e‌BPM

ادامه‌ی معرفی شاخص (زیرعامل) مهم در فرایند پیاده‌سازی BPMS (قسمت چهل‌وهفتم)

در ادامه‌ی مطلب هفته‌ی قبل، به بررسی ادامه‌ی زیرعوامل مهم در پیاده‌سازی سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار پرداخته شده است:

  • معماري اطلاعات:
    1. يكپارچگي و وابستگي منابع داده
    2. تعيين تعاملات اطلاعاتي بين سازماني
  • زيرساخت فني (فناوري و سيستم‌هاي اطلاعاتي):
    1. سطح سرمايه‌گذاري در فناوري اطلاعات متناسب فرايند كسب‌وكار:

سازمان بايد سرمايه‌گذاري در فناوري اطلاعات را تابعي از استراتژي شركت بداند و مطابق سازوكارهاي فناوري اطلاعات، فرايندهاي كسب‌و‌كار شركت را بازآفريني كنند؛ به گونه‌اي كه مشتريان به عنوان هسته اصلي و كانون توجه قرار گيرند.

                   2. ايجاد و توسعه سرويس‌هاي شبكه

  • مديريت پروژه:
    1. استقرار تيم مناسب پروژه و برنامه‌ريزي دقيق پروژه
    2. نظارت و كنترل پروژه
  • افراد:
    1. آموزش مناسب و توانمندسازي كاركنان و مديران (Empowerment):

آموزش و اختياردادن به كارمندان و مديران به طور چشمگيري در موفقيت مديريت فرايندهاي كسب‌وكار موثر است. فرايندهاي كسب‌وكار سنتي بر تمركز تاكيد داشتند و مخالف تمركززدايي و واگذاري اختيارات به كارمندان بوده‌اند. هنگامي كه كارمندان داراي اختيار باشند و بتوانند به طور مستقل تصميم‌گيري كنند، فرايندهاي كاري، روان‌تر و سريع‌تر انجام مي‌گيرند.

2. سطح تخصص كاركنان:

استفاده از كارمندان آموزش‌ديده و متخصص به جاي كارمندان معمولي براي انجام مديريت فرايندهاي كسب‌وكار از عوامل حياتي به شمار مي‌رود. با توجه به دانش كارمند متخصص، نتيجه‌ي كار با سرعت بالاتر، كيفيت بالاتر و بهره‌وري بيشتر انجام خواهد شد.

3. فراهم‌كردن شرايط براي كار تيمي (توسعه تيم و كار تيمي)

  • استانداردها و اندازه‌گيري عملكرد:
    1. تعريف و اندازه‌گيري شاخص‌هاي كليدي عملكرد فرايند
    2. ايجاد سيستم‌هاي پاداش:

شامل تعريف پاداش و تشويق‌ها، بررسي و هدف‌گذاري سيستم‌هاي پاداش، و پياده‌سازي توافق‌هاي هر فرايند

امیر مشایخی

امیر مشایخی

امیر مشایخی هستم. کارشناس‌ارشد مدیریت فرایندهای کسب‌وکار. ایمیل: mashayekhi@ebpm.ir تلگرام: amrmask@

اضافه کردن نظر