کتاب اصول و فنون مستندسازی

کتاب اصول و فنون مستندسازی

فهرست مطالب :

اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب

  • عنوان کتاب (به زبان فارسی): اصول و فنون مستندسازی (همراه با اصول مدیریت کیفیت، فرایندگرایی و مستثنی ساختن)
  • عنوان کتاب (به زبان انگلیسی): Guidelines for Quality management system documentation
  • نام کامل مترجم: محمدرضا پورشمس
  • ناشر: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
  • تعداد صفحات: 150

معرفی کتاب

در این استاندارد ایزو 9001 و سایر استانداردهای سیستم­‌های مدیریتی و از جمله مدیریت زیست­‌ حیطی و مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی، مدون کردن فرایندها و فعالیت­‌ها یک «الزام» است. گرچه بسیاری از کارشناسان «مدون کردن» را چندان پذیرا نیستند ولی به هر صورت بایستی بخاطر داشته باشیم آنچه را که نتوان مکتوب کرد، نمی‌توان آنرا بهبود داد و انچه که مکتوب می‌­شود نیز اگر در برابر آن شخص یا اشخاصی جهت تهیه و تصویب مسئول نباشند، نمی­توان اطمینان داشت که به طور  موثر و پیوسته به اجرا دراید.

در کتاب اصول و فنون مستندسازی که سازمان جهانی استاندارد (iso) آن را منتشر کرده است ابتدا اصطلاحات مورد نیاز در امر مستندسازی از قبیل روش اجرایی، دستورالعمل، فرم‌ها، مدارک و … شرح داده شده‌اند. پس از تعاریف، به فرایند تهیه مستندات سیستم مدیریت کنترل که لزوما فرایند مطلقی نبوده و می­‌توان در هر سازمان بسته به نوع کارکرد و استفاده آن تغییر نماید، پرداخته شده است.

در ادامه کتاب که شامل ضمیمه‌ها و پیوست‌های زیادی است نمونه‌هایی از اصطلاحات تعریف شده در بخش ابتدایی کتاب گردآوری شده است.

پیوست‌ها شامل مبانی اصول مدیریت کیفیت، رویکرد فرایندی، الزامات مستندسازی و تمام اطلاعات مورد نیاز در زمینه ایزو 9001  و 9000 سال 2000 درج شده است.

دانلود فهرست کتاب اصول و فنون مستندسازی

eBPM در شبکه های اجتماعی