e‌BPM

بررسی متغيرهاي مستقل در فرایند پیاده‌سازی BPMS (قسمت چهل‌وچهارم)

باتوجه به پست‌های گذشته، براي پاسخ به سوالات و آزمون فرضيه‌ها در تحقيق، تشخيص متغيرها امري ضروري است. چارچوب تئوريك بدست‌آمده از قسمت مرور ادبيات، بر نه عامل استوار است. اين عوامل نه‌گانه كه متغيرهاي مستقل پژوهش را تشكيل مي‌دهند، عبارتند از: استراتژي، رهبري، فرهنگ سازماني، معماري فرايند، معماري اطلاعات، زيرساخت فني (فناوري و سيستم‌هاي اطلاعاتي)، مديريت پروژه،‌ افراد، استانداردها و اندازه‌گيري عملكرد. ميزان آمادگي سازمان براي پياده‌سازي سيستم مديريت فرايند كسب‌وكار متغير وابسته می‌باشد. در قسمت اول به 5 متغیر ابتدایی و در مطلب هفته‌ی آینده 4 متغیر بعدی تشریح خواهد شد.

  • استراتژي:

براي دست‌يابي به موفقيت بلندمدت و بهبود عملكرد، مديريت فرايند كسب‌وكار بايد همسو و مرتبط با استراتژي سازمان باشد. (هانگ، 2006) موفق‌ترين مديريت فرايند كسب‌وكار، مديريتي است كه علاوه بر اين‌كه منطبق با استراتژي سازمان باشد، كسب‌وكار سازمان را منطبق با مشتري و نيازهاي وي قرار داده و مشتري را كانون توجه فرايندهاي كسب‌وكار قرار دهد. (آرهي و مهرا، 2006) پس يكي از عمده‌ترين دلايل شكست پروژه‌هاي مديريت فرايند كسب‌وكار، فقدان ارتباط بين استراتژي سازمان و اين پروژه‌ها مي‌باشد.

  • رهبري:

نقش رهبري در تحريك، نظارت و كنترل فعاليت‌هاي مربوط به تغيير خيلي مهم است. (همر و چمپي، 1993) موانع در رهبري را به عنوان دليلي براي اغلب شكست‌ها در تغييرات فرايند كسب‌وكار بيان مي‌كنند. حذف موضوعات سياسي بين مرزهاي سازماني، آماده‌سازي ساختار مناسب براي جبران خدمات، حل تضادهاي بين مديران، و هدايت و رهبري فناوري اطلاعات در سازمان‌ها تنها با تلاش مديريت ارشد به وقوع خواهد پيوست. براي پياده‌سازي موفق هر سيستمي از جمله مديريت فرايند كسب‌وكار (حتي با وجود بهترين برنامه‌ي پياده‌سازي)، اگر مديريت از آن پشتيباني نكند، پروژه محكوم به شكست است. بر همين اساس، وجود رهبري در سازمان ضروري مي‌باشد. به عبارت ديگر، شركت، همكاري، درگيري، و فهم مديران رده بالاي سازمان از عوامل پيروزي اكثر پروژ‌ه‌ها و عدم پشتيباني توسط مديران از عوامل شكست پروژه‌هاي سازماني است.

  • فرهنگ سازماني:

فرهنگ، تركيبي از ارزش‌ها، عقايد، ويژگي‌ها، و رفتارهايي مي‌باشد كه در افكار كاركنان وجود دارد و يك گروه يا طبقه از افراد را از گروه و طبقه‌اي ديگر متمايز مي‌كند. (هافستند، 1993- مكي ويني، 2002) فرهنگ سازماني دستورالعمل‌هاي مكتوب‌نشده و اغلب بيان‌نشده، به منظور چگونگي موفقيت سازمان را فراهم مي‌كند. بنابراين، هنگامي كه تغييرات مطرح شوند، فرايند و مسائل فرهنگي به طور كارا مورد ملاحظه قرار مي‌گيرند. از طرفي هنگامي كه كارمندان اختيار داشته باشند و بتوانند به طور مستقل تصميم‌گيري كنند، فرايندهاي كاري روان‌تر و سريع‌تر انجام مي‌گيرد. در نتيجه با ايجاد فرهنگ واگذاري اختيارات به كاركنان بايد آن‌ها را در تصميم‌گيري‌هاي سازماني دخالت داد تا مقاومت كاركنان در مقابل تغييرات كاهش يابد. (تي‌ساي، 2003)

  • معماري فرايند:

مديريت فرايند كسب‌وكار بايد بر مبناي يك معماري فرايند كه روابط داخلي بين فرايندهاي كليدي كسب‌وكار در آن مشخص، و فرايندهاي پشتيباني در نظر گرفته شده باشد، پياده‌سازي شود. به عبارتي ديگر، معماري فرايند شامل استقرار قوانين، اصول، دستورالعمل‌ها و مدل‌هايي براي پياده‌سازي مديريت فرايندهاي كسب‌وكار مي‌باشد. (راوستين، 2007)

  • معماري اطلاعات:

راه‌حل تبديل يك سيستم نامنظم اطلاعاتي به يك سيستم كاملاً منظم اطلاعاتي را معماري اطلاعات مي‌نامند. اين راه‌حل، معماري ناميده مي‌شود، زيرا داراي نگرشي واحد به نظام اطلاعاتي يك مجموعه است به اين معني كه اگرچه در ظاهر، اطلاعات در سيستم‌هاي متعدد و به شيوه‌هاي مختلف در حال گردش هستند، اما در ديد كلان تمام اين مجموعه كثير، يك سيستم واحد را كه در هماهنگي كامل با يكديگرند، تشكيل مي‌دهند. اين وحدت موجب ايجاد نظم لازم در نظام گردش اطلاعات خواهد شد. طرح معماري مناسب براي يك سازمان نيازمند شناخت صحيح از اهداف، وظايف، و رفتارهاي سازماني است. (امين چاروسه، 1388)

منابع:

  • Hammer, M., and Champy, J., (1994), “Redesign of the business”, Barcelona, Spain, parramon
  • McSweeney, B., (2002), Hofstede’s of national culture differences and their consequences: triumph of faith-a failure of analysis, Human Relations 55, pp. 89-118
  • Ravesteyn, P., (2007), A study into the Critical success factors when implementing business process management systems, 2 November

امیر مشایخی

امیر مشایخی

امیر مشایخی هستم. کارشناس‌ارشد مدیریت فرایندهای کسب‌وکار. ایمیل: mashayekhi@ebpm.ir تلگرام: amrmask@

اضافه کردن نظر