اطلاعات شناسنامهای کتاب مدیریت فرایندهای کسب و کار
- عنوان کتاب (به زبان فارسی): مدیریت فرایندهای کسب و کار و کاربرد آن در سازمانها
- عنوان کتاب (به زبان انگلیسی): Business Process Managment and its Application in organization
- نام کامل نویسنده: دکتر جلال رضایی نور، خانم نرگس آقاخانی
- ناشر: دانشگاه قم
- قطع: وزیری
- نوبت و سال انتشار: اول ۱۳۹۴
- تعداد صفحات: ۳۴۷
معرفی نویسندگان
دکتر جلال رضائی نور
دکتر جلال رضائی نور عضو هیات علمی دانشگاه قم میباشد. او در سال ۱۳۸۰ از دانشگاه علم و صنعت ایران در مقطع کارشناسی رشته مهندسی صنایع فارغالتحصیل شد و در دانشگاه امام حسین (ع) مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ نمود سپس به دانشگاه کارشناسی خود برگشت و در مقطع دکترا در حوزه مدیریت سیستم و بهرهوری به ادامه تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۸۹ برای استفاده از فرصت مطالعاتی به دانشگاه Monash استرالیا رفت. در ذیل برخی از اقدامات دکتر رضائی بیان شدهاند.
دستاوردها و افتخارات
- رتبه اول مقطع فوق لیسانس
- رتبه دومی مقطع دکترا
- عضو بنیاد ملی نخبگان
- مدیر گروه برگزیده دانشگاه قم در سال ۱۳۹۳
- پژوهشگر برتر دانشگاه قم در سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴
- پژوهشگر برتر استان قم در سال ۱۳۹۵
کتاب های تألیف شده:
- اقتصاد فناوری اطلاعات با رویکردی بر اقتصاد دانش بنیان (۱۳۹۳)، انتشارات آتی نگر، مولفین: جلال رضایی نور، رامین مولاناپور، هادی لاریجانی
- مدیریت دانش و بکارگیری آن در سازمانها (۱۳۹۴)، انتشارات آتی نگر، مولفین: جلال رضایی نور ، هادی لاریجانی، رامین مولاناپور
- مدیریت فرآیندهای کسب و کار و کاربرد آن در سازمانها (۱۳۹۴)، انتشارات دانشگاه قم، مولفبن: جلال رضائی نور، نرگس آقاخانی
- مجموعه مقدماتی توسعه به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جوانان(۱۳۹۴)، انتشارات آتی نگر، مولفبن: جلال رضائی نور، نرگس آقاخانی
- روشهای تحقیق در مدیریت (۱۳۹۵)، انتشارات دانشگاه قم، مولف: جف لنکستر، مترجمین: سید جمال الدین حسینی، جلال رضائی نور.
- معماری سازمانی (۱۳۹۵)، (۱۳۹۴)، انتشارات خبرگان نخبه، مولفبن: جلال رضائی نور، نرگس آقاخانی
- فناوری های مدیریت دانش همراه با آموزش ابزارهای مدیریت دانش (WordPress ۱۳۹۵)، انتشارات دانشگاه قم، مولفبن: جلال رضائی نور، نرگس آقاخانی، عبدالصمد کرامت فر
تجربیات اجرایی:
- طراحی و اجرای سیستم خرید اقتصادی در یکی از صنایع تابعه سازمان صنایع هوافضا
- طراحی و اجرای سیستم مدیریت ریسک از دست رفتن دانش کارکنان در یکی از صنایع تابعه سازمان صنایع هوافضا
- طراحی و اجرای سیستم مدیریت آموزشهای کوتاه مدت در یکی از صنایع تابعه سازمان صنایع هوافضا
- طراحی و اجرای سیستم مدیریت دانش در یکی از صنایع تابعه سازمان صنایع هوافضا
- طراحی و استقرار سیستم مدیریت پیکرهبندی محصولات در یکی از صنایع تابعه سازمان صنایع هوافضا
- طراحی و استقرار سیستم طراحی و توسعه محصولات در یکی از صنایع تابعه سازمان صنایع هوافضا
- طراحی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ISO 9001:2000 در یکی از صنایع تابعه سازمان صنایع هوافضا
معرفی کتاب
هدف از تألیف کتاب مدیریت فرایندهای کسبوکار و کاربرد آن در سازمانها، آشنایی با مفهوم فرایندگرایی در مقابل وظیفهگرایی، شناسایی فرایندهای اصلی و فرعی سازمان، معماری و مدلسازی فرایندها و آشنایی با استانداردهای مربوطه، آشنایی با ابزارهای تحلیل کمّی و کیفی فرایند، پایش و کنترل، بهبود و اتوماسیون فرایندهای کسبوکار و کاربرد این ابزار در سازمانها و شرکتها است. به بیان بهتر، اهداف این کتاب را بطور خلاصه میتوان اینگونه بیان کرد:
الف) درک مفهوم فرایند و اهمیت مدیریت فرایندها در سازمانها برای اجرای موفقیتآمیز استراتژیهای رقابتی
ب) فراگیری ثبت عناصر مهم فرایندهای کاری در سازمانها و مدلسازی آن با استفاده از استانداردهای مدلسازی فرایند
ج) درک نقش مدیریت فرایندهای کسبوکار بر استراتژیهای بهبود
ه) توانایی اجرای فرایندهای کاری با سیستمهای مدیریت فرایندهای کسبوکار
و) درک روشنی از میزان بلوغ فرایندهای کسبوکار و اقدامات لازم برای گذار به مراحل بالاتر در مدل بلوغ فرایندی
فصل ۱
در فصل ۱ به معرفی فرایند، رویداد، فعالیت و نقاط تصمیمی پرداخته شده است که بر نحوه اجرای فرایند تاثیر گذارند. همچنین به بررسی خروجی فرایندها و ویژگیهای عمومی فرایند پرداخته شده است و به لزوم مدیریت فرایندهای کسبوکار اشاره شده است.
فصل ۲
در فصل ۲ چرخه عمر مدیریت فرایندهای کسبوکار معرفی میشود که مبنایی برای ارایه مطالب تا پایان کتاب است. هدف این کتاب ایجاد توازان منطقی بین جنبههای مدیریت فناوری و اطلاعات است و خروجیهای هر فاز از چرخه را معرفی میکند. برای مثال در نهایت شما را با ایجاد معماری فرایند، مدلسازی فرایندهای کاری، روشهای ثبت وضعیت موجود و مطلوب، ارزیابی بلوغ و نحوه انجام کار با مدلها آشنا میکند. گامهایی که در این چرخه به خواننده معرفی میشود در فصول بعدی به تفصیل مورد بررسی قرار میگیرند.
فصل ۳
فصل ۳ در ارتباط با اولین فاز چرخه عمر مدیریت فرایندهای کسبوکار یعنی شناسایی فرایندهاست. در این فصل، روشی برای شناسایی فرایند ارایه میشود که شامل دو مرحله تعیین فرایندها و ارزیابی است…
فصل ۴
در فصل ۴ به معرفی زبان مدلسازی برای مدلسازی فرایندهای شناسایی شده در فصل ۳ میپردازیم. … زبانهای مدلسازی انواع مختلفی دارد که در فصل ۴ به معرفی UML، EPC، IDEF متدوال خواهیم پرداخت و در فصل ۵، ۶ و ۷ به معرفی کامل BPMN میپردازیم که مبنای مدلسازی فرایندها در کتاب حاضر است.
فصل ۸
فصل ۸ چارچوبی برای تدوین وضع موجود فرایند به دست میدهد. تدوین وضع موجود مدل فرایندی عبارت است از جمعآوری اطلاعات در خصوص فرایند موجود و سازماندهی آن در قالب مدل فرایندی وضع موجود، این تعریف برگردآوری اطلاعات و سازماندهی آن تاکید دارد…
فصل ۹ و ۱۰
فصل ۹ و ۱۰ کتاب در ارتباط به تحلیل کمی و کیفی فرایند است. تحلیل فرایندهای کسبوکار هم هنر است و هم دانش. بر این اساس تحلیل بعد هنری تحلیل فرایند است. در فصل ۹ برخی از اصول مبنایی برای تحلیل کیفی فرایند ارایه میشود. …
فصل ۱۱
فصل ۱۱ در خصوص طراحی مجدد فرایندهای کسبوکار است. با تحلیل یک فرایند کاری معمولاً ایدههای مختلفی بوجود میآیند که طراحی مجدد یک رویکرد نظاممند نیست بلکه یک فعالیت مبنتی بر خلاقیت است. این فعالیت مربوط به بررسی مجدد و سازماندهی مجدد فرایندهای کسبوکار با هدف بهبود کارایی آنهاست و ۲ روش نظاممند برای طراحی مجدد فرایندهای کسبوکار ارایه میکند که عبارتند از طراحی مجدد ابتکاری بر مبنای مجموعهای از گزینههای طراحی مجدد و طراحی مبتنی بر محصول که در آن طرح فرایند بر اساس ترکیب یک محصول انجام میشود.
فصل ۱۲
فصل ۱۲ کتاب به موضوع مهندسی مجدد فرایندها اختصاص داده شده است. یکی از نقاط قوت این کتاب، ایجاد تمایز بین طراحی مجدد فرایندها و مهندسی مجدد فرایندهاست که اغلب به اشتباه به جای یکدیگر به کار برده میشود. مهندسی مجدد در پی اصلاحات جزیی و بهبود وضعیت موجود یا توسعه که ساختار و معماری اصلی سازمان را بدون تغییر باقی میگذارد، نخواهد بود. مهندسی مجدد در پی آن نیست که نظام موجود را بهبود بخشیده و نتیجه کار را بهتر کند. مهندسی مجدد به معنای ترک روشهای دیرپا و کهنه و دستیبایی به روشهای تازهای است که برای تولید کالاها و خدمات شرکت و انتقال ارزش به مشتری لازم هستند.
فصل ۱۳
در فصل ۱۳ در رابطه با اتوماسیون فرایند صحبت شده است. بر این اساس ابتدا توضیحاتی در خصوص اتوماسیون فرایندها در قالب خودکارسازی رویههای کاری در یک فرایند کسبوکار است که از یک عملیات ساده که بخشی از یک فرایند ساده است تا هماهنگی کل یک فرایند پیچیده را در برمیگیرد، ارایه شده است.
فصل ۱۴
در فصل ۱۴ در رابطه با استفاده هوشمند از دادههای گردآوری شده حاصل از اجرای فرایند صحبت شده است. منظور از این دادهها، لیست رویدادهایی است نشان میدهد چه اتفاقی، چه زمانی، توسط چه کسی و در ارتباط با کدام مورد فرایندی رخ داده است.
فصل ۱۵
در فصل ۱۵ به سیر تحول معماری سیستمهای سازمانی پرداخته شده است. بعبارتی جهتگیری به سمت فرایندگرایی بر طراحی سیستمهای اطلاعاتی تاثیر قابل توجهی گذاشته است. مدیریت فرایندهای کسبوکار عمدتاً در ارتباط با سیستمهای اطلاعاتی در چارچوب معماری سیستمهای سازمانی است. بر این اساس ابتدا به طبقهبندی سیستمهای مدیریت فرایندهای کسبوکار از نقطه نظر سیستمهای نرم افزاری پرداخت شده. سپس به نرمافزارهای سازمانی و یکپارچگی آنها، فرایندگرایی در سطح سازمان و ظهور مدیریت گردش کار در نهایت معماری سرویسگرا در قالب ارایه خدمت به مشتری اشاره شده است.
فصل ۱۶
در فصل ۱۶ با در نظر گرفتن مطالب فصل قبلی، به معماریها مدیریت فرایندهای کسبوکار پرداخته شده است. بر این اساس ابتدا نگاهی عمیق به معماری سیستمهای مدیریت گردش کار داریم. پس از آن مدیریت گردش کار منعطف بررسی میشود با رویکردی که اصلاح مدلهای فرایندی را تسهیل میکند. در ادامه به بررسی معماریهای سرویسگرا میپردازیم که اخیراً محبوبیت رو به گسترشی یافته است…
فصل ۱۷
فصل ۱۷ در ارتباط با ارزیابی بلوغ فرایندهای کسبوکار است. سازمانها نیاز به یک روش جامع و اصولی برای ارزیابی فرایندهای کسبوکار خود و محیط سازمانی برای تعیین خطرات برای پیادهسازی موفق برنامههای کاربردی سازمانی دارد. علاوه بر شناسایی خطرات، این رو نقش راهی برای ارایه بهبود مورد نیاز در جهت افزایش موفقیت و مزایای برنامههای سازمانی است. بلوغ فرایند کسبوکار یک چارچوب ارزیابی بر اساس نقشه راه بهبود است که ثابت کرده است با هر دو فرایند توسعه سیستم و توسعه نیروی کار موفق عمل کرده است. در این کتاب از مدل بلوغ گارتنر استفاده شده است که یک مدل ۶ مرحلهای برای بلوغ فرایندهای کسبوکار ارایه شده است که بعنوان راهنمای ارزیابی بلوغ فرایندهای سازمانهای مورد استفاده قرار میگیرد.
دانلود فهرست کتاب
خرید کتاب مدیریت فرایندهای کسب و کار و کاربرد آن در سازمان ها از لینک معتبر
کتاب خوبی در زمینه مدیریت کسب و کار است