در ادامهی مطلب هفتهی قبل، به بررسی ادامهی زیرعوامل مهم در پیادهسازی سیستم مدیریت فرایند کسبوکار پرداخته شده است:
- معماری اطلاعات:
- یکپارچگی و وابستگی منابع داده
- تعیین تعاملات اطلاعاتی بین سازمانی
- زیرساخت فنی (فناوری و سیستمهای اطلاعاتی):
- سطح سرمایهگذاری در فناوری اطلاعات متناسب فرایند کسبوکار:
سازمان باید سرمایهگذاری در فناوری اطلاعات را تابعی از استراتژی شرکت بداند و مطابق سازوکارهای فناوری اطلاعات، فرایندهای کسبوکار شرکت را بازآفرینی کنند؛ به گونهای که مشتریان به عنوان هسته اصلی و کانون توجه قرار گیرند.
2. ایجاد و توسعه سرویسهای شبکه
- مدیریت پروژه:
- استقرار تیم مناسب پروژه و برنامهریزی دقیق پروژه
- نظارت و کنترل پروژه
- افراد:
- آموزش مناسب و توانمندسازی کارکنان و مدیران (Empowerment):
آموزش و اختیاردادن به کارمندان و مدیران به طور چشمگیری در موفقیت مدیریت فرایندهای کسبوکار موثر است. فرایندهای کسبوکار سنتی بر تمرکز تاکید داشتند و مخالف تمرکززدایی و واگذاری اختیارات به کارمندان بودهاند. هنگامی که کارمندان دارای اختیار باشند و بتوانند به طور مستقل تصمیمگیری کنند، فرایندهای کاری، روانتر و سریعتر انجام میگیرند.
۲. سطح تخصص کارکنان:
استفاده از کارمندان آموزشدیده و متخصص به جای کارمندان معمولی برای انجام مدیریت فرایندهای کسبوکار از عوامل حیاتی به شمار میرود. با توجه به دانش کارمند متخصص، نتیجهی کار با سرعت بالاتر، کیفیت بالاتر و بهرهوری بیشتر انجام خواهد شد.
۳. فراهمکردن شرایط برای کار تیمی (توسعه تیم و کار تیمی)
- استانداردها و اندازهگیری عملکرد:
- تعریف و اندازهگیری شاخصهای کلیدی عملکرد فرایند
- ایجاد سیستمهای پاداش:
شامل تعریف پاداش و تشویقها، بررسی و هدفگذاری سیستمهای پاداش، و پیادهسازی توافقهای هر فرایند
اضافه کردن نظر