معرفی بخش واژگان تخصصی
بخش “واژگان تخصصی” به تعریف کلمات، اختصارات و اصطلاحاتی اختصاص دارد که در جامعه فرایند کسبوکار بهصورت مکرر استفاده شده یا به آنها ارجاع داده میشود. البته همانطور که بازار فرایندهای کسبوکار در حال تکامل است، این واژگان هم در طول زمان تغییر نموده و تکامل مییابند.
زبانهای رسمی فرایند کسبوکار دارای معناشناسیهایی هستند که تحت تاثیر استانداردها، انجمنهای منتشرکننده واژگان، فروشندگان و غیره قرار میگیرند. بیشتر این مجموعهها واژگان را به طرق مختلف تعریف میکنند. سند پیشرو که برگرفته از اسناد مجموعه BPTrends میباشد، بهمنظور ارائه تعاریف عمومی از واژگان کاربردی در این حوزه و همچنین ایجاد یک زبان مشترک میان افراد تهیه شده است.
مزیت رقابتی (Competitive Advantage)
زمانی مزیت رقابتی ایجاد میشود که یک شرکت بتواند حاشیه سود بیشتری از فروش محصولات یا خدمات خود ایجاد نماید. این مزیت به دلیل با ارزشتر بودن خدمات یا محصولات شرکت و یا به دلیل فروش با قیمت کمتر نسبت به سایر شرکتها ایجاد میشود. قیمت تمام شده کمتر محصولات یا خدمات از طریق انجام فعالیتهای شرکت با بهرهوری بالاتر بوجود خواهد آمد. استراتژیستها منطقا برای ایجاد یک مزیت رقابتی دراز مدت برای شرکت خود تلاش میکنند. بسیاری از مدیران، مزیت رقابتی را با مفاهیم ارائه شده در کتاب مزیت رقابتی مایکل پورتر(۱۹۸۵ Competitive Advantage) شرح میدهند.
اضافه کردن نظر