برگزاری دوره آموزشی مدیریت فرایند کسب و کار پالایشگاه شازند اراک
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • برگزاری دوره آموزشی مدیریت فرایند کسب و کار پالایشگاه شازند اراک

برگزاری دوره آموزشی مدیریت فرایند کسب و کار پالایشگاه شازند اراک

فهرست مطالب :

شرکت پالایش نفت امام خمینی در بررسی‌های انجام داده متوجه ضرورت برگزاری دوره عملی آموزش مدیریت فرآیند کسب و کار برای اصلاح فرآیند سلویچ گردید، پس از بررسی مجریان این حوزه آموزشی و برگزاری جلسات مجازی برای اجرای کارگاه، گروه آموزشی و مشاوره مدیریت eBPM انتخاب گردید. در ادامه این خبر نگاه کوتاهی به انجام این ماموریت می‌پردازیم.

 

معرفی شرکت پالایش نفت امام خمینی اراک

شرکت پالایش نفت امام خمینی تولید کننده بنزین یورو ۴ یکی از مهمترین پالایشگاه‌های نفت کشور است.

پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند (پالایشگاه اراک) یکی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌باشد که به عنوان بزرگترین پالایشگاه تک واحدی ایران در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار بشکه در روز راه اندازی گردید. همچنین نخستین پالایشگاهی است که کار مطالعه و عملیات اجرای آن بعد از انقلاب اسلامی و در نخستین سال بعد از جنگ تحمیلی آغاز شد.

پس از مدتی با تلاش و کوشش نیروهای متعهد و متخصص ظرفیت تولید پالایشگاه به ۱۷۰ هزار بشکه در روز رسید. تغییر الگوی مصرف محصولات نفتی کشور از محصولات میان تقطیر به بنزین و همچنین ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی مطابق با الزامات زیست محیطی و استانداردهای بین المللی مسئولان را بر آن داشت که طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند را تصویب و ابلاغ نمایند.

با اجرای این طرح ظرفیت تولید پالایشگاه از ۱۷۰ هزار بشکه در روز به ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. همچنین تولید بنزین به میزان ۱۲ میلیون لیتر در روز در ازاء کاهش تولید نفت کوره افزایش یافته است. درحالی که خوراک پالایشگاه از ۱۰۰ درصد نفت خام شیرین و سبک به مخلوط ۵۵ درصد سبک و ۴۵ درصد نفت خام سنگین تغییر یافته است. محصولات پالایشگاه با مشخصات و کیفیت استانداردهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ اروپا به بازار عرضه می‌شود.

 

آشنایی با سه قسمت اصلی صنعت گاز و نفت

صنعت نفت و گاز به سه قسمت اصلی تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

  • صنایع نفتی بالادستی یا upstream petroleum industry که به این دسته از صنایع نفتی اکتشاف و تولید (exploration and production) یا اصطلاحا E&P نیز گفته می‌شود. صنایع بالادستی شامل اکتشاف در زیر زمین و زیر دریا برای دستیابی به مناطق جدید نفتی و گازی می‌شود، حفر چاه‌های اکتشافی، حفاری چاه‌های اصلی و استخراج نفت و گاز طبیعی و انتقال آن به سطح زمین نیز جزء صنایع بالادستی در نظر گرفته می‌شود.
  • صنایع نفتی میان دستی midstream petroleum industry شامل حمل و نقل (طریق خط لوله، راه آهن، بارج، نفت کش یا کامیون)، انبارش و فروش نفت و گاز خام و یا فرآورده‌های نفتی تصفیه شده می‌باشد. در این حوزه با استفاده از خطوط لوله و دیگر روش‌های حمل و نقل، نفت خام استخراج شده به پالایشگاه منتقل می‌شود و از آنجا فرآورده‌های مختلف پالایش شده، مجدد به توزیع کنندگان پائین دستی انتقال می‌یابد. شبکه‌ی خطوط انتقال گاز طبیعی نیز جزء صنایع نفتی میان دستی می‌باشد.
  • صنایع نفتی پائین دستی downstream petroleum industry شامل موارد پالایش نفت خام، پالایش گاز طبیعی، تولید، بازاریابی و توزیع محصولات تولید شده از نفت خام و گاز طبیعی می‌باشد. صنایع پایین دستی تولید کننده و ارائه دهنده‌ی محصولاتی از جمله بنزین، نفت سفید، سوخت موشک، گازوئیل، روغن‌های سوخت، روغن‌های حرارتی، گریس، واکس، آسفالت، گاز طبیعی، گاز مایع (LPG) و صدها محصول مختلف صنایع پتروشیمی می‌باشند.

از آنجایی که در اغلب موارد صنایع میان دستی جزئی از صنایع پایین دستی در نظر گرفته می‌شوند در چارچوب‌های فرآیندی APQC تنها برای دو گروه صنایع بالادستی و صنایع پائین دستی چارچوب فرآیندی ارائه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چارچوب طبقه‌بندی فرایندهای صنعتی PCF-APQC، می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

از طرفی دیگر، سند برنامه ریزی استراتژیک شرکت ملی پالایش و پخش بصورت پایین به بالا (bottom-up) تنظیم می‌شود. البته در سال ۹۷ اقدامی صورت پذیرفته ولی متاسفانه هیچ دستاورد عملیاتی حاصل نشد.

رئیس مهندسی ساختار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد:

در صورتی که سند برنامه ریزی استراتژیک سازمان از پایین به بالا و بلعکس شکل نگیرد و کارشناسی نشود، فاقد باورعمومی بوده و از پشتیبانی ارکان شرکت بهره‌مند نخواهد بود و لذا کاربردی نیست و در اجرا با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی تاكيد كرد:

با پیاده‌سازی مدیری فرایندهای کسب و کار بسترهای لازم جهت پیاده‌سازی معماری سازمانی، مکانیزاسیون و بهبود فرایندهای کسب و کار فراهم خواهد شد. وی اظهار امیدواری کرد که امیدوایم تا پایان امسال به نتایج خوبی دست یابیم.

دوره آموزشی مدیریت فرایند کسب‌ و کار (مفاهیم پایه، رویکرد فرایندی، استاندارد BPMN و نرم افزار ویژوال پارادایم) طی دو روز در تهران برای نمایندگان پالایشگاه شازند با تدریس جناب آقای مهندس حقیقت برگزار گردید.

eBPM در شبکه های اجتماعی