e‌BPM

معرفی عوامل موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار (قسمت سی‌ و دوم)

موضوع این هفته نیز در ادامه‌ی بررسی موضوع عوامل تاثیرگذار در پیاده‌سازی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار، مطلب این هفته نیز به این موضوع اختصاص داده‌ شده است.

در سال 1390 پژوهشي توسط خانم زينب دباغ‌كاشاني پيرامون عوامل حياتي موفقيت در چارچوب پياده‌سازي مديريت فرايندهاي كسب‌وكار در سازمان‌هاي ايراني انجام شد. در اين تحقيق عوامل حياتي موفقيت از چندين مقاله استخراج شده، سپس با استفاده از روش فراتركيب در 5 فاز (مديريت سازمان و فرايندها، طراحي معماري، توسعه فناوري اطلاعات بر مبناي معماري سرويس‌گرا، مديريت پياده‌سازي و تغيير، و اندازه‌گيري و كنترل)، 15 عامل به همراه 66 زيرعامل، شناسايي و معرفي شده‌اند. (دباغ‌كاشاني، 1390)

  • استراتژي
  • رهبري
  • فرهنگ سازماني
  • ارتباطات و آگاهي
  • متدولوژي (روش‌شناسي)
  • معماري فرايند
  • معماري اطلاعات
  • زيرساخت فني (فناوري و سيستم‌هاي اطلاعاتي)
  • معماري سرويس‌گرا
  • مديريت پروژه
  • مديريت تغيير
  • افراد
  • استانداردها و اندازه‌گيري عملكرد
  • كنترل عملكرد فرايند
  • بهينه‌سازي و بهبود فرايند

در پژوهشی كه در سال 2012 توسط راوستين و همكارش انجام شده است، به كمك روش پرسشنامه و توزيع آن بين 76 نخبه در 45 سازمان عوامل موفقيت پياده‌سازي سيستم‌هاي مديريت فرايند كسب‌وكار استخراج شده است. البته در اين پژوهش از روش مصاحبه‌ي حضوري هم استفاده شده است. با توجه به اين‌كه تعداد پرسشنامه‌هاي توزيع‌شده و مصاحبه‌هاي انجام‌شده قابل توجه نبوده است، پژوهشگر داده‌ها را تجزيه و تحليل نكرده و تنها به معرفي ‌آن به صورت كيفي اكتفا كرده است. در ادامه اين عوامل آورده شده است: (Ravesteyn and Versendaal, 2012)

1)       مديريت پروژه

2)       مديريت تغيير

3)       درك مفهوم مديريت فرايند كسب‌وكار

4)       سازماندهي فاز طراحي مدل‌سازي

5)       فهم و درك فرايند

6)       استفاده از «بهترين» استانداردها و تكنيك‌هاي مدل‌سازي

7)       حفظ و نگهداري كيفيت مدل‌ها

8)       فهم وابستگي متقابل و يكپارچگي منابع داده

9)       يكپارچگي فرايندها و داده‌ها

10)     تعريف و استفاده از سرويس شبكه

11)     يكپارچگي نرم‌افزارهاي كاربردي موجود از طريق سرويس

12)     طراحي نمودار جريان داده

13)     تناسب فناوري اطلاعات به كار رفته

14)     استفاده از افراد مناسب در پروژه

15)     مديريت تغيير

16)     مديريت پروژه

17)     اندازه‌گيري عملكرد

18)     بهبود مستمر

19)     يكپارچه‌سازي نرم‌افزار BPM با نرم‌افزارهاي سازمان

در مطالب هفته‌های آتی ادامه‌ی موضوع عوامل موثر در پیاده‌سازی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار پرداخته شده است.

منابع:

  • دباغ‌كاشاني، ز.، (1390)، پايان نامه دوره‌ي كارشناسي‌ارشد شناسايي عوامل حياتي موفقيت در چارچوب پياده‌سازي مديريت فرايندهاي كسب‌وكار در سازمان‌هاي ايراني، دانشكده علوم اجتماعي و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)
  • Ravesteyn, P., Versendaal, J., (2012), success factors of business process management systems implementation, Proceeding of the 18th Australasian conference on information systems (ACIS)

امیر مشایخی

امیر مشایخی

امیر مشایخی هستم. کارشناس‌ارشد مدیریت فرایندهای کسب‌وکار. ایمیل: mashayekhi@ebpm.ir تلگرام: amrmask@

اضافه کردن نظر