e‌BPM

سيستم مديريت فرايند كسب‌وكار در قالب الگوي بالندگي قابليت‌ها (قسمت چهل‌وسوم)

پس از اتمام موضوعات مرتبط با عوامل تاثیرگذار در پیاده‌سازی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار، مطلب این هفته به «سيستم مديريت فرايند كسب‌وكار در قالب الگوي بالندگي قابليت‌ها» اختصاص داده‌ شده است.

در بسياري از سازمان‌هايي كه در پروژه‌هاي فناوري اطلاعات سازماني با مشكل مواجه هستند، مديران و مهندسان آن سازمان ضرورت بهبود را درك كرده‌اند، اما در مورد اينكه اولويت‌هاي بهبود كدام است و ابتدا بايد چه گام‌هايي را بردارند، اتفاق‌نظر وجود ندارد. تمامي نخبگان به اينكه بايستي بهبود فرايندها در تمامي حوزه‌هاي سازماني انجام شود، اذعان دارند؛ ولي ترتيب و اولويت آن‌ها و اينكه با چه ملاحظاتي اجرا شوند، از موارد مهم در مورد اختلاف است.

با توجه به اين‌كه تمامي حوزه‌هاي فرايندي را نمي‌توان هم‌زمان بهبود داد و سازمان نيز توان كار هم‌زمان بهبود را نيز نخواهد داشت، مطلوب‌تر است، حوزه‌هاي فرايندي را با اولويت و ملاحظاتي بهبود بخشيد و با تكيه بر نتايج بهبود در هر حوزه، به حوزه يا حوزه‌هاي بعدي پرداخت. توسعه و بهبود وضعيت فرايندهاي سازمان به تلفيق مجموعه‌هاي متنوعي نياز دارد كه هدف آن در نهايت نيل به چشم‌انداز سازمان (در قالب ماموريت سازماني) است.

مدل بلوغ قابليت به اين منظور در نظر گرفته شده است تا چارچوبي براي بهبود وضعيت BPM در سازمان ارائه كند. در اين صورت سازمان مي‌تواند، بهبود را به شكل مرحله‌اي و پله‌اي به پيش ببرد. با توجه به اينكه با پياده‌سازي BPMS به صورت مرحله‌اي و تدريجي، هم از ريسك شكست پياده‌سازي BPMS كاسته مي‌شود و هم از تحميل هزينه به صورت يكجا جلوگيري مي‌شود؛ مدل CMMI مي‌تواند نقشه‌ي راه بهبود را در اختيار سازمان قرار دهد. مراحل بهبود در CMMI به گونه‌اي طراحي شده است كه بهبود در هر مرحله، زيربنا و پيش‌نياز بهبود در مرحله‌ي بعد باشد.

مسعود نیارجی

مسعود نیارجی

مسعود نیارجی هستم. کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات و کارشناس فرایندهای کسب‌وکار در گروه eBPM. ایمیل:masoud@ebpm.ir تلگرام: fratelllllo@

اضافه کردن نظر