم میآورد. ایجاد نمایی قدرتمند و یکپارچه از چگونگی عملکرد کسب و کار به صورت یک سیستم، باعث شکستن موانع سازمانی و توسعه درجات بالاتری از همافزایی میانوظیفهای در تمامی وجوه کسب و کار میشود.”
هدف غایی مدیریت فرایندهای سازمان، آنچنان که در فصول این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است، یکپارچهسازی فرآیندهای سازمان است تا سازمان به اهداف خویش دست یابد. تمامی روشها و مدلهای نوین مدیریتی که در هر یک از حوزههای مدیریت شکل گرفتهاند، بر پایهی فرآیندها میباشند:
- مدیریت استراتژیک؛ کارت امتیازی متوازن:بعد رشد و یادگیری، بعد فرآیندها، بعد مشتری و بعد مالی
- مدلهای تعالی سازمانی؛ مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا: معیار رهبری، معیار کارکنان، معیار استراتژی، معیار شراکتها و منابع، معیار فرآیندها، معیار نتایج کارکنان، معیار نتایج مشتری، معیار نتایج جامعه، معیار نتایج کلیدی عملکرد
- روشهای بهبود نظیر؛ شش سیگما:شناسایی فرآیند، اندازهگیری سطح سیگمای فرآیند، آنالیز، بهبود و کنترل
- استانداردهای بینالمللی مدیریت کیفیت (ISO 9001:2000 , 2005): شناسایی فرآیندهایسازمان و استفاده از رویکرد فرآیندی یا فرآیند گرایی
آقای کاب (نویسنده کتاب)
اضافه کردن نظر