تحلیل گری کسب و کار از طریق تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به اجرای هر فرایند و راهنمای کسب و کار در بهبود فرایندها، محصولات، خدمات و نرمافزارها کمک مینماید. تحلیلگران کسب و کار ایفاکننده نقشی چابک بین فنآوری اطلاعات و کسب و کار هستند تا به اتصال شکاف بین این دو کمک کرده و بهرهوری را بهبود ببخشند.
تحلیلگران کسبوکار (BAs) مسئول تکمیلسازی شکاف بین فنآوری اطلاعات و کسب و کار با استفاده از تجزیه و تحلیل داده برای ارزیابی فرایندها، تعیین الزامات، ارائه پیشنهادها، گزارشهای مبتنی بر دادهها، گزارشها مدیریتی و ذینفعان هستند.
تحلیل گران کسب و کار با رهبران و کاربران مرتبط به حوزه تحلیل درگیر میشوند تا درک نمایند که چگونه تغییرات برگرفته از دادهها به فرایند، محصولات، خدمات، نرمافزار و سختافزار میتواند کارایی را بهبود بخشیده و ارزش افزوده را افزایش دهد. آنها باید این ایدهها را بیان کنند اما همچنین در برابر آنچه که از دیدگاه فنی امکانپذیر است و از لحاظ مالی و عملی هستند، تعادل برقرار سازند. بسته به نقش این فرد، ممکن است تحلیلگر با مجموعه دادههایی برای بهبود محصولات، سختافزار، ابزار، نرمافزار، خدمات یا فرایند سر و کار داشته باشد.
از آنجایی که کسب و کارها به دنبال افزایش کارایی و کاهش هزینهها هستند، تجزیه و تحلیل کسب و کار به جزء مهمی از عملیات آنها تبدیل شده است. بیایید نگاهی دقیقتر به کارهایی بیاندازیم که تحلیلگران کسب و کار انجام میدهند و برای یافتن شغل در تجزیه و تحلیل کسب و کار چه میکنند.
تحلیل گری کسب و کار با بینش سازمان سر و کار دارد
موسسه بین المللی تحلیل کسب و کار (IIBA)، یک اتحادیه حرفهای غیرانتفاعی است که تحلیلگر کسب و کار را «عامل تغییر» میداند و بیان میدارد «تحلیل کسب و کار» یک رویکرد منظم برای معرفی و مدیریت تغییر به سازمانها است، خواه آنها برای کسب و کارهای دولتی یا غیر انتفاعی کار کنند.
تحلیلگران کسب و کار به حداکثر رساندن اثربخشی یک کسب و کار از طریق تصمیمات مبتنی بر داده انجام میدهند. در قدم اول، درباره کارهایی بیاموزید که یک تحلیلگر کسب و کار تجربه میکند و برای تبدیل شدن به آنچه که لازم است، چه تصمیماتی میگیرد.
تحلیلگران کسب و کار از دادهها برای شکل دادن به بینشهای تجاری و توصیه تغییرات در مشاغل و سایر سازمانها استفاده میکنند. تحلیلگران کسب و کار میتوانند تقریبا در هر بخشی از سازمان، از جمله فرایندهای فناوری اطلاعات، ساختارهای سازمانی یا توسعه کارکنان، مسائل را شناسایی کنند.
یک تحلیلگر کسب و کار چه کارهایی می کند؟
تحلیلگران کسب و کار حوزههای تجاری را شناسایی میکنند که میتوان آنها را برای افزایش کارایی و تقویت فرآیندهای تجاری بهبود بخشید. آنها اغلب در سراسر سلسله مراتب کسب و کار از نزدیک با دیگران همکاری میکنند تا یافتههای خود را به اشتراک بگذارند و به اجرای تغییرات کمک کنند. به طور خلاصه میتوان وظایف و نقش آنها را اینطور بیان کرد:
- شناسایی و اولویتبندی نیازها و الزامات عملکردی و فنی سازمان؛
- استفاده از SQL و Excel برای تجزیه و تحلیل مجموعه دادههای بزرگ؛
- گردآوری نمودارها، جداول و سایر عناصر تجسم دادهها؛
- ایجاد مدلهای مالی برای حمایت از تصمیمات تجاری؛
- درک استراتژیها، اهداف و الزامات کسب و کار؛
- برنامه ریزی معماری سازمانی (ساختار یک کسب و کار)؛
- پیش بینی، بودجهبندی و انجام هر دو تحلیل واریانس و تحلیل مالی.
بررسی شغل تحلیل گری کسب و کار
همانطور که اشاره کردیم، تحلیل گران کسب و کار مسئول ایجاد مدلهایی جدیدی هستند که از تصمیمات کسب و کار ایجاد شده به واسطه همکاری نزدیک گزارشگر مالی و تیمهای IT برای اندازهگیری نوآوریها و استراتژیهای بهبود وارداتی و بهینهسازی هزینهها پشتیبانی کنند. رابرت هلف معتقد است که تحلیلگر کسبوکار به «درک قوی از الزامات قانونی و گزارشدهی و نیز تجربه فراوان در پیشبینی آینده، بودجهبندی و تجزیه و تحلیل مالی همراه با درک شاخصهای کلیدی عملکرد» نیاز دارد. به گفته رابرت هلف شغل یک تحلیلگر کسب و کار معمولا شامل موارد زیر است:
- ایجاد یک تجزیه و تحلیل دقیق از کسب و کار، تشریح مشکلات، فرصتها و راهحلها برای یک کسب و کار؛
- بودجهبندی و پیشبینی؛
- برنامهریزی و نظارت؛
- تجزیه و تحلیل واریانس ؛
- قیمتگذاری؛
- گزارشنویسی؛
- تعریف الزامات کسب و کار و گزارش دادن آنها به ذینفعان.
باب گرگوری، استاد و مدیر برنامههای دانشگاه Bellevue برای تجزیه و تحلیل کسب و کار میگوید:
شناسایی و سپس اولویتبندی الزامات فنی و کارکردی در صدر فهرست مسئولیتهای تحلیلگر کسب و کار قرار دارد. استخراج نیازها و استفاده از آنها برای دریافت فنآوری اطلاعات و درک آنچه که مشتری واقعا میخواهد لازم است، این یکی از بزرگترین مسئولیتهای تحلیلگر کسبوکار است. آنها باید بعنوان یک مالک محصول کار کنند، حتی اگر کسبوکار مالک محصول باشد. (آنها نیاز به پرسیدن دارند:) سیستمها باید چه کاری انجام دهند، آنها چگونه این کار را انجام میدهند، چه کسانی نیاز به دریافت اطلاعات دارند و چگونه میتوان همه بر روی یک موضوع توافق نمایند، چه کارهایی به عنوان زیرساخت باید انجام شود قبل از شروع به هر اقدامی؟
جفری هموند، معاون رئیسجمهور و تحلیلگر اصلی در تحقیقات فورستر، میگوید:
زندگی تحلیگر کسب و کار حول تعریف الزامات و اولویتبندی الزامات و دریافت بازخورد و تایید در مورد الزامات میچرخد.
نقش یک تحلیلگر کسب و کار به طور مداوم در حال تحول و تغییر است به ویژه که شرکتها برای مشاوره به عملیاتهای تجاری، بیشتر متکی بر دادهها هستند. هر شرکت موضوعات مختلفی دارد که یک تحلیلگر کسب و کار میتواند به موارد زیر در سازمان بپردازد:
- سیستمهای قدیمی؛
- تغییر تکنولوژی؛
- فرآیندهای شکسته؛
- مشتری ضعیف یا رضایتمندی مشتری؛
- سازمانهای بزرگ دیگری که کسب و کار ما با آن در ارتباط است.
![]() |
نقش تحلیلگر کسبوکار چیست؟ |
چرا باید چنین حرفه ای را در تجزیه و تحلیل کسب و کار دنبال کنیم؟
به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار، این فرصت را خواهید داشت که از طریق بینشهای مبتنی بر داده، از موفقیت سازمان خود حمایت کنید. این شغلی است که در آن هر روز چالشهای جدید و راههای جدیدی برای بهکارگیری مهارتهایتان به ارمغان میآورد. اگر از کمک به مردم، پرسیدن سوال، حل مشکلات و کار مستقل لذت میبرید، شغلی به عنوان یک تحلیلگر تجاری میتواند مناسب باشد.
چشم انداز شغلی
تقاضا برای تحلیل گران کسب و کار در سالهای اخیر افزایش یافته است و پیش بینی میشود که ادامه یابد. اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) رشد شغلی را بین سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ برای نقشهای مشابه از هفت درصد (تحلیلگران سیستمهای رایانهای) تا ۲۵ درصد (تحلیلگران تحقیق در عملیات) پیشبینی میکند. سایر عناوین شغلی مرتبط شامل تحلیلگر مدیریت و تحلیلگر عملیات است که هر دو وظایفی شبیه به تحلیلگران تجاری دارند.
تفاوت بین یک تحلیل گر تجاری و یک تحلیل گر داده چیست؟
هم تحلیل گران داده و هم تحلیل گران تجاری از تصمیمات مبتنی بر داده در شرکتهای خود پشتیبانی میکنند. تحلیل گران کسب و کار بیشتر بر روی توصیه راه حلهایی برای نیازهای تجاری تمرکز میکنند، در حالی که تحلیلگران داده نزدیکتر با خود دادهها کار میکنند.
چگونه به یک تحلیل گر کسب و کار تبدیل شویم؟
تبدیل شدن به یک تحلیلگر کسب و کار ممکن است مستلزم کسب مهارتها و مدارک مربوط به کار و صنعت مورد علاقه شما باشد. دورههای آموزشی، گواهینامهها یا مدارک تحصیلی میتوانند به شما در مسیر شغلی به عنوان تحلیلگر تجاری کمک کنند. در ادامه ۵ توصیه کلیدی بیان میکنیم که شما را در این مسیر یاری میکند:
۱.مهارت های تحلیل گری کسب و کار خود را تقویت کنید
در ادامه چند مهارت بیان شده است که معمولا میخواهید به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار داشته باشید:
- هوش تجاری: درک کامل از اصول مالی، حسابداری و کسب و کار به شما کمک میکند تا مسائل عملیاتی را مشخص کنید و بهترین راه حل برای آنها را پیدا کنید.
- ارتباطات: معمولا از یک تحلیلگر کسب و کار انتظار میرود که با چندین بازیگر مختلف در یک سازمان از جمله مدیریت ارشد و سایر تیمها ارتباط برقرار کند. اینکه بتوانید ایدههای خود را به وضوح و قانع کننده ارائه کنید (هم به صورت شفاهی و هم به صورت نوشتاری) یک دارایی بزرگ به عنوان یک تحلیلگر خواهد بود.
- تجزیه و تحلیل دادهها: جمع آوری، ردیابی و تجزیه و تحلیل معیارهای عملکرد در کسب و کار نقش مرکزی دارد. داشتن تسلط به تجزیه و تحلیل دادهها و ابزارهای تجسم مانند Tableau ،Excel و BI Tools میتواند مفید باشد. برخی از دانشهای زبان برنامهنویسی مانند SQL نیز ممکن است مفید باشد.
- متدولوژیهای تجزیه و تحلیل کسب و کار: بسته به صنعت شما، آشنایی با متدولوژیهای خاص مانند تجزیه و تحلیل تجاری چابک، شش سیگما یا فرآیند یکپارچه منطقی میتواند کمک کند.
- تخصص: صنایع مختلف نیازها و چالشهای تجاری متفاوتی دارند. توسعه راه حلهای تجاری برای یک شرکت فناوری اطلاعات ممکن است متفاوت از یک شرکت دیگر باشد. تجربه و تخصص در حوزههای مختلف، حتی در نقش دیگری، میتواند در هنگام درخواست استخدام، مزیت رقابتی به شما بدهد.
۲.یک دوره بگذرانید
به روزرسانی دانش شما در کنار مهارتهای مورد انتظار یک تحلیلگر تجاری میتواند به کارفرمایان نشان دهد که دانش شما کافی است. دورههای آموزشی، چه به صورت حضوری و چه آنلاین، میتواند ابزارهای مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد تا پای خود را در زمینه تجزیه و تحلیل کسب و کار وارد کنید.
۳.گواهینامه تحلیلگر کسب و کار کسب کنید
کسب گواهینامه میتواند مجموعه مهارتهای شما را افزایش دهد و به طور بالقوه درآمد شما را بیشتر کند یا شما را برای مشاغل رقابتیتر مهیا سازد. اگر بهتازگی بهعنوان یک تحلیلگر کسبوکار شروع به کار کردهاید، گواهینامه کسب شده میتواند به مدیران نشان دهد که چندین ساعت آموزش دیدهاید و اصول تحلیل کسب و کار را میدانید. اگر تجربهای در زمینه تجزیه و تحلیل کسب و کار دارید، ذکر آنها در رزومهتان میتواند شایستگی و تجربه شما را به کارفرمایان نشان دهد.
۴.مدرک تحصیلی را در نظر بگیرید
بسیاری از کارفرمایان دوست دارند حداقل مدرک لیسانس را در رزومه شما ببینند، اگرچه برخی ممکن است افرادی دارای مدرک کارشناسی ارشد را ترجیح دهند.
- مدارک لیسانس: لیسانس برای موقعیتهای ابتدایی در زمینههای تحلیلی رایج است. دریافت مدرک لیسانس خود در زمینههای کمی مانند اقتصاد، امور مالی، علوم کامپیوتر، علوم داده، آمار، مدیریت اطلاعات یا رشتههای مشابه میتواند شما را برای مشاغل تحلیل کسب و کار آماده کند.
- مدرک کارشناسی ارشد و MBA: برخی از کارفرمایان ممکن است افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد در یک موضوع مرتبط را ترجیح دهند. همچنین میتوانید دریافت مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی را در نظر بگیرید. گرفتن مدرک کارشناسی ارشد در تجزیه و تحلیل کسب و کار یا مدیریت کسب و کار میتواند به پیشرفت مهارتها و دانش شما کمک کند و به شما مزیت رقابتی در عرصه جستجوی شغل بهتر بدهد.
۵.با یک نقش ابتدایی شروع کنید
کارآموزی و موقعیتهای ابتدایی در زمینههای حسابداری، امور مالی یا کسب و کار میتواند تجربه شما را قبل از اینکه به یک موقعیت سطح بالاتر بروید، بهبود بخشد. در جستجوی شغل مورد نظر خود، به دنبال عناوینی مانند کارآموز تحلیلگر کسب و کار یا تحلیلگر کسب و کار سطح پایه باشید.
سخن پایانی
اگر حرفهای همچون تجزیه و تحلیل کسب و کار برای شما جالب به نظر میرسد، با بررسی راههایی شروع کنید که میتواند مجموعه مهارتهای شما را تقویت کند. دورههای تجزیه و تحلیل کسب و کار یا هر موضوع مرتبطی میتواند به شما دیدگاه گستردهای از این حرفه بدهد.
امیدوارم از مطالعه این مطلب نهایت لذت را برده باشید. تجربیات و نظرات خود را در قسمت کامنت برای ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.
اضافه کردن نظر