مدل‌سازی فرایندهای کسب‌ و کار به عنوان اولین مرحله از چرخه عمر فرایندها، یک سازوکار ضروری و اساسی برای شناسایی،‌‌مستند‌سازی،‌ تحلیل، طراحی، اتوماسیون‌ و‌ اندازه‌گیری‌ عملکرد فرایندهای کسب‌ و کار است.پژوهش‌های صورت گرفته توسط BPTrends نشان می‌دهد که حدود ۶۴ درصد از شرکت‌ها برای مدل‌سازی‌فرایندها از استاندارد BPMN استفاده می‌کنند.‌ براین‌اساس، کتاب مدلسازی فرایندهای کسب‌ و کار با استاندارد BPMN با هدف ارائه توصیفی جامع از مدل‌ها و نمادهای مدل‎سازی فرایندها؛ منطبق با استاندارد BPMN2.0.2 که توسط‌(OMG)Object Management Group در سال ۲۰۱۳ انتشار یافته، به‎ منظور هدایت و راهنمایی اساتید، دانشجویان، کارشناسان و فعالان حوزه مدیریت فرایندهای کسب‌ و کار تدوین گردیده است. همچنین بهره‌‎گیری از مثال‌ها، نقشه‌های فرایندی و فیلم‌های آموزشی متنوع در کتاب باعث افزایش درک خوانندگان از نمادها و مدل‎ ها خواهد شد.‌‌

درباره کتاب مدل سازی فرایند کسب و کار با استاندارد BPMN

کتاب مدل سازی فرایندهای کسب‌وکار با استاندارد BPMN پس از دو سال زحمت نویسندگان (دکتر مهدی مرتضوی، دکتر سیدحسین موسوی، مهندس امیرحسین حقیقت) با همکاری مرکز مطالعات مدیریت دانشگاه تربیت مدرس و توسط انتشارات مدید در 280 صفحه منتشر شد.
این کتاب شامل یازده فصل است که فصل ابتدایی آن به توضیح مفاهیم، ابعاد و مزایای مدل سازی فرایندهای کسب‌وکار می‌پردازد. فصل دوم مروری کلی بر مدل‌ها و نمادهای استاندارد است. فصول سوم تا نهم به معرفی و تشریح نمادهای این استاندارد می‌پردازد و در فصول انتهایی مثال‌های کاربردی و نمونه فرایندها به همراه تقسیم‌بندی این نمادها ارایه شده است.
ترجمه و برگردان دقیق اصطلاحات رایج در مدل سازی فرایندها از زبان انگلیسی به زبان فارسی از امتیازهای ویژه کتاب مذکور است. از دیگر ویژگی‌های کتاب مدل سازی فرایندهای کسب‌وکار با استاندارد BPMN می‌توان به ارایه مثال‌ها و نمونه فرایندها به همراه توضیحات مربوط به آن اشاره کرد که به کاربردی و عملیاتی بودن کتاب کمک شایانی کرده است.
از خصوصیات منحصر به‌‌فرد کتاب مدل سازی فرایندهای کسب و کار با استاندارد BPMN، ارایه سه ساعت فیلم‌های کوتاه آموزشی رایگان و مرتبط به سرفصل‌های آن با استفاده از فناوری کد QR است که دستیابی به فهم عمیق و پویایی در امر آموزش را برای مخاطب فراهم کرده است. عملکرد فناوری کد QR به گونه ایست که از طریق خوانش نرم‌افزار بارکدخوان، ویدیو کلیپ مربوطه در گوشی یا دستگاه هوشمند شما به نمایش در خواهد آمد.
می‌توانید فهرست مطالب، عکس‌ها و نقشه فرایندهای موجود در کتاب را در این قسمت از وبسایت آموزشی eBPM مشاهده نمایید.