e‌BPM

معرفی شاخص (زیرعامل) مهم در فرایند پیاده‌سازی BPMS (قسمت چهل‌وششم)

همانطور که در پست‌های شماره 44 و 45 گذشت، عوامل مهم در پیاده‌سازی سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار معرفی شد. حال در مطلب این هفته به بررسی زیرعوامل معرفی‌شده پرداخته خواهد شد.

در كنار تمامي عوامل، زيرفاكتور (زيرعامل، شاخص) هايي نيز به منظور بررسي دقيق‌تر و صحيح‌تر موضوع معرفي شده‌اند. اين شاخص‌ها به همراه تعريفي مختصر از آن‌ها عبارتند از:

  • استراتژي:
    1. تعريف دقيق اهداف و استراتژي پروژه مديريت فرايند كسب‌وكار
    2. همراستايي استراتژيك فرايندهاي كسب‌وكار با استراتژي سازمان:

               فرايندهاي كسب‌وكار مستقيماً با استراتژي سازمان و عوامل كليدي موفقيت در ارتباط است. براي دست‌يابي به موفقيت بلندمدت و بهبود عملكرد، مديريت فرايند كسب‌وكار بايد همسو و مرتبط با استراتژي سازمان باشد. موفق‌ترين مديريت فرايند كسب‌وكار، مديريتي است كه علاوه بر اينكه منطبق با استراتژي سازمان باشد، كسب‌وكار سازمان را منطبق با مشتري و نيازهاي مشتري قرار داده و مشتري را كانون توجه فرايندهاي كسب‌وكار قرار دهد.

  • رهبري:
    1. تعهد و پشتيباني مديريت ارشد:

               علاوه بر نقش كليدي پشتيباني مديريت ارشد، مشاركت فعال و روزانه آن‌ها با مديران فرايند نيز اهميت بسزايي برخوردار است. رهبري از سطح بالاي سازمان (جوران و گادفري، 2000) و پشتيباني مديريت ارشد و سهامدارن اصلي (بالزارووا و همكاران، 2004) كليد موفقيت در اجراي فرايند هستند.

                 2. تخصيص زمان و منابع كافي

  • فرهنگ سازماني:
    1. واگذاري اختيارات
    2. ايجاد آمادگي و پذيرش سازماني براي تغييرات در مديران و كاركنان:

               در اين عامل، آمادگي سازماني از ابعاد ساختاري، مديريتي، انساني، فني، زيرساختي، و فرهنگي بررسي‌شده و مشكلات و مخاطرات احتمالي در جريان استقرار و پياده‌سازي سيستم شناسايي مي‌شود. معيار آمادگي سازماني را سطح تناسب بين فرايندهاي كسب‌وكار موجود در ارتباط با نوآوري و ميزان پذيرش شركت تعريف كرده است. سطح تناسب فضايي را توصيف مي‌كند كه در آن فرايندهاي كسب‌وكار و نوآوري فناوري اطلاعات براي جايگزين‌شدن به جاي يكديگر با هم سازگار مي‌باشند.

  1. آگاهي مديريت و كاركنان از مفهوم و اهميت فرايندها:

بازيگران كليدي سازمان نقش مديريت فرايندها را در بهبود عملكرد سازمان درك كرده‌اند.

  • معماري فرايند:
    1. شناسايي و درك فرايندهاي كليدي كسب‌وكار:

                 درك فرايندهاي جاري و انتخاب اين‌كه كدام فرايندها روي نتايج مطلوب تاثير مي‌گذارند. (انتخاب فرايندهاي اصلي سازمان)

                  2. تعيين صاحبان فرايند به منظور نظارت بر عملكرد فرايند:

                 بارزترين تفاوت سازمان‌هاي سنتي و نوين صاحبان فرايند مي‌باشد. پس از شناسايي تمامي مراحل فرايند كسب‌وكار، شخصي به عنوان مسئول آن فرايند شناخته مي‌شود.  مالك فرايند وظيفه بررسي عملكرد و بهبود مستمر فرايند را به عهده دارد.  انتصاب اين اشخاص، ميزان تعهد پرسنل به مديريت فرايند كسب‌وكار را افزايش مي‌دهد.

                 3. طراحي نقشه فرايند (تعيين ورودي و خروجي‌هاي كليدي هر فرايند)

  • معماري اطلاعات:
    1. يكپارچگي و وابستگي منابع داده
    2. تعيين تعاملات اطلاعاتي بين سازماني

 

Bulb iconمطالعه این مطلب نیز مفید است

بهترین اقدامات برای تحلیل و بهبود فرایند کسب و کار شما

 

امیر مشایخی

امیر مشایخی

امیر مشایخی هستم. کارشناس‌ارشد مدیریت فرایندهای کسب‌وکار. ایمیل: mashayekhi@ebpm.ir تلگرام: amrmask@

اضافه کردن نظر