موضوع این هفته نیز در ادامهی بررسی موضوع عوامل تاثیرگذار در پیادهسازی مدیریت فرایندهای کسبوکار، مطلب این هفته نیز به این موضوع اختصاص داده شده است.
راوستین پس از ارائهی چارچوبی که در مطلب هفتهی گذشته ذکر شد، رویکرد پیادهسازی BPM را در شکل شماره (۱) ارائه کرده است.
شکل ۱: رویکرد پیادهسازی سیستم مدیریت فرایند کسبوکار (Ravesteyn, 2006)
در تحقیق مشابه دیگری در آفریقای جنوبی توسط سرنگ شریفا در سال ۲۰۰۶ بخش بانک از نظر مدیریت فرایند کسبوکار مورد سنجش قرار داده شده و میزان آمادگی این بخش برای پیادهسازی سیستم BPM مورد تحلیل قرار گرفته که نتیجه آن حاکی از آمادگی پایین این بخش برای پیادهسازی BPM است. (Sharifa Sarang, 2006)
در تحقیقی که توسط نلیس (Nelis) و جتسون (Jetson) دربارهی پیادهسازی موفق BPM صورت گرفته است، چارچوب پروژه BPM به صورت شکل (۲) بیان شده است.
شکل ۲: چارچوب پروژه سیستم مدیریت فرایند کسبوکار (Nelis & Jetson, 2006)
عوامل موفقیت در پیادهسازی BPM از نظر نلیس و همکارش عبارتند از: پشتیبانی مدیریت، مدیریت پروژه، همسویی با استراتژی، معماری فرایند مناسب، داشتن خطمشی سازمان یافته و ساختارمند، همکاری کارمندان و آموزش آنها، و نهایتاً سنجش عملکرد. (Nelis & Jetson, 2006)
در مطالب هفتههای آتی ادامهی موضوع عوامل موثر در پیادهسازی مدیریت فرایندهای کسبوکار پرداخته شده است.
منابع:
- Jeston, J., Nelis, J., (2006), business process management, practical guidelines to successful implementations, IPQC, May
- Sarang, S., (2006), The implementation of business process management in the retail banking sector, business management journals, Vol. 11, No. 4, pp. 45-51
اضافه کردن نظر