کیفیت در مدل سازی فرایند کسب و کار

کیفیت در مدل سازی فرایند کسب و کار

فهرست مطالب :

اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب کیفیت در مدلسازی فرایند کسب‌وکار

  • عنوان کتاب (به زبان انگلیسی): Quality in Business Process Modeling
  • نام کامل نویسنده: جان کروگستی (John Krogstie)
  • ناشر: Springer International Publishing Switzerland
  • تعداد صفحات: 250
  • سال انتشار: 2016

مقدمه کتاب کیفیت در مدلسازی فرایند کسب‌وکار

فرایندهای کسب‌وکار، هسته اصلی فعالیت‌های سازمانی، چه در بخش‌های خصوصی و چه در بخش‌های دولتی است. فرایند (کسب‌وکار) مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط و ساختاریافته است که برای رسیدن به یک هدف خاص (سازمانی) برای یک بازیگر خاص یا مجموعه‌ای از بازیگران، خدمات یا محصولی خاص تولید می‌کند. به دلیل اهمیت روزافزون آن، مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار با افزایش توجه و علاقه روبرو می‌شود.

به طورکلی مدیریت فرایند کسب‌وکار (BPM) بر چگونگی انجام کار در درون سازمان و میان سازمان‌ها، متمرکز است. تا بتواند خروجی‌های پایدار را با بهره‌مندی از مزایای فرصت‌های بهبود – مثل کاهش هزینه‌ها و ردپای کاربن، اقدامات مسئولانه اجتماعی، زمان‌های اجرا، یا نرخ خطا، یا بهبود کیفیت یا سطح خدمات – تضمین کند.

حوزه مهم BPM، مدلسازی فرایندها – مدلسازی فرایندهای کسب‌وکار- است که این کتاب درباره آن است. حال چرا این تمرکز روی مدلسازی است؟

چرا تمرکز بر روی مدلسازی؟

می‌توان ادعا کرد که دلیل اصلی برتری نوع بشر، توانایی ما در بازنمایی، استفاده مجدد و انتقال دانش در طول زمان و مکان است. در بیشتر زمینه‌های سلوک انسانی، زبان طبیعی تک‌بعدی برای بیان و اشتراک دانش استفاده می‌شود. با این‌حال نیاز و استفاده از اشکال بازنمایی دو بعدی و چندبعدی رو به افزایش است. یکی از این اشکال بازنمایی، مدلسازی مفهومی نام دارد. از نظر تاریخی یک مدل مفهومی به عنوان توصیفی از پدیده‌های درون یک حوزه در برخی از سطوح انتزاعی تعریف می‌شود که در یک زبان نموداری رسمی یا نیمه رسمی بیان می شود. مدلسازی فرایند کسب‌وکار نوع خاصی از مدلسازی مفهومی است.

مجموعه بزرگی از ادبیات در مورد مدلسازی فرایند کسب‌وکار و مدیریت فرایند کسب‌وکار نوشته شده است. اما آثار موجود تنها به مجموعه محدودی از زمینه‌های استفاده مدلسازی اشاره می‌کنند. درحالیکه این کتاب تمام طیف اهداف مدلسازی را برای رسیدن به موازنه عملی با بدست آوردن کیفیت مطلوب مدل فرایند توسعه‌یافته، پوشش می‌دهد. برخی از این حوزه‌های اهداف ذکرشده، اخیراً متداول و محبوب شده‌اند. از این‌رو به‌روزرسانی جامعیت پوشش حوزه با تمرکز بر نحوه تعادل بخشیدن به ملاحظات کیفیت در تمام سطوح نشانه‌شناختی، در هنگامی که از مدل‌ها برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود، تضمین می‌شود.

مخاطبان کتاب کیفیت در مدلسازی فرایند کسب‌وکار:

این کتاب دارای دو مخاطب مدنظر است:

  • این کتاب در درجه اول برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد / دکترا) علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار و سیستم‌های اطلاعاتی است. کسانی‌که پس از آنکه با تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم‌های اطلاعاتی (به عنوان مثال مبتنی بر UML یا BPMN) آشنا شدند، می‌خواهند اطلاعات بیشتری در مورد مدلسازی فرایند کسب‌وکار و کیفیت مدل‌ها در تهیه عملی آنها به صورت حرفه ای بدانند.
  • این کتاب برای متخصصانی با تجربه و مسئولیت‌های جزئی مرتبط با توسعه و تکامل سیستم‌های اطلاعاتی فرآیندگرا و به طور کلی متدولوژی سیستم‌های اطلاعاتی است. کسانی‌که به رسمی‌سازی و ساختاردهی تجربیات عملی‌شان و یا به‌روزرسانی دانش‌شان به عنوان راهی برای بهبود فعالیت حرفه‌ای خود نیاز دارند. این کتاب شامل چندین مطالعه موردی عملی است. این نمونه‌ها درک مفاهیم اصلی نظری را برای شاغلین آسان‌تر می‌کند. ضمن آنکه این کتاب به کاربرد رویکردهای توصیف شده کمک می‌کند.

دانلود رایگان فایل زبان اصلی کتاب کیفیت در مدلسازی فرایند کسب‌وکار

eBPM در شبکه های اجتماعی