e‌BPM

معرفی عوامل موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار (قسمت چهل‌ویکم)

موضوع این هفته نیز در ادامه‌ی بررسی موضوع عوامل تاثیرگذار در پیاده‌سازی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار، به این موضوع اختصاص داده‌ شده است.

در سال 2013، روهلوف (Rohloff, M.) رويكردي براي پياده‌سازي مديريت فرايند كسب‌وكار در سازمان‌هاي بزرگ ارائه كرد. در اين رويكرد ارزيابي بلوغ مديريت فرايند به منظور ارزيابي پياده‌سازي مديريت فرايند كسب‌وكار معرفي شده است. همزمان با پيشرفت و تعريف مدل، عوامل حياتي زير نيز شناسايي شده‌اند: (Rohloff, 2013)

  • هم‌راستايي استراتژيك: همراستايي مديريت فرايند با اهداف استراتژيك
  • حاكميت: اجراي سازماني مديريت فرايند كسب‌وكار و مسئوليت‌ها براي وظايف واگذارشده
  • روش‌ها: تدوین روش‌ها براي تمامي وظايف مربوط به مديريت فرايند كسب‌وكار
  • فناوري: فناوري‌هايي كه از مديريت فرايند كسب‌وكار پشتيباني مي‌كنند
  • افراد: شايستگي‌ها و لياقت‌هاي افراد درگير در پروژه مديريت فرايند كسب‌وكار
  • فرهنگ: ارزش‌هاي مشترك در جهت مديريت فرايند كسب‌وكار و تغيير فرايند

پياده‌سازي مديريت فرايند كسب‌وكار بايد برنامه تبديل كسب‌وكار را كه تمام جنبه‌هاي مربوط به توسعه سازمان را مي‌پوشاند، به درستي سازماندهي كند. اين جنبه‌ها بايد توسط موضوعات مختلف پياده‌سازي مورد توجه قرار گيرد. اين موضوعات شامل موارد زير است: (Rohloff, 2013)

  • سازمان مديريت فرايند:

استقرار مجموعه قوانين مديريت فرايند و واگذاري مسئوليت‌ها به افراد شايسته و مناسب

  • اولويت‌بندي فرايندها:

انتخاب،‌ ارزيابي و اولويت‌بندي فرايندهايي كه بايد استاندارد و بهينه شوند.

  • استانداردسازي و مستندسازي فرايند:

تدوين تعاريف معتبر و استوار براي فرايندها به منظور اولويت‌بندي آن‌ها. به كارگيري استانداردها و هم‌راستايي فرايندهاي كسب‌وكار و مديريت و پشتيباني فرايندها.

  • كنترل عملكرد فرايند:

تعريف شاخص‌ها و متريك‌هاي كليدي عملكرد جهت اولويت‌بندي كردن فرايندهاي استخراج شده از اهداف واستراتژي‌هاي كسب‌وكار، معرفي و ارائه اندازه‌گيري و ارزيابي مستمر عملكرد فرايندها بر اساس شاخص‌هاي كليدي كسب‌وكار

  • ارزيابي بلوغ مديريت فرايند:

اجراي ارزيابي‌هاي بلوغ مديريت فرايند سازمان، پياده‌سازي اقدامات بهبود، تكرار ارزيابي‌هاي اهداف به صورت دوره‌اي

  • ابزارها و متدها:

مهياكردن متدها و ابزارهاي استاندارد موردنياز جهت انجام مديريت فرايند، با توجه به دستورالعمل‌ها

  • ارتباطات:

فراهم‌كردن اطلاعات ويژه گروه هدف در مورد اهداف، مفاهيم، قوانين، مسئوليت‌ها، پيشرفت مديريت فرايند براي ايجاد آگاهي و پشتيباني از پياده‌سازي آن.

  • آموزش و صلاحيت:

به كارگيري اقدامات كفايت براي افراد درگير در مديريت فرايند. تعريف و اجراي برنامه‌هاي ويژه شايستگي براي گروه هدف

  • هدف‌گذاري و مشوق‌ها (انگيزش):

بررسي و بهبود هدف‌گذاري و سيستم‌هاي پاداش؛ تعريف استانداردهاي فرايند و اهداف عملكرد فرايند؛ پياده‌سازي توافق‌هاي فرايند؛ تعريف پاداش و تشويق‌هاي مرتبط.

در مطالب هفته‌های آتی ادامه‌ی موضوع عوامل موثر در پیاده‌سازی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار پرداخته شده است.

منابع:

  • Rohloff, M., (2013), An approach to assess the implementation of Business Process Management in enterprises, Proceedings of 17th European Conference on Information Systems, ECIS 2009, “Information Systems in a Globalism World: Challenges, Ethics and Practices”, Verona, June 2009, pp. 2021 – 2034

امیر مشایخی

امیر مشایخی

امیر مشایخی هستم. کارشناس‌ارشد مدیریت فرایندهای کسب‌وکار. ایمیل: mashayekhi@ebpm.ir تلگرام: amrmask@

اضافه کردن نظر