آموزش سازمانی
آموزش سازمانی

آموزش سازمانی

فهرست مطالب :

مقاله در مورد آموزش در سازمان‌ها‌

در این مقاله آموزش سازمانی چیست در وبسایت آموزشی eBPM به موارد زیادی پرداخته شده است که شما می‌توانید بعد از خواندن این مقاله به درک بالایی از آموزش سازمانی و اهمیت آموزش در سازمان یا ارگان‌ها برسید. آموزش موثر در یک شرکت می‌تواند یکی از بزرگترین چالش‌های آن باشد.

چطور می‌شود مطمئن شد که همه می‌دانند برای انجام درست کارشان امروز چه چیزی لازم دارند؟

چگونه اطمینان حاصل می‌کنید که کارکنان مهارت‌های خود را بهبود می‌بخشند و برای فردا مهارت‌های جدید کسب می‌کنند؟

چطور می‌شود مطمئن شد که کارکنان می‌دانند کارشان و نحوه انجام آن برای شرکت مهم است؟

حفظ ارتباط سازمان شما با محیط در حال تغییر، به ویژه هنگامی که شرکت در حال رشد است و کارمندان جدید را استخدام می‌کند، دشوار است. تعداد کارمندان سازمان نیز بر این چالش تأثیر می گذارد.

برای موفقیت در بلندمدت، سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه کارکنان یک امر ضروری است. تغییر در محیط کسب و کار اجتناب ناپذیر است و کارکنان باید برای سازگاری با این تغییرات آماده شوند.

آموزش سازمانی می‌تواند به شرکت شما کمک کند تا افرادی را پرورش دهد که عملکرد خوبی دارند و در کار خود عالی شوند.

آموزش سازمانی چیست؟(تعریف اموزش سازمانی)

آموزش سازمانی فرآیند انتقال دانش در یک سازمان است. این نوع آموزش می‌تواند برای توسعه کارکنان در مشاغل فعلی آن‌ها یا برای آماده‌سازی آن‌ها برای نقش ها و مسئولیت‌های آینده استفاده شود.

آموزش سازمانی ابزاری ارزشمند برای بهبود عملکرد کارکنان دستیابی به اهداف تجاری است. انواع آموزش سازمانی به کارکنان کمک می‌کند تا مهارت‌های جدید را کسب کنند، با سیستم‌ها و فرایندهای سازمان آشنا شوند و در شغل خود بهتر عمل کنند. آموزش سازمانی معمولاً توسط بخش منابع انسانی ارائه می‌شود و نقش مهمی در موفقیت شرکت دارد.

آموزش سازمانی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد، از آموزش‌های عمومی برای کارمندان جدید تا آموزش‌های تخصصی برای توسعه مهارت‌های فنی یا بهبود شیوه‌های کاری. به عنوان مثال، یک شرکت بزرگ ممکن است به کارمندان خود آموزش دهد که چگونه از صفحات گسترده استفاده کنند یا بازخورد عملکرد خود را تکمیل کنند. همچنین ممکن است آموزش‌هایی در مورد امنیت اطلاعات شرکت ارائه دهد.

مهم است که توجه داشته باشید آموزش سازمانی و مربیگری سازمانی اگرچه این دو کلمه شبیه به هم هستند، اما اهداف و دو رویکرد متفاوتی برای توسعه کارکنان دارند.

مربیگری سازمانی به معنای تقویت دانش و مهارت‌ها است که بر پرورش تحول مثبت از طریق تغییر فرهنگ و رهبری تقویت شده اشاره و تمرکز دارد.

آموزش سازمانی به انتقال دانش مربوط می‌شود که بر یادگیری تمرکز دارد تا توسعه. این نوع آموزش معمولاً ساختار یافته و رسمی است و محتوای آن از قبل تعریف شده است. بسته به نیاز کارکنان، مهارت های منتقل شده می‌تواند فنی، سازمانی یا زمینه‌ای باشد.

آموزش سازمانی به این معناست که تمام کارکنان یک سازمان از یک تجربه مشترک یاد می‌گیرند. این نوع آموزش معمولاً شخصی‌سازی نشده است و فقط یک مدیر منابع انسانی یا کارمندان نیستند که چیز جدیدی یاد می‌گیرند، بلکه بر انتقال دانش به کل سازمان تمرکز دارد.(پیشنهاد می‌شود مقاله مربوط به تحلیل کسب و کار در eBPM را مطالعه کنید.)‌

هدف آموزش تعالی سازمانی چیست؟

شرکت‌ها دقیقاً به چه دلیل به آموزش سازمانی نیاز دارند؟

آموزش سازمانی به رشد و پیشرفت کارکنان کمک می‌کند و به نفع کل سازمان است. همچنین، اکثر کارمندان به آموزش و توسعه حرفه‌ای علاقه‌مند و نیازمند هستند، زیرا به آن‌ها کمک می کند تا در شغل خود پیشرفت کنند و احساس شایستگی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. در واقع آموزش سازمانی می‌تواند به این امر کمک کند.

مجله هاروارد بیزینس ریویو (Harvard Business Review) می‌گوید که وقتی شرکت‌ها به کارکنان خود آموزش می‌دهند، هم کارکنان و هم شرکت سود می‌برند. کارکنان با آموزش، مهارت‌های خود را بهبود می‌بخشند و می‌توانند بهتر کار کنند. این امر به طور مثبت بر عملکرد سازمان تأثیر می‌گذارد؛ یعنی باعث می‌شود که: شرکت عملکرد بهتری داشته باشد، مشتریان بیشتری را راضی کند و همچنین، شرکت سود بیشتری بدست بیاورد.

سازمان‌هایی که می‌خواهند با آموزش، عملکرد شرکت خود را بهبود ببخشند، باید مطمئن شوند که کارکنان‌شان مهارت‌ها، اطلاعات و ابزارهای لازم برای انجام کار خوب و پیشرفت را دارند.

سازمان‌ها با آموزش کارکنان‌شان به آن‌ها کمک می‌کنند تا کارهایشان را به خوبی انجام دهند. کارکنانی که مهارت‌های لازم را دارند، در کارشان باقی می‌مانند و می‌توانند با چالش‌های جدید کنار بیایند. همچنین ممکن است به دنبال رشد شخصی خود باشند.

وقتی سازمان‌ها آموزش را با برنامه‌های دیگر برای رشد و تحول شخصی کارکنان ترکیب می‌کنند، می‌توانند انتظار داشته باشند که کارکنان‌شان بیشتر به سازمان متعهد شوند. کارکنانی که در کار خود خوب هستند، از کار خود راضی‌تر هستند.

در مقابل، وقتی کارکنان خوب کار می‌کنند، سازمان هم بهتر می‌شود. هدف آموزش این است که کارکنان همیشه در حال یادگیری باشند. این باعث می‌شود که کارکنان مهارت‌های جدیدی یاد بگیرند و به رشد خود ادامه دهند.

بهترین روش‌های آموزش و توسعه سازمانی چیست؟

تاثیرات آموزش سازمانی

بیایید ببینیم چگونه یک برنامه آموزشی سازمانی می‌تواند به طور مثبت بر سازمان شما تأثیر بگذارد:

احساس توانمندی در کار

احساس توانمندی در کار چیزی است که تمام کارکنان باید به دنبال آن باشند. متأسفانه، بدون آموزش مناسب، این امر می‌تواند دشوار باشد.

کارکنانی که به طور موثر مهارت‌های لازم برای انجام کار خود را ندارند، چگونه می‌توانند احساس کنترل داشته باشند؟

آموزش سازمانی یا آموزش درون سازمانی می‌تواند به تیم‌ها کمک کند تا عملکرد خود را بهبود بخشند. کارکنانی که ابزارهای مناسب را دارند می‌توانند به طور خلاقانه مشکلات را حل کنند و کنترل کار خود را در دست گیرند. این روند می‌تواند به آن‌ها برای ایجاد تغییرات مثبت در سازمان، احساس توانمندی دهد.

کارکنان شما مشارکت بیشتری دارند

اقدامات و برنامه‌ریزی هدفمند در رشد منظم کارکنان می تواند به حفظ انگیزه و مشارکت آنان کمک کند.

آموزش سازمانی می‌تواند به افزایش مشارکت کارکنان کمک کند. کارکنانی که احساس می‌کنند آموزش برای آن‌ها ارزشمند است، این امر می‌تواند به آن‌ها انگیزه دهد تا در کار خود مشارکت بیشتری داشته باشند.

ارائه فرصت‌های یادگیری به کارکنان، تنها به ایجاد کارکنان توانمند و با اعتماد به نفس نمی‌انجامد. تحقیقات نشان می‌دهد که یادگیری و توسعه، یک عامل کلیدی در مشارکت کارکنان است.

کارکنان وفاداری بیشتری به شرکت دارند

توانمندسازی و افزایش مشارکت کارکنان می‌تواند منجر به وفاداری آن‌ها شود. سرمایه‌گذاری در یادگیری و توسعه کارکنان، نشان می‌دهد که سازمان به کارکنان خود اهمیت می‌دهد و برای آن‌ها ارزشمند است.  

احساس ارزشمند بودن، یکی از عوامل مهم در کاهش احتمال ترک سازمان توسط کارکنان است. کارکنانی که فرصت رشد و پیشرفت حرفه‌ای و شخصی دارند، به سازمان خود متعهد‌تر هستند و رضایت شغلی می‌تواند منجر به کاهش میزان جابجایی کارکنان شود.

آموزش سازمانی، کلید جذب بهترین استعدادها

آموزش سازمانی، یک عامل مهم در جذب و حفظ بهترین استعدادها است. کارجویان بالقوه، شرکت‌هایی را که به آن‌ها فرصت می‌دهند تا در کار خود رشد و پیشرفت کنند، جذاب‌تر می‌دانند و ترجیح می‌دهند در آنجا بمانند.

سرمایه‌گذاری در توسعه سازمانی، نشان‌دهنده تعهد شما به کارکنان است. شما به رشد و پیشرفت حرفه‌ای و شخصی آن‌ها متعهد هستید. این امر باعث مزیت رقابتی شرکت شما در جذب نیرو و استخدام‌های جدید می‌شود.

انواع آموزش در سازمان‌ها و توسعه موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟ بهترین روش‌های آموزش و توسعه فردی چگونه هستند؟

برای اینکه آموزش سازمانی موفق باشد، چه باید کرد؟

حالا که می‌دانید چرا برنامه آموزشی سازمانی مهم است، بیایید به چهار مرحله‌ای که باید برای بهره‌مندی بیشتر از برنامه آموزشی سازمانی انجام دهید، نگاهی بیندازیم:

1.شناسایی نیازهای آموزشی سازمانی

قبل از شروع هر برنامه آموزشی برای سازمان، باید دریابید که چه چیزی نیاز دارید.

بله، آموزش و توسعه مزایای بسیاری دارد، اما قبل از شروع، باید بدانید که سازمان شما چه چیزی می‌خواهد از آن کسب کند.

مهارت‌های مورد نیاز کارکنان را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که آموزش با نیازهای واقعی سازمان مطابقت دارد.

مثلاً، برنامه آموزشی شما می‌تواند برای یاد دادن مهارت‌های فنی به کارکنان طراحی شود. این نوع آموزش باعث می‌شود که همه بتوانند از فناوری‌های مناسب به طور درست استفاده کنند.

نوع آموزش به نیازهای آموزشی بستگی دارد. مثلاً، دوره آشنایی کارکنان با سازمان با جلسه آموزشی ایمنی متفاوت است.

به یاد داشته باشید که فقط چون کارکنان شما علاقه‌مند به یادگیری، رشد و توسعه هستند، لزوماً به این معنا نیست که برنامه آموزشی سازمانی بهترین گزینه است.

آموزش درون سازمانی برای ارائه محتوای یکسان به تعداد زیادی از افراد مناسب است.

2.هماهنگ کردن آموزش با اهداف مدیریتی

مدیران اهدافی را تعیین می‌کنند که با اهداف سازمان همسو هستند. بنابراین، مهم است که اهداف آموزشی نیز با اهداف مدیریتی همسو باشند.

با توجه به اهداف مدیریت، آموزش را طوری طراحی کنید که به نیازهای کسب و کار پاسخ دهد.

به عنوان مثال، اگر هدف مدیریت بهبود ارتباطات بین تیم‌ها باشد، برنامه آموزشی می‌تواند بر آموزش مهارت‌های ارتباطی مؤثر متمرکز باشد.

3. برای اینکه همه کارکنان بتوانند به خوبی یاد بگیرند، باید از روش‌های آموزشی مختلفی استفاده کنیم.

متاسفانه، آموزش رسمی اغلب خسته‌کننده و غیر ضروری به نظر می‌رسد.

افراد سبک‌های یادگیری متفاوتی دارند.

سعی کنید انواع مختلف سبک یادگیری را در آموزش خود بگنجانید. به عنوان مثال، برای یادگیرندگان بصری از آموزش آنلاین مبتنی بر فیلم‌های آنلاین استفاده کنید. یادگیرندگان حرکتی(جنبشی) از آموزش عملی بهره‌مند خواهند شد.

برای ارزیابی تأثیر آموزش، باید نتایج آن را ثبت کنید. اگر نتایج آموزش مطابق انتظار شما نیست، باید آموزش را اصلاح کنید.

برای تعیین نتایج، به اهداف برنامه مراجعه کنید. آیا این اهداف محقق شده‌اند؟ آیا کارکنان مهارت‌های خود را توسعه داده‌اند؟ آیا این امر تأثیر مثبتی بر عملکرد سازمان داشته است؟

برای ارزیابی بهتر نتایج، از کارکنان خود نظرخواهی کنید. آن‌ها از این که صدایشان شنیده شود قدردانی خواهند کرد

چگونه یک برنامه آموزشی سازمانی را انتخاب و اجرا کنیم؟

انتخاب برنامه آموزشی مناسب برای سازمان شما می‌تواند یک فرآیند دشوار باشد. اما با پیروی از این شش مرحله، می‌توانید کار خود را ساده کنید:

1.اهداف برنامه آموزشی را بر اساس نیازهای سازمانی تعریف کنید

برای انتخاب یک برنامه آموزشی مناسب، باید بدانید که با چه اهدافی می‌خواهید مهارت‌ها یا دانش‌هایی را به کارکنان خود آموزش دهید. برنامه شما باید براساس نیازهای کسب‌ و کارتان باشند. اهداف برنامه تعیین‌کننده محتوا، روش‌ها و منابع آموزشی خواهد بود.

برای آموزش مهارت‌های خاصی مانند مربیگری غیررسمی، آموزش‌های کلاس‌محور مناسب‌تر است. اما برای آموزش مهارت‌های فنی‌تر مانند کارگاه‌ها و سمینارها، آموزش‌های رسمی‌تر ضروری است.

2.از کارکنان بازخورد بگیرید

چه کسی بهتر از کارکنان شما می‌تواند در مورد برنامه بازخورد دهد؟ در نهایت، آن‌ها کسانی هستند که از برنامه بهره‌مند خواهند شد.

کارکنان می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد اینکه سازمان چگونه کار می‌کند و چه نیازهایی دارد، به ما بدهند.

از کارکنان خود بپرسید که چه چیزی از برنامه آموزشی می‌خواهند یاد بگیرند و چگونه می‌خواهند از آن استفاده کنند. نظرسنجی‌های کارکنان راهی عالی برای دریافت اطلاعات مورد نیاز شما هستند.

برای طراحی یک برنامه آموزشی موثر، باید نیازهای آموزشی کارکنان را شناسایی کنید. از کارکنان خود بپرسید که در چه زمینه‌هایی مهارت ندارند و به چه مهارت‌هایی نیاز دارند. آن‌ها ممکن است بخواهند مهارت‌های جدیدی بیاموزند یا مهارت‌های موجود (از آموزش نرم‌افزاری تا مدیریت) خود را بهبود بخشند.

پس از دریافت بازخورد از همه اعضای تیم خود، باید اطلاعات را جمع‌آوری و سپس تحلیل کنید تا نیازهای عمده آموزشی سازمان خود را شناسایی کنید.

3. دانش موجود در سازمان خود را جمع آوری کنید

بسته به اینکه آموزش با چه هدفی برگزار می‌شود، رهبری برنامه آموزشی ممکن است بر عهده شخصی خارج از شرکت باشد.

دانش سازمانی می‌تواند یک منبع ارزشمند برای آموزش موثر سازمانی باشد. برای بهره‌مندی از این دانش، باید آن را در طراحی و اجرای برنامه آموزشی خود بگنجانید.

برای ایجاد ارزش تجاری، باید از تمام دانش موجود در سازمان خود استفاده کنید. این دانش می‌تواند در مورد محصولات، فرآیندها و رویه‌ها یا مالکیت فکری باشد. یک راه عالی برای انجام این کار، استفاده از یادگیری همتا به همتا است.

4.دانش را از طریق برنامه آموزشی منتقل کنید

پس از تعیین دانش و مهارت‌های مورد نیاز، باید روش انتقال این دانش و مهارت‌هایی که باید آموزش داده شوند را مشخص کنید. انواع مختلفی از برنامه‌های آموزشی وجود دارد که می‌توانید انتخاب و از آن‌ها استفاده کنید. انتخاب بهترین برنامه به عوامل مختلفی مانند اهداف آموزش و ویژگی‌های سازمان شما بستگی دارد.

برنامه آموزشی می‌تواند بسته به زمان و منابع موجود، یکی از موارد زیر باشد:

بحث گروهی و فعالیت‌ها

آموزش عملی

آموزش تحت رهبری مدرس

آموزش الکترونیکی

سخنرانی‌ها

یادگیری خود هدایت شده

مشاوره یا مربیگری(کوچینگ یا منتورینگ)

5. آموزش را در فرهنگ شرکت خود نهادینه کنید

سازمانی که فرهنگ یادگیری دارد، به کارکنان خود فرصت می‌دهد تا همیشه در حال یادگیری باشند. این امر به کارکنان کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانش خود را توسعه دهند و به رشد خود کمک کنند. در نتیجه، سازمان نیز می‌تواند به طور مداوم رشد کند و به موفقیت دست یابد.

آموزش را به یک عنصر جدایی ناپذیر از فرهنگ شرکت خود تبدیل کنید و از آن برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنید.

هنگامی که کارکنان شما آموزش خود را تکمیل می‌کنند، به آن‌ها تبریک بگویید و به آن‌ها نشان دهید که به تلاش‌های آن‌ها افتخار می‌کنید. همچنین به آن‌ها توضیح دهید که چگونه این آموزش می‌تواند به آن‌ها در رشد و پیشرفت حرفه‌ای خود کمک کند.

آموزش را به عنوان یک ارزش اساسی در فرهنگ خود بپذیرید و آن را در ارزیابی عملکرد سازمانی ادغام کنید. این مزیت به شما کمک می‌کند تا نیازهای توسعه کارکنان خود را شناسایی کرده و گزینه‌های آموزش مناسب را ارائه دهید.

6. اثربخشی را اندازه گیری کنید

برای اینکه بدانید برنامه آموزشی سازمانی شما به اهداف خود دست یافته است یا خیر، باید اثربخشی آن را ارزیابی کنید. برای این کار، باید به اهداف اصلی برنامه مراجعه و آن را بررسی کنید.

آیا برنامه آموزشی به اهداف خود دست یافت؟ اگر پاسخ مثبت است، چه عواملی در موفقیت برنامه نقش داشتند؟ اگر پاسخ منفی است، چه عواملی باعث عدم موفقیت برنامه شدند؟ برای بهبود برنامه آموزشی بعدی چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

فناوری خیلی سریع تغییر می‌کند. در این راستا، ضمن پذیرش ایده‌های جدید برای اینکه شرکت شما موفق باشد، باید همیشه در حال یادگیری و نوآوری باشید و آن را با برنامه آموزشی خود منطبق کنید. این کار باعث می‌شود که کارکنان و شرکت شما نسبت به رقبایشان برتری داشته باشند.

سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه سازمانی

در دنیای امروز که به سرعت در حال تغییر است، کارکنان باید ضمن توسعه مهارت‌ها و دانش خود، آن را به طور مداوم به روز نگه دارند تا بتوانند با تغییرات پیش رو سازگار شوند.

صرف نظر از اینکه شرکت در چه صنعتی فعالیت می‌کند، آموزش سازمانی بخشی از راهبرد برنامه‌های یادگیری و توسعه آن برای موفقیت است. با انتقال دانش، سازمان‌ها می‌توانند برتری خود را نسبت به رقبا افزایش دهند و کارایی خود را بهبود بخشند.

آموزش سازمانی به کارکنان کمک می‌کند تا به طور حرفه‌ای در کار خود پیشرفت کنند و به رشد شخصی دست یابند. آن‌ها یاد می‌گیرند که از خودشان انتظارات بیشتری داشته باشند که در نتیجه باعث رشد سریع‌تر کسب و کار می‌شود.

با BetterUp تماس بگیرید تا یاد بگیرید که چگونه رشد و پیشرفت شخصی می‌تواند به کارکنان و اعضای شما کمک کند تا به بهترین شکل ممکن کار کنند و از آموزش‌هایی که سازمان به آن‌ها ارائه می دهد، بیشترین استفاده را ببرند.

eBPM در شبکه های اجتماعی