مطلب این هفته به بررسی هدف، اصول و اقداماتی که یک فرایند کسبوکار در سازمان به عهده دارد، اختصاص دارد.
- هدف: بهبود محصولات و خدمات از طریق رویکردی ساختیافته به بهبود عملکرد، که به طراحی سیستماتیک و مدیریت فرانیدهای کسبوکار (Business Process Management) یک سازمان، متمرکز است.
- اصول:
- فرایندهای کسبوکار، داراییهای سازمان به شمار میروند.
- سازمانها با اندازهگیری، پایش، کنترل، و تجزیه و تحلیل فرایندهای کسبوکار، میتوانند علاوه بر ارائه ارزش پایدار به مشتریان، مبنایی برای بهبود فرایندهای خود ایجاد کنند.
- فرایندهای کسبوکار باید به طور مستمر بهبود یابند.
- فناوری اطلاعات یک توانمندساز ضروری برای مدیریت فرایندهای کسبوکار به شمار میرود.
- اقدامات:
- تلاش در جهت ساختارهای سازمانی فرایندمحور
- تعیین مالکین فرایند
- مدیریت ارشد باید مشوق و متعهد اجرای مدیریت فرایندهای کسبوکار باشد و برای اجرای بهبودهای فرایندی، رویکردی پایین به بالا را اتخاذ کند.
- استقرار سیستمهای فناوری اطلاعات به منظور پایش، کنترل، تجزیه و تحلیل و بهبود فرایندها
- همکاری با شرکای سازمانی در فرایندهای میان سازمانی
- آموزش مستمر نیروی کار و بهبود مستمر فرایندها
- همسوسازی پاداش و دستمزد کارکنان با عملکرد فرایندهای سازمان
- استفاده از هر دو رویکرد تدریجی (مانند شش زیگما-Six-Sigma) و رادیکالی (مانند مهندسی مجدد فرایندها-Business Process Re-Engineering) برای اجرای بهبود فرایندها.
منابع و ماخذ
- Chang, J., (2006), business process management systems: Strategy and implementation, Taylor and Francis Group
اضافه کردن نظر