کتاب "مدلسازی فرایند کسب و کار با استاندارد BPMN "
کتاب مدلسازی فرایند کسب و کار با استانداردBPMN نوشتهی دکتر مهدی مرتضوی، سید حسین موسوی و امیرحسین حقیقت توسط انتشارات مدید در سال 1396 در 2000 نسخه انتشار یافتهاست. این کتاب مصور 303 صفحه میباشد که شامل جدول و نمودار است.
لینک دانلود کتاب BPMN
مدلسازی فرایند کسب و کار به عنوان اولین مرحله از چرخه عمر فرایندها، یک سازوکار ضروری و اساسی برای شناسایی،مستندسازی، تحلیل، طراحی، اتوماسیون و اندازهگیری عملکرد فرایندهای کسب و کار است.پژوهشهای صورت گرفته توسط BPTrends نشان میدهد که حدود ۶۴ درصد از شرکتها برای مدلسازیفرایندها از استاندارد BPMN استفاده میکنند. برایناساس، کتاب مدلسازی فرایندهای کسب و کار با استاندارد BPMN با هدف ارائه توصیفی جامع از مدلها و نمادهای مدلسازی فرایندها؛ منطبق با استاندارد BPMN2.0.2 که توسط(OMG)Object Management Group در سال ۲۰۱۳ انتشار یافته، به منظور هدایت و راهنمایی اساتید، دانشجویان، کارشناسان و فعالان حوزه مدیریت فرایندهای کسب و کار تدوین گردیده است. همچنین بهرهگیری از مثالها، نقشههای فرایندی و فیلمهای آموزشی متنوع در کتاب باعث افزایش درک خوانندگان از نمادها و مدل ها خواهد شد.
کتاب مدلسازی فرایند کسب و کار با استانداردBPMN برگرفته از استاندارد BPMN2.0.2، کتب و منابع علمی و همچنین تجربیات چندین ساله مؤلفین در حوزه مدیریت فرایند کسب و کار ، به منظور ارتقاء سطح دانشی فعالان حوزه مدیریت فرایند کسب و کار و مدلسازی فرایندها تهیه و تدوین گردیده است. استفاده از مثالهای متنوع برای فهم خوانندگان کتاب، از جمله مزیتهای این کتاب به شمار میآید. درضمن با توجه به جامعیت وغنای محتوای کتاب، میتوان این اثر را به عنوان یک منبع درسی مفید برای دانشجویان رشته مهندسی صنایع، مدیریت فناوری اطلاعات و دیگر گرایشهای مدیریت معرفی نمود.
درباره کتاب مدل سازی فرایند کسب و کار با استاندارد BPMN
کتاب مدل سازی فرایندهای کسبوکار با استاندارد BPMN پس از دو سال زحمت نویسندگان (دکتر مهدی مرتضوی، دکتر سیدحسین موسوی، مهندس امیرحسین حقیقت) با همکاری مرکز مطالعات مدیریت دانشگاه تربیت مدرس و توسط انتشارات مدید در 280 صفحه منتشر شد.
این کتاب شامل یازده فصل است که فصل ابتدایی آن به توضیح مفاهیم، ابعاد و مزایای مدل سازی فرایندهای کسبوکار میپردازد. فصل دوم مروری کلی بر مدلها و نمادهای استاندارد است. فصول سوم تا نهم به معرفی و تشریح نمادهای این استاندارد میپردازد و در فصول انتهایی مثالهای کاربردی و نمونه فرایندها به همراه تقسیمبندی این نمادها ارایه شده است.
ترجمه و برگردان دقیق اصطلاحات رایج در مدل سازی فرایندها از زبان انگلیسی به زبان فارسی از امتیازهای ویژه کتاب مذکور است. از دیگر ویژگیهای کتاب مدل سازی فرایندهای کسبوکار با استاندارد BPMN میتوان به ارایه مثالها و نمونه فرایندها به همراه توضیحات مربوط به آن اشاره کرد که به کاربردی و عملیاتی بودن کتاب کمک شایانی کرده است.
از خصوصیات منحصر بهفرد کتاب مدل سازی فرایندهای کسب و کار با استاندارد BPMN، ارایه سه ساعت فیلمهای کوتاه آموزشی رایگان و مرتبط به سرفصلهای آن با استفاده از فناوری کد QR است که دستیابی به فهم عمیق و پویایی در امر آموزش را برای مخاطب فراهم کرده است. عملکرد فناوری کد QR به گونه ایست که از طریق خوانش نرمافزار بارکدخوان، ویدیو کلیپ مربوطه در گوشی یا دستگاه هوشمند شما به نمایش در خواهد آمد.
میتوانید فهرست مطالب، عکسها و نقشه فرایندهای موجود در کتاب را در این قسمت از وبسایت آموزشی eBPM مشاهده نمایید.
ویژگی کتاب BPMN
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد کتاب، ارائه فیلمهای کوتاه آموزشی مربوط به سرفصلهای مشخص در کتاب، برگرفته از دوره آموزشی آنلاین پروفسور ماتیاس وسکه در سال 2016 و همچنین فیلم های آموزشی شرکت نرمافزاری اربس است. با استفاده از فناوری کد QR، کتاب به خوانندگان اجازه میدهد که به سه ساعت فیلم آموزشی کوتاه دسترسی پیدا کنند که به درک عمیقتر و پویاتر مفاهیم و استفاده از آنها در فرآیندهای واقعی کمک میکند. این فیلمها با یک برنامه بارکدخوان روی گوشی یا دستگاه هوشمند قابل دسترسی هستند.
خرید کتاب مدل سازی فرایند برای چه کسانی مناسب است
چرا باید کتاب bpmn را بخریم ؟
کتاب مدلسازی فرایند کسب و کار با استانداردBPMN برای افراد مختلفی مناسب است. این کتاب را میتوان از منابع آموزشی مناسب برای دانشجویان درسهای مرتبط با مدیریت فرایندهای کسب و کار، مدیریت پروژه، مهندسی نرم افزار، سیستمهای اطلاعاتی و مدیریت IT دانست.
کارشناسان و مدیران سازمانها که با هدف بهبود عملکرد سازمان و افزایش کارایی، به دنبال فراگیری مهارتهای مدلسازی فرایندها و بهینهسازی آنها هستند، نیز میتوانند از این کتاب بهره ببرند. این کتاب به آنها کمک میکند تا بتوانند فرایندهای کسب و کار خود را شناسایی، مستند کنند، آنها را تحلیل کنند و در نهایت بهینهسازی کنند.
همچنین، برنامه نویسان و توسعه دهندگان سیستمهای نرم افزاری که با هدف طراحی و پیادهسازی سیستمهای اتوماسیون فرایندها، نیاز به درک عمیقی از فرایندهای کسب و کار دارند، میتوانند از این کتاب بهره ببرند.
در نهایت، کسانی که علاقهمند به یادگیری مباحث مرتبط با مدیریت فرایندهای کسب و کار و مدلسازی فرایندها با استفاده از استاندارد BPMN هستند، میتوانند از این کتاب بهره ببرند.
فهرست کتاب مدلسازی فرایند کسب و کار با استاندارد BPMN
کتاب حاضر دارای یازده فصل میباشد که فصل ابتدایی آن به ارائه توضیحات جامعی درباره مفهوم مدلسازی و جنبهها و مزایای مدلسازی فرایندها میپردازد. در فصل دوم یک مرور کلی از تمامی مدلها و نمادهای استانداردBPMN صورت میگیرد. فصول سوم تا نهم به ترتیب به مرور و تشریح نمادهای استانداردBPMN براساس فعالیتها، رویدادها، دروازهها، اشیاء ارتباطی، خطوط شناوری، دادهها و مصنوعات و همچنین ارائه مثال های تکمیلی برای فهم هرچه بیشتر آنها اختصاص یافته است. در فصل دهم به تشریح چندین مثال کاربردی و نمونه فرایند پرداخته میشود. فصل یازدهم، به عنوان فصل پایانی کتاب توضیحاتی را به خواننده درباره تقسیمبندی نمادهای استاندارد به دو محموعه اصلی و قابل توسعه و همچنین اطلاعاتی درباره پرکاربردترین نمادهایBPMN ارائه میکند.
فصل 1. مدلسازی فرایند کسبوکار
1.1. فرایند کسبوکار
1.1.1. محدوده فرایند کسبوکار
1.1.2. تمایز میان فرایند با پروژه
1.2. مدیریت فرایند کسبوکار
1.2.1 چرخه حیات مدیریت فرایند کسبوکار
1.2.2. حوزههای دانشی مدیریت فرایند کسبوکار
1.3. مدلسازی فرایند
1.3.1. ویژگیهای مدل
1.3.2. مدلسازی در علم رایانه
1.3.3. مدل فرایند کسبوکار
1.3.4. سطوح مدلسازی فرایند کسبوکار
1.3.5. جنبههای زبان مدلسازی فرایند کسبوکار
1.3.6. مزایای مدلسازی فرایند کسبوکار
فصل 2. مرور کلی بر استاندارد BPMN
2.1. تاریخچه توسعه استاندارد BPMN
2.2. محدوده استاندارد BPMN
2.3. انواع نمودارهای استاندارد BPMN
2.3.1. فرایند کسبوکار (درونی) اختصاصی
2.3.2. فرایند عمومی
2.3.3. نمودار رقصآرایی
2.3.4. نمودار همکاری
2.4. دیدگاههای مختلف از نمودارهای استاندارد BPMN
2.5. نمادهای استاندارد BPMN
2.6. نمادهای اصلی استاندارد BPMN
2.7. تشریح نمادهای استاندارد BPMN
2.8. متن، رنگ، اندازه و خطوط نمودارها
2.9. قواعد ترسیم اشیاء ارتباطی
2.10 قواعد ارتباطی جریانهای توالی
2.11. قواعد ارتباطی جریانهای پیام
2.12. نمودارها و نمونههای فرایند
2.13. فهم رفتار نمونههای فرایند
2.14. گسترش BPMN
2.15. نمونههایی از مدلهای استاندارد BPMN
فصل 3. فعالیتها
3.1 وظیفه
3.1.1 نشانگرهای وظیفه
3.1.2. انواع وظایف
3.2. زیرفرایند
3.2.1. زیرفرایند (زیرفرایند تعبیهشده)
3.2.2. زیرفرایند قابل استفاده مجدد (فعالیت فراخوان)
3.2.3. زیرفرایند مبتنیبر رویداد
3.2.4. زیرفرایند تراکنش
3.2.5. زیرفرایند تککاره
3.3. فعالیت فراخوان
3.4. ارتباطات جریان توالی با فعالیت
3.5. ارتباطات جریان پیام با فعالیت
3.6. حالات نمونههای فعالیت
3.7. اشتباهات رایج در مدلسازی فعالیتها
3.7.1 استفاده از زیرفرایندها بهجای وظایف
3.7.2. استفاده از حلقه تکرار بهجای بهکارگیری وظایف چندنمونهای
3.7.3. عناوین اشتباه برای فعالیتهای ارسال و دریافت
فصل 4. رویدادها
4.1. رویداد شروع
4.1.1. رویدادهای شروع برای فرایندهای سطح بالا
4.1.2. رویدادهای شروع برای زیرفرایندها
4.1.3. رویدادهای شروع برای زیرفرایندهای مبتنیبر رویداد
4.1.4. ارتباطات جریان توالی با رویداد شروع
4.1.5. ارتباطات جریان پیام با رویداد شروع
4.2. رویداد پایانی
4.2.1. انواع رویدادهای پایانی
4.2.2. ارتباطات جریان توالی با رویداد پایانی
4.2.3. ارتباطات جریان پیام با رویداد پایانی
4.3. رویداد میانی
4.3.1. انواع رویدادهای میانی
4.3.2. رویدادهای میانی در جریان طبیعی فرایند
4.3.3. رویدادهای میانی متصل به مرز فعالیت
4.3.4. ارتباطات جریان توالی با رویداد میانی
4.3.5. ارتباطات جریان پیام با رویداد میانی
4.4. مرور کلی بر رویدادها و نشانگرهای آنها
4.5. انواع رویدادها بر اساس نوع نشانگرها
4.5.1. رویداد بدوننشانگر/ هیچ
4.5.2. رویداد پیام
4.5.3.. رویداد زمانسنج
4.5.4 رویداد خطا
4.5.5. رویداد تشدید
4.5.6. رویداد جبران
4.5.7. رویداد لغو
4.5.8. رویداد مشروط
4.5.9. رویداد پیوند
4.5.10. رویداد علامت
4.5.11. رویداد خاتمهدهنده
4.5.12. رویداد چندگانه
4.5.13. رویداد چندگانهموازی
4.6. طریقه مدیریت رویدادها
4.6.1 مدیریت رویدادهای شروع
4.6.2. مدیریت رویدادها بهعنوان بخشی از جریان طبیعی فرایند
4.6.3. مدیریت رویدادهای متصل به مرز فعالیت
4.6.4 مدیریت رویدادهای پایانی
4.7. جبران
4.7.1. گرداننده جبران
4.7.2. راهاندازی جبران
فصل 5. دروازهها
5.1. دروازه انحصاری (دروازهXOR)
5.1.1. دروازه انحصاری (واگراکننده)
5.1.2. دروازه انحصاری همگراکننده
5.1.3. معناشناسی رفتار دروازه انحصاری
5.2. دروازه موازی (دروازهAND)
5.2.1. دروازه موازی (واگراکننده)
5.2.2. دروازه موازی هماهنگکننده
5.3. دروازه فراگیر(دروازهOR)
5.3.1. دروازه فراگیر واگراکننده
5.3.2. دروازه فراگیر همگراکننده
5.4. دروازه مرکب
5.5. دروازه رویدادمحور
5.5.1. دروازه رویدادمحور انحصاری برای شروع فرایند
5.5.2. دروازه رویدادمحور موازی برای شروع فرایند
5.6. ارتباطات جریان توالی با دروازه
فصل 6. اشیاء ارتباطی
6.1. جریان توالی
6.1.1. جریان توالی مشروط
6.1.2. جریان توالی پیشفرض
6.2. جریان پیام
6.3. مشارکت و مشارکت داده
فصل 7. خطوط شناوری
7.1. استخرکاری و شرکتکننده
7.2. خط کاری
7.3. مدلسازی فعالیت مشترک در بین خطوط کاری
7.4. الگوهای تخصیص منابع به خطوط کاری
7.5. اشتباهات رایج در مدلسازی خطوط شناوری
7.5.1. مدلسازی اشتباه فعالیتهای یکسان در میان خطوط کاری
7.5.2. جریانهای توالی گمشده
7.5.3. استفاده نادرست از جریانهای توالی
7.5.4. استفاده نادرست از خطوط کاری
فصل 8. دادهها
8.1. شیء داده
8.1.1. چرخه حیات و قابلیت دسترسی داده
8.1.2. داده ورودی
8.1.3. داده خروجی
8.1.4. مخزن داده
8.2. مشارکت داده
8.3. پیام
8.4. پایدار یا موقتیبودن دادهها
فصل 9. مصنوعات
9.1. گروه
9.2. حاشیهنویسی
9.3. ارتباطات جریان توالی و پیام با مصنوعات
فصل 10.نمونههایی از فرایندهای BPMN
10.1. فرایند ارسال کالا توسط خردهفروش سختافزار
10.2. نمودار همکاری سفارش و تحویل پیتزا
10.3. فرایند انجام سفارش
10.4. فرایند دریافت جایزه نوبل
10.5. فرایند رفع مشکل مشتری
10.5.1. مدل سطح بالای فرایند رفع مشکل مشتری
10.5.2. نمودار همکاری رفع مشکل مشتری با جزئیات دقیق
10.5.3. جریان کنترلی انسانمحور در مقابل جریان کنترلی سیستممحور
10.6. فرایند رأیگیری از طریق ایمیل
10.6.1. زیرفرایند اول: چرخه گفتگو
10.6.2. زیرفرایند دوم: جمعآوری آراء
10.6.3. پایان فرایند
10.7. نمونههایی از نقشههای فرایندی
10.7.1. فرایند رزرو پرواز و هتل
10.7.2. فرایند تدوین و چاپ کتاب
10.7.3. فرایند بازکردن حساب بانکی
10.7.4. فرایند پذیرش مسافر در فرودگاه
10.7.5. فرایند خرید کتاب از سایت آمازون