معرفی سیستمهای مدیریت فرایند کسبوکار
BPMS)Business Process Management Suit or Systems)
بسیاری از شرکت هایی که اقدام به خرید سیستم مدیریت فرایند کسبوکار (BPMS) میکنند دقیقاً نمیتوانند کاربرد BPMS را درک کنند. برخی از خریداران نیز انتظارات افسانهای از BPMS دارند.
بسیاری از صاحبنظران معتقدند سیستم مدیریت فرایند کسبوکار، یک ابزار برای مکانیزه کردن گردش فرم ها بر اساس فرایندها و قوانین سازمانی است.
به عنوان مثال اگر ما قبلاً درخواست ملزومات اداری را بر روی یک فرم کاغذی می نوشتیم و آن را برای تایید نزد یکی از مدیران می بردیم و وی نیز بر اساس سلیقه یا نظر خود آن را تایید می کرد و بعد درخواست وارد پروسه تحویل کالا یا خرید کالا میشد اکنون با ورود BPMS این فرایند مکانیزه میشود. هر فرد طی ضوابط خاصی درخواست خود را ثبت میکند. مدیران طی ضوابط خاصی (البته در یک سازمان بالغ) درخواستها را بررسی میکنند و انبار نیز بر اساس ضوابط خاص کالا را تهیه و تحویل مینماید.
البته نباید فراموش کرد با حضور سیستم مدیریت فرایند کسبوکار(BPMS)، همه اقدامات فوق از طریق فرم های الکترونیک انجام شده و تاریخچه گردش نیز مشخص میگردد.
در واقع BPMS برای کارکرد صحیح نیاز به ضابطه دارد که بر اساس آیین نامه یا نظام نامه سازمان تعیین میگردد. البته برخی از سازمانها آییننامه یا نظامنامه ندارند که در این صورت به تدریج با مانیتور کردن درخواستها یا بهره برداری از قوانین سایر سازمان ها میتوان تا حدودی فقدان ضابطهها را بر طرف کرد.
البته تعریف فوق یک تعریف ابتدایی و ساده برای BPMS است اما تا حدودی میتوان از تعریف فوق برای تشخیص ماموریت BPMS استفاده کرد.
برای استفاده از نرم افزار BPMS باید فرایندهای سازمان را شناخته، پس از شناسایی فرایندها باید آن ها مدلسازی نموده، فرمها، ضوابط و قوانین آنها را تعریف نمود. قبل از ورود فرآیندهای سازمان به نرم افزار BPMS می بایست فرآیندهای سازمان را بهبود داده و سپس فرآیندهای مطلوب و بهبود داده شده را از طریق فرمها و دستورالعملهای تعریف شده اصلاحی، وارد نرم افزار BPMS نموده تا از طریق زیرساخت فناوری اطلاعات موجود در سازمان در تمامی بخشها جاری گردند.
به منظور تحلیل و بهبود فرآیندها سه دسته مستندات مورد نیاز هستند.
اولین دسته از مستندات مورد نیاز، نقشههای فرآیندی یا مسیر گردش فرمها در سازمان است که یکی از زبان تعریف شده برای نرم افزارهای رایج در بازار، زبان مدلسازی BPMN2.0 میباشد.
![]() |
استاندارد BPMN2.0.2 چه مباحثی را پوشش میدهد؟ |
دومین دسته، فرمهای در حال گردش در سازمان هستند که اغلب در سازمانها به صورت کاغذی وجود موجود هستند و کافی است با کمی اصلاحات در نرم افزار وارد شوند.
سومین دسته از مستندات مورد نیاز، ضوابط و قوانین هر فرآیند است، مانند مسیری که باید طی شود، شخصی که باید یک فعالیت خاصی را انجام دهد، زمان بندی فعالیتها و … که می توان گفت سختترین بخش تحلیل فرآیند است. علت سخت بودن این مورد نیز نبودن ضوابط و قوانین شفاف در سازمان هاست که گاهی تحلیگر را مجبور به وضع قوانین دلخواه میکند.
پس از تولید مستندات فوق اپراتور BPMS اطلاعات حاصل از تحلیل و بهبود فرآیندها را در نرم افزار BPMS وارد خواهد نمود.
یک BPMS مناسب حداقل باید شامل امکانات ذیل باشد:
- مدل ساز فرایند یا بخش طراحی process model
- بخش طراحی مدل داده یا data model
- فرم ساز
- بخش تعریف قوانین
- بخش تعریف ایفا کنندگان
البته موارد فوق بسیار ابتدایی هستند و موارد ذیل نیز باید بررسی شوند:
- تاریخ تولید نرم افزار و تاریخ آخرین بر روز رسانی
- گواهینامهها و تاییدیه های امنیتی
- مدل سازی فرایندها بر اساس BPMN 2
- امکان ایجاد نگارش جدید از فرایندها (versioning)
- دو دیتابیس مجزا برای دادههای تستی و دادههای واقعی
- ابزار فرم ساز با پشتیبانی از جداول و فرم های reusable
- امکان برنامه نویسی در محیط BPMS
- استفاده از وب سرویس ها در محیط BPMS
- ایجاد همکاری بین فرایندها به صورت گرافیکی و با استفاده از امکانات خود نرم افزار
- کارتابل با امکانات مناسب از قبیل گروهبندی کارها و جست و جو
- ابزار گزارش ساز درون ساز
- پشتیبانی از روش های مختلف ساحت و استفاده از زیر فرایندها
- امکان Roll Back یا Undo برای هر فعالیت
- پشتیبانی از واحدهای رایج پول (ترجیحاً چند واحد(
- پشتیبانی از انواع داده (خصوصاً انواع( SQL Server)
- امکان استفاده از Dll های تولید شده در DotNet 4 و بالاتر
- امکان استفاده از کنترل های وب برای فرمها
- امکان استفاده از JQuery برای افزودن به قابلیت های فرم
- خروجی چاپی برای هر فرم با امکان ویرایش فرم قبل از چاپ (البته با دسترسی(
- امکان تولید فایل PDF بر اساس فیلدهای فرمها
- BAM یا Business Activity Monitor
- هوش کسب و کار-BI یا Business Intelligence
- امکان دسترسی به سورس برنامه و اصلاح کد
- محیط وب برای طراحی فرایندها
- راهنمای استفاده به زبان فارسی
- فیلمهای آموزشی به زبان فارسی
- پشتیبانی همزمان از تاریخ فارسی و میلادی
- تعریف قوانین سازمانی و تجاری به صورت گرافیکی
- تعریف ایفاکنندگان فعالیتها به صورت گرافیکی
- همگام سازی کاربران با اکتیو
- api هایی که بتوان از برنامههای دیگر فرایندها را اجرا کرد یا داده تبادل کرد
البته امکاناتی از قبیل نسخه موبایل، ارسال ایمیل و sms، امکان تغییر محیط کاربری و … نیز مواردی هستند که میتوانند باعث غنیتر شدن نرم افزار گردند اما جزء امکانات اصلی نیستند.
اضافه کردن نظر