مقایسه دو سیستم ERP و BPMS ؛ تفاوت ها و شباهت ها
(Enterprise Resource Planning)ERP یک بسته نرم افزاری است که چندین ماژول(آپشن) نرم افزاری آماده در آن طراحی شده است.
این ماژولها در بردارنده فرآیندهای سازمانی هستند که از قبل برای سازمانها به صورت عمومی و تخصصی طراحی شدهاند. سطح دسترسی و امکانات هر بخش کاملاً مشخص بوده و برای کاربران، امکانات و دسترسیهای تعریف شدهای وجود دارد. غالباً در ERP اعمال تغییرات بسیار سخت و تقریباً غیر ممکن است. تغییرات در خواستی معمولا توسط برنامه نویسان (به ویژه برنامه نویسان سازنده ERP) بر روی نرم افزار ایجاد میشوند.
نکته اساسی در استفاده از این نرم افزار نیازمندی به هماهنگ نمودن سازمان با قابلیت های نرم افزار میباشد. در واقع سازمانی که در حال بهره برداری از این نرم افزار می باشد، میبایست طراحی صورت گرفته در نرم افزار را پذیرفته و شرایط خود را با آن مطابقت دهند. اکثر استفاده کنندگان ERP از محیط خشک و بدون انعطاف آن گلایهمند هستند. از طرفی الگو برداری از فرآیندهای برترین نمونهها (Best Practice) نقطه مزیت این سیستمها میباشد.
اما در مقابل، BPMS(Business Process Management Suit) یک محیط کاملاً منعطف (البته گاهی با چند قالب از پیش ساخته شده) را ارائه نموده است که می بایست از ابتدا طراحی فرآیندها را بر روی آن آغاز و یا نهایتاً قالبهای آماده را سفارشی کرد. مزیت اصلی نرم افزار BPMS امکان ایجاد تغییر در فرآیندها و طراحی با شرایط نسبی هر شرکت و سازمان میباشد. در حالی که در نرم افزارERP این امکان به راحتی مقدور نبوده و در بهترین حالت با هزینههای هنگفت اصلاح برنامهنویسی برای سازمان مقدور خواهد شد. ولی باید دقت داشت که BPMS در واقع یک محصول واسطه هستند که محصول نهایی توسط آن ساخته میشود. شاید بتوان گفت BPMS در واقع امکان ایجاد یک نرم افزار ERP اختصاصی شده را برای استفاده کنندگان آن مهیا میسازد که فقط در آن سازمان و شرکت خاص قابل استفاده خواهد بود(شاید هم بتوان به صورت نمونه به سازمانهای دیگر ارائه داد اما سازگاری با آن خیلی سخت است) در مثال، BPMS را به صفحه سفیدی تشبیه کردهاند توسط طراح و به دلخواه آن تکمیل میشود.
با توجه به آماده بودن ساختارERP ، این نرم افزار از همان روز اول قابل استفاده خواهد بود. در واقع همه امکانات لازم جهت جریان فرآیندها و اطلاعات در نرم افزار وجود دارد، اعم از فرمها، دسترسیها و سایر موارد مورد نیاز برای راه اندازی این سامانه یکپارچه. تنها کاری که به منظور آغاز فعالیت نرم افزار لازم و ضروری می باشد، تعریف نقش ها و کاربران در فضای نرم افزار میباشد. اما در نرم افزارBPMS همه چیز را باید کارشناسان فرآیندی سازمان تعریف نمایند. یعنی حتی نحوه انجام یک فعالیت، اینکه چه فرمی باید تکمیل شود، چه نقشی باید انجام دهنده کار باشد و چه کاربری باید در بخشهای مختلف ایفای نقش نمایند، همگی میبایست در نرم افزار BPMS تعریف شود.
زمان آماده به کار شدنERP به دور از مباحث فرهنگسازی و موضوعات سازمانی، بسیار کوتاه است و فقط به کمی آموزش نیاز دارد که می توان واحد به واحد نیز انجام داد اما زمان آماده به کار شدن BPMS طولانی است. اول باید فرم ها و فرایندها شناسایی شده، تحلیل شوند، و سپس کم کم در سیستم تعریف شوند و بعد از آن کار آموزش کاربران آغاز خواهد شد. در صورت وجود اشکال و ایراد در فرم ها و فرآیندهای تعریف شده می توان به راحتی آن ها را اصلاح نمود. البته باید زمان تحلیل فرایندها نیز در نظر گرفت که خود زمان قابل توجهای است.
قبل از استفاده از نرم افزار ERP می بایست توانایی استفاده از این نرم افزار در سازمان سنجیده و در صورت فقدان این توانایی، ایجاد گردد. قابلیتهای نرم افزار ERP زمانی در یک سازمان ظهور و بروز خواهد نمودکه سازمان به بلوغ لازم جهت پیادهسازی آن رسیده باشد. شاید بشود ادعا کرد در کشور ما غالب سازمان ها هنوز این بلوغ و فرهنگ سازمانی را ندارند که بتوانند خود را با قالبها و فرآیندهای از پیش تعریف شده در نرم افزار ERP تطبیق داده و در مدت زمان بسیار کوتاه تغییرات بسیار اساسی و عمده در ساختار و فرآیندهای خود ایجاد نمایند.
دو سیستم تعریف شده (ERP و BPMS) ادعای اتوماسیون و مدیریت فرآیندهای سطح عملیاتی سازمان را دارند و البته هر کدام راهکار ویژهای را برای نیل به این هدف عرضه مینماید.
تفاوت ها و شباهتهای دو سیستم ERP و BPMS مبتنی بر سه نوع کاربرد اصلی آن ها که عبارتند از
- گردش کارهایی که انسانها نیز در آن دخیل هستند؛
- گردش کارهایی که سیستمهای نرم افزاری و سامانهها در آن دخیل هستند؛
- گردش کارهای تراکنشی.
قابل توصیف هستند.
سیستم های BPMS برای مدل سازی گردش کارهایی که انسانها و سیستم های نرم افزاری (نوع ۱ و ۲) در آنها دخیل هستند، به ویژه در مواردی که سیستمها خودکار و ناهمگن باشد، مناسب بوده و مورد استفاده قرار میگیرند.
در مقابل، سیستمهای ERP برای مدلسازی گردش کارهای تراکنشی مناسبتر هستند؛ البته اگر گردش کارهای تراکنشی سیستمهای ناهمگن را در بر داشته باشد، باز هم نرم افزار BPMS بهتر عمل خواهد نمود.
سازمانها ممکن است به سیستمهای ERP ، BPMS یا هر دو نیاز داشته باشند.
سیستمهای مدیریت کار بیشتر برای مدیریت فرآیند، شامل یکپارچه سازی نرم افزارها و دادههای ناهمگن، خودکار و سیستمهای توزیع شده به کار می آیند.
بیشتر BPMSها مستقل از حوزه کاری بوده و بنابراین میتوان آنها را در هر بخش از کسب و کار، پیاده سازی و استفاده نمود.
سیستمهای ERP داده محور بوده و از این لحاظ تمرکز اصلی آنها بیشتر بر روی مدیریت اطلاعات و یکپارچه سازی دادهها میباشد.
در نرم افزار ERP برای حوزههای تخصصی کاری مختلف، قالبهای کسب و کار اختصاصی شده، ارائه و معرفی شده که به استفاده کنندگان این امکان را میدهد تا بتوانند متناسب با کسب و کاری که در حال انجام هستند، قالب خود را انتخاب و از فرآیندهای ایده آل طراحی شده بهره ببرند.
در گذشته مشتریان ERP به دلیل اختصاصی بودن اینترفیسها، به فروشنده خاصی وابسته میشدند ولی در روند جاری که فروشندگان ERP در پیش گرفتهاند، منطق گردش کار از منطق وظیفهای جدا میشود و این مزیت در اختیار مشتریان قرار میگیرد که بتوانند از ERP در شکل وب سرویس استفاده کنند.
برخی تفاوتهای این دو سیستم در قالب جدول زیر قابل بررسی میباشد:
نوع سیستم | BPMS | ERP |
حوزه کاری | فرآیند سفارشی | فرآیندهای جاسازی شده با مقداری سفارشی سازی |
مستقل از حوزه کاری | برای حوزههای کاری خاصی طراحی شده است. | |
حوزههای پویا و متغیر | حوزههای ساکن | |
فاقد تنظیمات بین المللی | دارای تنظیمات بین المللی | |
حوزه فنی | فرآیندگرا | داده گرا |
پشتیبانی از گردش کارهایی که انسان، ماشین و تراکنش ها را در بر دارند. | گردش کارهای تراکنشی | |
محیطهای ناهمگن و خودکنترل | محیطهای همگن با زیرساخت دادهای مشترک | |
پیاده سازی سیستم | گردش کارها به صورت دستی طراحی میشود و کد مربوطه، تاحدودی به صورت خودکار تولید میگردد. | مبتنی بر اجزای از پیش طراحی شده |
ممکن است به تبدیل داده ها نیاز داشته باشد. | تبدیل داده ها لازم است. |
اضافه کردن نظر