e‌BPM

خاستگاه سیستم مدیریت فرایند کسب و کار (BPMS) (قسمت نهم)

پس از بررسی مزایای استفاده از سیستم‌های مدیریت فرایند کسب‌وکار (Business Process Management Systems)، نوبت به تحلیل ریشه ‌و تاریخچه‌ی این رویکرد در سازمان‌ها می‌رسد. مطلب این هفته به بررسی خاستگاه سیستم‌های مدیریت فرایند کسب‌وکار اختصاص داده شده است.

با توجه به شکل زیر (شماره یک) می‌توان گفت ریشه‌ی مدیریت فرایندهای کسب‌وکار، ‌به مدیریت علمی در اوایل قرن ۲۰ باز می‌گردد. در خلال دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی راهکارهای کیفیت فراگیر (Total Quality)، سیستم تولیدی تویوتا (Toyota Production System)، تئوری محدودیت‌ها (Theory Of Constraint)، زنجیره‌ی ارزش (Value Chain)، و متدولوژی راملر و بارچه ( Rummler and Brache Methodology) به تعریف و معرفی مدیریت فرایند، گرایش داشتند. مهندسی مجدد (Re-Engineering) نیز یکی از اصول مفهوم مدیریت فرایند در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ بود که در انتهای دهه به سمت یک رویکرد وسیع‌تر یعنی طراحی مجدد تغییر جهت داد. سازمان یادگیرنده، مدیریت دانش (Knowledge Management) و محک‌زنی نیز از جمله مفاهیمی هستند، که بر مدیریت فرایند تاثیرگذار بودند.

در مجموع از دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی مدل‌های پیشرفته و رشدیافته‌ی زیادی، مفاهیم مهمی را در جهت گرایش و هموارکردن راه به سوی بهبود فرایندها ارائه کردند.

شکل ۱: خاستگاه سیستم مدیریت فرایند کسب‌وکار

 

 

منابع و ماخذ

  • Paim, R., Caulliraux, H., Cardoso, R., (2008), Process management tasks: A conceptual and practical view, Business Process Management Journal, Vol. 14, No. 5, pp. 694-723
  • Chrisis, M., Konrad, m., Shrum, S., (2003), CMMI: Guidelines for process integration and product improvement, Addison-Wesley, Boston, MA

 

امیر مشایخی

امیر مشایخی

امیر مشایخی هستم. کارشناس‌ارشد مدیریت فرایندهای کسب‌وکار. ایمیل: mashayekhi@ebpm.ir تلگرام: amrmask@

اضافه کردن نظر