e‌BPM

مزایای مدیریت فرایندهای کسب و کار

بهترین راه برای تعریف مدیریت فرایندهای کسب‌و‌کار، بررسی اهدف این رویکرد می‌باشد. از مهمترین اهداف آن می‌توان به ایجاد مزایای رقابتی برای سازمان، ایجاد اطمینان از کیفیت محصولات و خدمات و جلب رضایت مشتریان از طریق ارائه راه‌حلی مناسب‌تر از راه‌حل‌های ارائه شده توسط رقیبان سازمان نام برد.

به همین منظور، فرایندهای کسب‌وکار باید کارایی و اثربخشی کافی را داشته باشند. چگونه می‌توانیم به این کارایی و اثربخشی دست یابیم؟ در ادامه سؤال و جواب‌هایی را برای وضوح بیشتر این موضوع بررسی می‌کنیم.

Bulb iconمطالعه این مطلب نیز مفید است تفاوت‌های گردش کار‌(workflow) و فرایند(process)

پنج سؤال درباره تعریف مدیریت فرایندهای کسب‌وکار

۱. مدل‌سازی فرایند کسب‌وکار چیست؟

مدل‌سازی فرایندهای کسب‌وکار مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که ارائه‌ای گرافیکی از فرایندهای کسب‌وکار، قوانین کسب‌وکار و معماری سازمانی ایجاد می‌کند. تعریف فرایند کسب‌وکار عبارت است از: دستورالعملی برای فهم بهتر کسب‌وکار و مدیریت آن با روشی حرفه‌ای‌تر و هم‌چنین تشخیص کاستی‌ها و تلاش برای رفع آن‌ها.

۲. هدف مدل‌سازی فرایندهای کسب‌وکار چیست؟

هدف آن، فهمیدن کامل عملکرد شرکت از تامین‌کننده تا محصول یا خدمتی که مشتری دریافت خواهد کرد. با فهم بهتر فرایندها، مدیران، اطلاعات کامل‌تری برای مطالعه و پیشرفت در اختیار دارند.

۳. چرا فرایندهای BPM ضروری است؟

در تعریف مدیریت فرایندهای کسب‌وکار، فرایندها توانایی خوبی برای نشان‌دادن مسائلی که دانستن آن‌ها برای فهم عمیق‌تر کسب‌وکار برای مدیران لازم است، دارند. و هم‌چنین این‌ موضوع که چگونه فرایندهای اصلی، می توانند عملکرد صحیح‌تر و مؤثرتری داشته باشند نیز امری ضروری است.

۴. در مدل‌سازی فرایندهای کسب‌و‌کار از چه چیزهایی استفاده می‌کنیم؟

در مدل‌سازی فرایندهای کسب‌وکار از انواع ابزارهای گوناگون نظیر: نمودار سازمانی، نقشه‌های فرایندی، نمودارهای جریان کار، نقشه‌های زنجیره ارزش و غیره استفاده می‌کنیم.

۵. مزایای مدیریت فرایندهای کسب‌وکاردر شرکت چیست؟

با تعریف مدیریت فرایندهای کسب‌وکار به‌ صورت خودکار، مزایای زیر برای سازمان به وقع خواهد پیوست:

  • پیشرفت مستمر فرایندها
  • کاهش هزینه
  • افزایش بهره‌وری
  • افزایش سرعت اجرای فرایندها
  • کنترل نتایج اجرای فرایندها
  • تشخیص گلوگاه‌های اجرای فرایند و از بین بردن موارد غیربهره‌ور
  • تعریف شاخص‌های کلیدی عملکرد
  • شفافیت در نتایج اجرای فرایند
  • قابلیت رهگیری فرایندها
  • استاندارد کردن کیفیت مطلوب در اجرای فرایند
  • افزایش سرعت گزارش‌دهی

رسیدن به اهداف شرکت از طریق پیشرفت‌ها و مدیریت درست فرایندها، همیشه به‌‌عنوان هدف درنظر گرفته‌می‌شود.

Bulb iconمطالعه این مطلب نیز مفید است

۹ اصل طراحی فرایند کسب‌وکار

اضافه کردن نظر