e‌BPM

ادامه‌ی معرفی شاخص (زیرعامل) مهم در فرایند پیاده‌سازی BPMS (قسمت چهل‌وهفتم)

در ادامه‌ی مطلب هفته‌ی قبل، به بررسی ادامه‌ی زیرعوامل مهم در پیاده‌سازی سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار پرداخته شده است:

  • معماری اطلاعات:
    1. یکپارچگی و وابستگی منابع داده
    2. تعیین تعاملات اطلاعاتی بین سازمانی
  • زیرساخت فنی (فناوری و سیستم‌های اطلاعاتی):
    1. سطح سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات متناسب فرایند کسب‌وکار:

سازمان باید سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات را تابعی از استراتژی شرکت بداند و مطابق سازوکارهای فناوری اطلاعات، فرایندهای کسب‌و‌کار شرکت را بازآفرینی کنند؛ به گونه‌ای که مشتریان به عنوان هسته اصلی و کانون توجه قرار گیرند.

                   ۲٫ ایجاد و توسعه سرویس‌های شبکه

  • مدیریت پروژه:
    1. استقرار تیم مناسب پروژه و برنامه‌ریزی دقیق پروژه
    2. نظارت و کنترل پروژه
  • افراد:
    1. آموزش مناسب و توانمندسازی کارکنان و مدیران (Empowerment):

آموزش و اختیاردادن به کارمندان و مدیران به طور چشمگیری در موفقیت مدیریت فرایندهای کسب‌وکار موثر است. فرایندهای کسب‌وکار سنتی بر تمرکز تاکید داشتند و مخالف تمرکززدایی و واگذاری اختیارات به کارمندان بوده‌اند. هنگامی که کارمندان دارای اختیار باشند و بتوانند به طور مستقل تصمیم‌گیری کنند، فرایندهای کاری، روان‌تر و سریع‌تر انجام می‌گیرند.

۲٫ سطح تخصص کارکنان:

استفاده از کارمندان آموزش‌دیده و متخصص به جای کارمندان معمولی برای انجام مدیریت فرایندهای کسب‌وکار از عوامل حیاتی به شمار می‌رود. با توجه به دانش کارمند متخصص، نتیجه‌ی کار با سرعت بالاتر، کیفیت بالاتر و بهره‌وری بیشتر انجام خواهد شد.

۳٫ فراهم‌کردن شرایط برای کار تیمی (توسعه تیم و کار تیمی)

  • استانداردها و اندازه‌گیری عملکرد:
    1. تعریف و اندازه‌گیری شاخص‌های کلیدی عملکرد فرایند
    2. ایجاد سیستم‌های پاداش:

شامل تعریف پاداش و تشویق‌ها، بررسی و هدف‌گذاری سیستم‌های پاداش، و پیاده‌سازی توافق‌های هر فرایند

امیر مشایخی

امیر مشایخی

امیر مشایخی هستم. کارشناس‌ارشد مدیریت فرایندهای کسب‌وکار. ایمیل: mashayekhi@ebpm.ir تلگرام: amrmask@

اضافه کردن نظر