قبل از ضرورت مدلسازی فرایندهای سازمانی و اشتباهات رایج در آن، شاید مناسب باشد که مدل تعریف گردد.
مدل، ارائهای انتزاعی از یک واقعیت است. با توجه به پیچیدگی دنیای اطراف، انسان تمایل به سادهسازی واقعیتها ازطریق مدلها دارد. مدلسازی راهی است که انسان با کمک آن، خود را با پیچیدگیهای واقعیت وفق میدهد.
نقشه فرآیند (Business Process Diagram) یکی از ابزارهای شناسایی و مدلسازی فرایندهای پیچیده سازمانی است. مدلسازی به مدیران سازمان کمک مینماید تا با شناخت دقیق گامهای ارزش آفرینی برای ذینفعان و اتلافهای رخداده در مسیر فرایندی را شناسایی نمایند.
اما برای شناسایی فرایند و ترسیم وضع موجود نیاز به دانش و مهارت است. این دانش شامل آشنایی با مفاهیم مدیریت فرایندها و استانداردهای مدلسازی مانند استاندارد BPMN میشود. اما پیرامون مهارت، به گفتهٔ ای.آر.گاترى (E.R. Guthrie) مهارت قابلیتى است که با اطمینان معیّن و صرف حداقل انرژى یا زمان به نتیجه مطلوب برسد. در صورتی که دانش استاندارد BPMN و ابزارهای ترسیم آن وجود داشته باشد اما تحلیلگر مهارت کافی برای انجام نداشته باشد در مراحل مختلف مانند ترسیم وضعیت موجود و بهبود یافته دچار مشکل خواهد شد.
این کلیپ به تحلیلگران کسبوکار کمک خواهد کرد تا از اشتباهات رایج در ترسیم نقشه فرایندی پرهیز و نکات ضروری آن را به کار بگیرند.
اضافه کردن نظر