تفاوت BPM, BPMS,IBPMS چیست؟
تفاوت BPM, BPMS,IBPMS چیست؟

تفاوت BPM, BPMS,IBPMS چیست؟

فهرست مطالب :

مدیریت فرایند کسب‌وکار یا BPM به چه معناست؟

BPM مخفف عبارت مدیریت فرایند کسب‌وکار است و رویکردی مدیریتی است که فرایند کسب‌وکار را به‌ عنوان دارایی تلقی می‌کند. بدین منظور، شرکت باید به تحلیل، طراحی، کنترل و بهبود مستمر فرایندهای کسب‌وکار بپردازد. مهم‌ترین مزیت BPM برای شرکت، بهبود مستمر فرایندها است که به سازمان‌ها این امکان را خواهد داد که در مقایسه با دیگر شرکت‌هایی که صرفا تمرکز وظیفه‌ای دارند و مبتنی بر رویکردهای قدیمی مدیریتی، اداره می‌شوند، کارآمدتر عمل نمایند و قابلیت تغییرپذیری بیشتری داشته باشند.

سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار یا BPMS به چه معناست؟

بسیاری از صاحبنظران معتقدند BPMS یک ابزار برای مکانیزه کردن گردش فرم ها بر اساس فرایندها و قوانین سازمانی است. بسیاری از شرکت هایی که اقدام به خرید BPMS می کنند دقیقاً نمی توانند کاربرد BPMS را درک کنند. برخی از خریداران نیز انتظارات افسانه ای از BPMS دارند.

به عنوان مثال اگر ما قبلاً درخواست ملزومات اداری را بر روی یک فرم کاغذی می‌نوشتیم و آن را برای تایید نزد یکی از مدیران می‌بردیم و وی نیز بر اساس سلیقه یا نظر خود آن را تایید می‌کرد.  بعد درخواست وارد پروسه تحویل کالا یا خرید کالا می­‌شد اکنون با ورود BPMS این فرایند مکانیزه می‌­شود. هر فرد طی ضوابط خاصی درخواست خود را ثبت می‌­کند. مدیران طی ضوابط خاصی (البته در یک سازمان بالغ) درخواست­ها را بررسی می­‌کنند و انبار نیز بر اساس ضوابط خاص کالا را تهیه و تحویل می­‌نماید.

البته نباید فراموش کرد با حضور BPMS همه اقدامات فوق از طریق فرم‌های الکترونیک انجام شده و تاریخچه گردش نیز مشخص می­‌گردد.

در واقع BPMS برای کارکرد صحیح نیاز به ضابطه دارد که بر اساس آیین‌نامه یا نظام‌نامه سازمان تعیین می‌­گردد. البته برخی از سازمان­‌ها آیین‌­نامه یا نظام‌­نامه ندارند که در این صورت به تدریج با مانیتور کردن درخواست­‌ها یا بهره‌برداری از قوانین سایر سازمان‌ها می‌­توان تا حدودی فقدان ضابطه­‌ها را بر طرف کرد.

سیستم هوشمند مدیریت فرایند کسب‌وکار یا IBPMS به چه معناست؟

IBPMS یا Intelligent BPM Systems، مجموعه‌ای یکپارچه از فناوری‌ها است. که علاوه بر دارا بودن خصوصیات BPMS خصوصیات دیگری نظیر:

  1. مدیریت محتوا Content Management
  2. مدیریت تعامل با انسان Human Interaction Management
  3. تجزیه و تحلیل Analytics
  4. قواعد کسب‌وکار Business Rules
  5. پردازش اتصالات Connectivity
  6. ثبت فعالیت Process Activity Logs

حال که با معانی سه اصطلاح فوق آشنا شده‌اید برای درک عمیق‌تر تفاوت این سه مفهوم کلیپ ذیل را مشاهده نمایید.

 

eBPM در شبکه های اجتماعی