ترند مدیریت فرایند کسب و کار
مدیریت فرآیند کسب و کار 2024 – روندها و پیش بینیها
آینده مدیریت فرآیند طبق نظر کارشناسان
در مقاله ترند مدیریت فرایند کسب و کار یا همان ترند bpm به بررسی و تحلیل آینده آن میپردازیم . اگر در این زمینه فعالیت میکنید حتما مقاله ترند مدیریت فرآیند را مطالعه کنید. این مقاله ترجمه اخنصاصی وبسایت آموزشی و خدماتی eBPM بوده که میتواند تا حد بسیار زیادی به کسب و کار شما کمک کند. پیشنهاد میشود قبل از خواندن ترند bpm حتما مطلب آموزشی کامل در مورد مقاله bpm چیست را مطالعه کنید.
مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM)، ﮐﻠﯿﺪ اتوماسیون ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ به سمت افقهای بالاتر است. ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ دﯾﺪ ﮐﺎﻣﻞ به ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر را ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﭘﺎﯾﻪ و اﺳﺎس ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺗﺤﻮل دﯾﺠﯿﺘﺎل ﮐﺎﻣﻞ و ﻣﻮﻓﻖ اﯾﺠﺎد ﻣﯽﮐﻨﺪ. در ادامه مقاله ترند bpm به این موضوع خواهیم پرداخت که همانطور که بازارها به تکامل خود ادامه میدهند، انتظار میرود چندین چالش و راه حل آینده BPM را شکل دهند که گاهی اوقات به عنوان اتوماسیون فرآیند کسب و کار (BPA) یا هماهنگسازی فرآیند از آن یاد میشود. SS&C Blue Prism بهعنوان پیشگام این زمینه، بینشهای انحصاری در مورد روندهای آینده در BPM و فناوریهای مکمل آن را ارائه دهد.
در اقتصاد مبتنی بر دانش، تنها 30 درصد از فرآیندهای درون سازمان ماهیت ایستا دارند، که مدلهای دقیق یا الگوریتمهایی برای آنها قبل از اجرا آماده میشوند. 70 درصد باقیمانده فرآیندها، فرآیندهایی هستند که نیاز به مدیریت پویا یا توانمندسازی مجریان آنها برای ایجاد تغییرات در خود روند اجرا دارند.
بسته به پویایی اجرای فرآیندها، فرآیندهای کسب و کار را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:
- فرآیندهای ساختاریافته (ایستا) – فرآیندهای کسب و کار سنتی
- فرآیندهای ساختاریافته با استثنائات موقت – فرآیندهایی که ممکن است استثناهایی برای جریان در مکانهای مشخص شده قبل از اجرا داشته باشد.
- فرآیندهای بدون ساختار با قطعات از پیش تعریف شده – فرآیندهایی که جریان را می توان فقط برای قطعات و قبل از اجرا تعیین کرد.
- فرآیندهای بدون ساختار – فرآیندهایی که امکان تعریف جریان برای آنها قبل از اجرا وجود ندارد.
در اقتصاد مبتنی بر دانش، پیادهسازی مدیریت فرآیند مطابق با چرخه زندگی BPM سنتی تنها به این دلیل موفقیتآمیز دیده میشود که آنها به فرآیندهای ایستا(تکرارپذیر، معمول، غیرقابل تغییر) مربوط شوند و بهینهسازی یا اتوماسیون آنها(به عنوان مثال از طریق RPA) به ما امکان دهد سرعت عملکرد را افزایش دهیم و هزینهها و خطرات را کاهش دهیم؛ و یا اجرای غیربهینه و تلفات در طول اجرا به قدری زیاد است که در واقع هر ابتکار عملی به منظور بهبود اثر محسوسی به همراه دارد.
به هر حال، شرایط در حال تغییر است به دلیل اینکه تعداد فرآیندهای ایستا در سازمان ها به طور پیوسته کمتر میشود؛ و امکان استفاده از فناوریهای جدید ICT فراهم شده است، که در مقام اول باید به آنهایی اشاره کرد که به صورت بلادرنگ کار میکنند: فرآیند کاوی، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی.
در مجموع، هر دوی این عوامل منجر به بزرگتر شدن حوزه فرآیندهایی میشوند که نیازمند مدیریت پویا هستند و امکان دسترسی به تعداد فزایندهای از ابزارهایی را فراهم میکنند که از کاربران در این زمینه حمایت میکنند.
از دریچه BPM، اینکه چگونه سازمان شما میتواند با اتوماسیون هوشمند بزرگتر فکر کند واضح میشود. این شامل سازماندهی و مدیریت جریانهای کاری انتها به انتها، پیش بینی خروجیها، تقویت عملکرد و تغییر تجارب مشتری است. تأثیرگذارترین تحقیقات در این زمینه بر ابزارهای دیجیتال و نوآوریها برای بهبود BPM، اهمیت فرهنگ سازمانی برای موفقیت BPM و نقش BPM در افزایش یکپارچگی و عملکرد زنجیره تامین تمرکز دارد. همچنین بر اهمیت توسعه مدیریت حمایتی و فرهنگ سازمانی، ارزیابی آمادگی و توانایی برای یکپارچگی، و تقویت انعطاف پذیری سازمانی تاکید میکند. با در نظر گرفتن این عوامل، سازمانها میتوانند به طور مؤثری شیوههای BPM را اجرا و بهبود بخشند که منجر به بهبود عملکرد و رقابت شود.
دادههایی را از تحلیلگران SS&C Blue Prism جمعآوری شده است تا تحلیلی عمیق از اینکه آینده BPM در سال 2024 به کجا میرود به دست آید.
در ادامه به بررسی دقیق تری از آینده و ترند bpm در سال 1403 میپردازیم
آینده بازار BPM در سال جدید | 1403
پیش بینی میشود که آینده بازار BPM با رشد سالانه 12 درصدی در سال 2028 به 26 میلیارد دلار برسد.
طبق Gartner®، تا سال 2025، 70 درصد از شرکتها در تمام صنایع خدمات تبدیل مدل کسب و کار دیجیتال را برای پیادهسازی قابلیتهای تصمیمگیری و مدیریت کسب و کار مبتنی بر تجزیه و تحلیل به کار میگیرند.
پیشرفتهای bpm
پیشرفت و ارتقا سطح مدیریت فرایند کسب و کار در آینده به طوری در حال صعود است که به بررسی دقیق برخی از آنها خواهیم پرداخت:
- هوش مصنوعی مولد + BPM
- توسعه فرآیند به رهبری شهروند
- انطباق و امنیت مهمترینها هستند
- هم افزایی یکپارچه انتها به انتها
- ارتقا تجارب و خدمات
- تمرکز بر روی مشتری
- ریز شدن در جزئیات
هوش مصنوعی مولد + BPM:
استفاده هوش مصنوعی مولد در فرآیندهای کسب و کار در حال حاضر پتانسیل امیدوارکنندهای را برای سادهسازی گردش کاری پیچیده، خودکارسازی تسکهای روتین و بهبود فرآیندهای تصمیمگیری نشان میدهد. به طور خاص نحوه ایجاد نقشههای فرآیند، روشهای اجرایی استاندارد را تسریع و به طور مؤثر پشتیبانی میکند. سازمانها همچنین در حال بررسی توانایی خود برای تولید پاسخهای محتوایی بلادرنگ برای بهینهسازی تعاملات با مشتری و شخصی سازی ارتباطات هستند.
اما همانطور که هوش مصنوعی مولد همچنان در حال گسترش است، سازمانها باید اطمینان حاصل کنند که امنیت دادهها و انطباق در فرآیندهای کسب و کار در درجه اول اهمیت قرار دارد. این ویژگی است که در آن شاهد خواهیم بود BPM ارزش زیادی ارائه میدهد، زیرا از ایجاد انطباق پشتیبانی میکند، به طور خودکار کیفیت را بررسی میکند و همه کارها را در یک مکان متمرکز نظارت میکند.
80 درصد پاسخ دهندگان گفته اند در حال برنامهریزی برای پذیرش هوش مصنوعی مولد ظرف سه سال هستند.
هوش مصنوعی مولد اولویت بالای رهبران است. 33 درصد تصمیمگیرندگان هوش مصنوعی میگویند در حال گسترش استفاده از آن در شرکت خود هستند، در حالی که 29 درصد میگویند که در حال تجربه کردن آن هستند. (گزارش فارستر)
با اضافه شدن هوش مصنوعی مولد به تصاویر، 30 درصد ساعات کاری امروزه میتواند تا سال 2030 خودکار انجام گردد.