e‌BPM

تحلیل‌گری ‌کسب‌وکار چیست؟(تعاریف)

تحلیلگر کسب‌وکار از طریق تجزیه‌وتحلیل داده‌های مربوط به اجرای هر فرایند و راهنمای کسب‌وکار در بهبود فرایندها، محصولات، خدمات و نرم‌افزارها کمک می‌نماید. تحلیل‌گران کسب‌وکار ایفاکننده نقشی چابک بین فن‌آوری اطلاعات و کسب‌وکار قرار هستند تا به اتصال شکاف بین این دو کمک کرده و بهره‌وری را بهبود ببخشند.

تحلیلگران کسب‌وکار (BAs) مسئول تکمیل‌سازی شکاف بین فن‌آوری اطلاعات و کسب‌وکار با استفاده از تجزیه‌و‌تحلیل داده برای ارزیابی فرآیندها، تعیین الزامات، ارائه پیشنهادها، گزارش‌های مبتنی بر داده‌ها، گزارش‌ها مدیریتی و ذینفعان هستند.

تحلیلگران کسب‌وکار با رهبران کسب‌وکار و کاربران مرتبط به حوزه تحلیل درگیر می‌شوند تا درک نمایند که چگونه تغییرات برگرفته از داده‌ها به فرآیند، محصولات، خدمات، نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌تواند کارایی را بهبود بخشیده و ارزش افزوده را افزایش دهد. آن‌ها باید این ایده‌ها را بیان کنند، اما همچنین در برابر آنچه که از منظر فنی امکان پذیر است و از لحاظ مالی و عملی هستند تعادل برقرار سازند. بسته به نقش، ممکن است تحلیل‌گر با مجموعه داده‌هایی برای بهبود محصولات، سخت‌افزار، ابزار، نرم‌افزار، خدمات یا فرآیند سروکار داشته باشد.

موسسه بین‌المللی تحلیل کسب‌وکار (IIBA)، یک اتحادیه حرفه‌ای غیرانتفاعی است که، تحلیلگر کسب‌وکار را «عامل تغییر» می‌داند و بیان می‌دارد «تحلیل کسب‌وکار» یک رویکرد منظم برای معرفی و مدیریت تغییر به سازمان‌ها است، خواه آن‌ها برای کسب و کارهای، دولتی و یا غیر انتفاعی هستند.

تحلیل شغل تحلیلگر کسب‌وکار

تحلیلگران کسب‌وکار مسئول ایجاد مدل‌هایی جدیدی هستند که از تصمیمات کسب‌وکار ایجاد شده به واسطه همکاری نزدیک گزارشگر مالی و تیم‌های IT  برای اندازه‌گیری نوآوری‌ها و استراتژی‌های بهبود وارداتی و بهینه‌سازی هزینه‌ها پشتیبانی کنند. رابرت هلف معتقد است که تحلیل‌گر کسب‌وکار به «درک قوی از الزامات قانونی و گزارش‌دهی و نیز تجربه فراوان در پیش‌بینی آینده، بودجه‌بندی و تجزیه‌و‌تحلیل مالی همراه با درک شاخص‌های کلیدی عملکرد» نیاز دارد.

به گفته رابرت هلف شغل یک تحلیلگر کسب‌وکار معمولا شامل موارد زیر است:

  • ایجاد یک تجزیه‌ و تحلیل دقیق از کسب‌وکار، تشریح مشکلات، فرصت‌ها و راه‌حل‌ها برای یک کسب‌وکار؛
  • بودجه‌بندی و پیش‌بینی؛
  • برنامه‌ریزی و نظارت؛
  • تجزیه‌ و تحلیل واریانس ؛
  • قیمت‌گذاری؛
  • گزارش‌نویسی؛
  • تعریف الزامات کسب‌وکار و گزارش‌دادن آن‌ها به ذینفعان. ​

باب گرگوری، استاد و مدیر برنامه‌های دانشگاه Bellevue  برای تجزیه و تحلیل کسب‌وکار  می‌گوید: «شناسایی و سپس اولویت‌بندی الزامات فنی و کارکردی در صدر فهرست مسئولیت‌های تحلیلگر کسب‌وکار قرار دارد.»

«استخراج نیازها و استفاده از آن‌ها برای دریافت فن‌آوری اطلاعات و درک آنچه که مشتری واقعا می‌خواهد لازم است، این یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های تحلیل‌گر کسب‌وکار است. آن‌ها باید بعنوان یک مالک محصول کار کنند، حتی اگر کسب‌وکار مالک محصول باشد.»

«(آن‌ها نیاز به پرسیدن دارند:) سیستم‌ها باید چه کاری انجام دهند، آن‌ها چگونه این کار را انجام می‌دهند، چه کسانی نیاز به دریافت اطلاعات دارند و چگونه می‌توان همه بر روی یک موضوع توافق نمایند، چه کارهایی به عنوان زیرساخت باید انجام شود قبل از شروع به هر اقدامی؟

جفری هموند، معاون رئیس‌جمهور و تحلیلگر اصلی در تحقیقات فورستر، می‌گوید: زندگی تحلیگر کسب‌وکار حول تعریف الزامات و اولویت‌بندی الزامات و دریافت بازخورد و تایید در مورد الزامات می‌چرخد.»

نقش یک تحلیلگر کسب‌وکار به طور مداوم در حال تحول و تغییر است به ویژه که شرکت‌ها برای مشاوره به عملیات‌های تجاری، بیشتر متکی بر داده‌ها هستند. هر شرکت موضوعات مختلفی دارد که یک تحلیلگر کسب‌وکار می‌تواند به موارد زیر در سازمان بپردازد:

سیستم‌های قدیمی، تغییر تکنولوژی، فرآیندهای شکسته، مشتری ضعیف یا رضایت‌مندی مشتری و یا سازمان‌های بزرگ دیگری که کسب‌وکار ما با آن در ارتباط است.

  •  
Bulb iconمطالعه این مطلب نیز مفید است

نقش تحلیلگر کسب‌وکار چیست؟

 

اضافه کردن نظر