اطلاعات شناسنامهای کتاب
- عنوان کتاب (به زبان فارسی): مبانی مدیریت فرآیند کسب و کار (ویرایش دوم)
- عنوان کتاب (به زبان انگلیسی): Fundamentals of Business Process Management
- نام کامل نویسندگان: Marlon Dumas ، Marcello La Rosa، Hajo A. Reijers، Jan Mendling
- ناشر: spinger
- تعداد صفحات: ۵۴۶
- سال انتشار: ۲۰۱۸
درباره کتاب
اولین نسخه از کتاب مبانی مدیریت فرایندهای کسبوکار در سال ۲۰۱۳ میلادی انتشار یافت. نسخه دوم این کتاب در سال ۲۰۱۸ با تغییراتی همراه بوده که در ادامه این تغییرات به صورت کلی بیان شده است. تعداد فصول نسخه دوم کتاب، از ۱۰ فصل به ۱۲ فصل افزایش پیدا کرده و برخی فصول تغییر محتوا داشتهاند. فصلهای جدید تحت عنوان سیستمهای اطلاعاتی فرایندآگاه، پیادهسازی فرایند با مدلهای اجرایی، پایش فرایند، مدیریت فرایند و ظرفیت سازمانی به این نسخه اضافه شده اند. در فصل دوم یعنی شناسایی، ساختار کتاب تغییراتی داشته و مباحثی چون طبقهبندی فرایندها، ارتباط بین فرایندها، استفاده از مدلهای مرجع، نقشه فرایند کلان و در زمینه انتخاب فرایند نیز معیارهای انتخاب، شاخصهای ارزیابی فرایند و پورتفولیوی فرایند مطرح شدهاند. در فصل سوم یعنی ضروریات مدلسازی فرایند، عناوینی از قبیل تجزیه فرایند و اشیا کسبوکار (بررسی فرایند از منظر داده) به چشم میخورد.
بخشی از ترجمه مقدمه کتاب فضیلت کناره گرفتن آقای سوِند برینکمن
فرایندهای کسب و کار به دلایل زیادی یکی از سرمایه های اصلی سازمان (تشکیلات)هستند. آنها تأثیر مستقیمی بر جذابیت محصولات و خدمات، تجارب مشتری و در نهایت درآمد شرکت های بزرگ تأثیر می گذارند. فرایندها منابع شرکت را برای تأمین این خواستهها هماهنگ می کنند. به همین جهت یک عامل اصلی برای تعیین هزینه کارایی و بهرهوری (cost-to-serve and operational efficiency) هستند. به طور خاص، فرآیندها وظایف، شغل و مسئولیتها را تعیین میکنند و به این ترتیب کار آینده هر کارمند و ماشین را در طول یک فرآیند کسبوکار شکل میدهند. فرایندها سیستم شریانی درون سازمانها و در شبکه های تأمین بین سازمانی هستند. در نتیجه، هرگونه خرابی فرآیند می تواند زندگی شرکتها و کل اکوسیستم فرآیند را به بن بست برساند. فرایندها پتانسیل و سرعت سازمان را برای انطباق با شرایط جدید و مطابقت با تعدد رو به رشد الزامات قانونی تعیین میکنند.
تقاضای روزافزون برای جهانیسازی، یکپارچهسازی، استانداردسازی، نوآوری، مهارت و اثربخشی عملیاتی همراه با فرصتهای حاصل از تکنولوژیهای دیجیتال، اشتیاق را برای تامل و در نهایت بهبود فرآیندهای کسبوکار جدید افزایش دادهاست.
در مقابل، یک بدنه جامع از ابزارها، تکنیکها، روشهای حامی از مراحل چرخه عمر فرآیند کسبوکار در دو دهه گذشته ظهور کرده که مدیریت فرآیند کسبوکار(BPM) نامیده میشود و مجموعهای از ابزارها و رویکردهای مختلف از رشتههای مختلف از جمله مهندسی صنایع، مدیریت عملیات، مدیریت کیفیت، مدیریت سرمایهی انسانی، علوم رایانه و مهندسی سیستمهای اطلاعاتی را تلفیق میکند.
“مبانی مدیریت فرآیند کسبوکار” به چالش کشیدن چشمانداز فعلی روشها و ابزارهای BPM میپردازد و نظم و سازگاری معناداری را به رویکردهایی که اغلب جداگانه توسعهیافته و مورد بحث قرار گرفتهاند، میبخشد. این کتاب مزایای خود را از شرکت خود در آخرین تحقیقات BPM کسب کردهاست. تکیهبر روشها و تحقیقات علمی به معنی سرمایهگذاری بر مدارک و مستدلات به جای وابستگی به خودرایی است. این امر به وضوح تمایز این کتاب را از بسیاری از موارد مشابه نشان میدهد و به طور خاص، این امر به BPM اعتبار میدهد که یک نظام در حال رشد به آن نیاز دارد.
خود کتاب نیز یک نمایش جذاب برای اهمیت یک دسته جدید از فرآیندها، به عنوان مثال فرآیندهای توزیع بینالمللی، فرآیندهای پیچیده، و فرآیندهای انعطافپذیر است. این کار فرآیند تدوین مشترک یک کتاب شامل چهار نویسنده در چهار کشور مختلف است. این تیم به طور درخشانی به این چالش پرداخته و نتیجه ترکیبی موثر از نقاط قوت فردی هر نویسنده است که ریشه در درک مشترک از اصول اساسی BPM و یک شور مشترک برای این موضوع دارد.
برای دانلود بر روی اسم کتاب کلیک کنید.
مبانی مدیریت فرآیند کسب و کار (ویرایش دوم) |
اضافه کردن نظر