e‌BPM

مزایای استفاده از سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار BPMS (قسمت پنجم-مزایا)

با مطالعه‌ی مطالب هفته‌های گذشته، آشنایی کلی پیرامون مبحث سیستم‌های مدیریت فرایند کسب‌وکار بدست آمد. در مطلب این هفته فواید اصلی مجموعه نرم‌افزارهای مدیریت فرایندهای کسب‌وکار بررسی می‌گردد. مزایایی BPMS ها را باید در مکانیزاسیون مدیریت فرایندها و امکان اعمال تغییرات در سایر پارامترهای موثر بر فرایند جستجو نمود. شرح مختصری از مزایای این ابزار در ادامه ارائه شده است:

  • یكپارچگی و چابكی كسب‌و‌كار: توانایی تعیین تغییرات كنترل شده در فرایندهای كسب‌وكار و پیاده‌سازی بسیاری از تغییرات در كوتاه‌مدت در جهت اهداف كسب‌وكار می‌تواند مزیت رقابتی فراوانی را برای آن به همراه داشته باشد.
  • ردیابی هوشمند كسب‌و‌كار: توانایی اندازه‌گیری موثر تغییرات و تعیین اثر‌گذاری روی اهداف كوتاه‌مدت (از طریق تحلیل و اندازه‌گیری شاخص‌ها) در كنار قابلیت تغییر فرایندهای كاری، ابزاری را جهت كنترل كسب‌وكار به وجود می‌آورد كه بر پایه اطلاعات معنی‌دار و به‌روز استوار است.
  • بالانس سرویس‌های عملیاتی: قابلیت پیاده‌سازی خدماتی در حوزه IT و منابع انسانی بر روی نرم‌افزارهای BPMS كه به صورت پیوسته در حال ایجاد تعادل با اهداف كسب‌وكار هستند، می‌تواند باعث كاهش هزینه‌های عملیاتی و بهینه‌سازی عملكرد سازمان شود.
  • پاسخ منعطف به تغییرات: جداکردن اهداف از چگونگی انجام کارها و یا به عبارتی جداکردن اطلاعات فرایند از روش اجرای آن‌ها باعث کاهش اثرات ناشی از تغییرات خارجی غیرقابل‌کنترل شده و افزایش پایداری کسب‌وکار را به همراه دارد.
  • مدیریت اطلاعات کسب‌وکار: نحوه‌ی استفاده از نرم افزارهای BPMS برای تعریف و تغییر فرایند‌های كاری به صورتی است كه امكان ذخیره‌سازی اطلاعات با ارزش و بازیافتنی كسب‌وكار را به سازمان می‌دهد. مدیریت سازمان با داشتن این منبع اطلاعاتی غنی، می‌تواند باعث كاهش هزینه آموزش و ریسك انقطاع كسب‌وكار شود.
  • مدیریت كیفیت: دلایل كاهش كیفیت و غالباً راه حل جلوگیری از آن می‌تواند به صورت سریع از طریق شناسایی دوباره‌كاری‌ها، بازگشت‌ها، ضایعات و غیره در فرایندهای سازمان كشف شوند.
  • بهینه‌سازی زمان: با استفاده از نرم‌افزارهای BPMS وقفه‌های بی‌مورد در فرایند كسب‌وكار قابل شناسایی و حذف هستند، كه در نهایت باعث كاهش زمان سفارش تا تحویل می‌شود. این فایده خود به تنهایی می‌تواند كلیه سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته روی BPMS را جبران نماید.

منابع و ماخذ

  • حاجی‌صادقی، ب.، (1387)، پایان نامه دوره‌ی كارشناسی‌ارشد طراحی روشی جهت سنجش میزان آمادگی پیاده‌سازی سیستم مدیریت فرایند كسب‌وكار در سازمان‌ها (مطالعه‌ی موردی شركت برق تهران)، دانشكده‌ِ علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهراء (س)
  • حقيقي، م.، موجودي، ا.، (1388)، مديريت فرايند كسب‌وكار: روش‌هاي اجرا و عوامل كليدي موفقيت براي اجراي روش‌ها
  • Raghut, A., (2007), Business process context for knowledge management
امیر مشایخی

امیر مشایخی

امیر مشایخی هستم. کارشناس‌ارشد مدیریت فرایندهای کسب‌وکار. ایمیل: mashayekhi@ebpm.ir تلگرام: amrmask@

اضافه کردن نظر