اطلاعات شناسنامهای کتاب مدیریت فرایندهای سازمان
- عنوان کتاب (به زبان فارسی): مدیریت فرایندهای سازمان
- عنوان کتاب (به زبان انگلیسی): —
- نام کامل نویسنده: عباس سقایی، علی کیایی، فرزام تهم
- ناشر: گروه ناقوس
- تعداد صفحات: ۲۴۷
معرفی نویسنده
دکتر عباس سقایی
دکتر عباس سقایی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات میباشند. به مدت چهار سال مدیریت گروه مهندسی صنایع را در این دانشگاه به عهده داشتهاند. ایشان مدیر مسئول و عضو هیئت تحریریه مجله علمی پژوهشی مهندسی و مدیریت کیفیت هستند.
دکتر عباس سقایی از سال ۱۳۷۷ مسئولیت تدریس در دروس متعددی از جمله کنترل کیفیت آماری، مدیریت کیفیت، طراحی و تحلیل آزمایشها، آمار و احتمال مهندسی، کنترل کیفیت پیشرفته، آمار و احتمال مهندسی، روش تحقیق، قابلیت اطمینان، داده کاوی، تحلیل سریهای زمانی و همچنین هدایت فعالیتهای پژوهشی دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را در زمینه مهندسی کیفیت بر عهده داشتهاند. ایشان کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی صنایع به ترتیب در سال های ۱۳۷۴، ۱۳۷۶ و دکتری خود را در همین رشته از دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۱۳۸۲ با رتبه اول اخذ نمودهاند.
دکتر سقایی تاکنون بیش از ۸۰ مقاله علمی و پژوهشی و ISI در مجلات و کنفرانسهای داخلی و بینالمللی و بیش از ۱۷ کتاب در زمینههای مختلف مهندسی و مدیریت کیفیت مانند شش سیگما، تولید ناب، روش های اندازه گیری رضایت مشتری و آمار مهندسی به چاپ رسانیده و بیش از ۳۰۰ پروژه در زمینههای مختلف مهندسی و بهبود کیفیت را در صنایع کشور هدایت نمودهاند. تحقیقات علمی ایشان در زمینههای گوناگون کنترل کیفیت آماری منجر به همکاری در چاپ کتاب Statistical Methods in Profile Monitoring در سال ۲۰۱۱ از طرف انتشارات John Wiley Sons در نیویورک گردید.
دکتر سقایی کارشناس کمربند سیاه ارشد شش سیگما، مهندسی حرفهای کیفیت آمریکا (ASQ) و عضو ارشد این جامعه میباشند. ایشان همچنین عضو هیات موسس و نائب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز بودهاند.
درباره کتاب مدیریت فرایندهای سازمان
پیشگفتار
جهان امروز شاهد تحولات و دگرگونیهای مختلفی بوده است. هر روز تغییرات زیادی در سطح جهان توسط رسانهها مخابره میشود، و این تغییرات لزوم چابك بودن سازمانها را هرچه بیشتر نوید میدهد. چرا كه سازمانهای چابك توانایی مقابله با تغییرات را دارند. در این میان همه چیز معطوف به ساختار و شالوده سازمان است. سازمانها هم هر یك تعریف ویژهای از خود ارائه میدهند. مجموعه فعالیتهایی كه سازمانها انجام میدهند، اساس وجودی یا ماموریت سازمانها نام دارد. بنابراین حداقل تلاش سازمانها، كه همان انجام فعالیتهای روزمرهی آنها است، ضامن بقای سازمان در دنیای پر تلاطم امروزی است. اما سازمانها پا را فراتر نهاده و به دنبال كسب منافع بیشتری هستند.
تدوین آرمانهای سازمانی و به اشتراكگذاری آن با كاركنان، متبلور چنین مدعایی است. برای رسیدن به چشم اندازهای سازمانی باید نگاه سنتی ادارهی سازمان را عوض كرد و عینك نوین گرایی را به چشم زد. دیگر تقسیم كارهای تیلوری جوابگوی مشتریان امروزی نیست. بنابراین فعالیتها را باید با ترتیبی كنار هم چید كه رضایت مشتری به هر طریقی حاصل گردد. چرا كه عدم رضایت مشتری یعنی نابودی سازمان.
همانطور كه اشاره شد، هر یك از روشها و مدلهای مدیریتی از زوایای مختلف شالودهی سازمان را نگریسته و بر پایهی فرآیندها، منطقی را ارائه نمودهاند. منطقی كه شامل تدوین استراتژی، تعالی سازمان، بهبود و … میباشد. میتوان گفت كه خلق دیگر ابزارهای مدیریتی و یا پیادهسازی این ابزارها یا مدلها، در گرو تعریف مناسب فرآیند و یا مدیریت فرآیند است.
بر این اساس مدیریت فرآیندها را میتوان به موارد زیر دستهبندی نمود و آن را تعریف كرد:
- شناسایی فرآیندها (Identifying)
- ترسیم فرآیندها (Mapping)
- اندازهگیری فرآیندها (Measuring)
- تحلیل فرآیندها (Analyzing)
- بهبود فرآیندها (Improving)
مفدمه کتاب مدیریت فرایندهای سازمان
شناسایی فرآیندها، به معنای مشخص كردن فعالیتهای عمدهای است كه در فرآیند وجود دارند. اساس شناسایی فرآیندها بر پایهی مأموریت سازمان است. فصلهای اول، دوم و سوم این كتاب به این موضوع پرداخته است. همچنین جهت مدلسازی فرآیندهای سازمان پیوست الف، و برای تعیین فعالیتهای موجود در فرآیند، پیوست بارائه شده است.
ترسیم فرآیندها، نمایش گرافیكی فرآیند است تا ارتباط، توالی و تعامل بین فعالیتهای فرآیند نمایان گردد. فصلهای چهارم و پنجم كتاب با استفاده از نرمافزار مایكروسافت ویزیو ایجاد یك نظام استاندارد ترسیمی، به این موضوع اشاره دارد.
اندازهگیری یا كنترل فرآیند بر اساس معیارهایی است كه سازمان آن را مشخص مینماید كه در قالب مواردی چون؛ تعیین شاخص، تعیین حدود كنترل (روشهای كنترل كیفیت آماری) و … میباشد. به دلیل وجود منابع بسیار در این زمینه در این كتاب به این موضوع نپرداختهایم.
در تحلیل فرآیندها به دنبال بررسی نقاط ضعف و قدرت فرآیند هستیم. در تحلیل فرآیند، مشكلات احتمالی آن مورد بررسی قرار میگیرد. راه حلهای مد نظر اعضای تیم پس از تبادل نظر اعمال میشود. به دلیل اهمیت این موضوع، سه فصل از كتاب (فصلهای ششم، هفتم و هشتم) به تحلیل فرآیندها بر اساس نرمافزار پروسس مپس اختصاص یافته است.
در فاز بهبود نیز، ابزارهای زیادی وجود دارند كه در این زمینه خوانندگان میتوانند به كتابهایی كه مباحثی نظیر؛ شش سیگما، ابزارهای كیفیت، مدیریت كیفیت جامع، تولید ناب و … را مطرح میكنند، مراجعه نمایند.
شاهكار این كتاب ارائهی نرمافزار پروسس مپس میباشد. این نرمافزار، مدیریت فرآیندها و یكپارچهسازی آنها را در سازمانها ساده و تسهیل مینماید. این نرمافزار به فراخور اجرا در هر یك از فصول كاملاً تشریح شده است تا ابزار مناسبی را در اختیار سازمان قرار دهد. نه تنها مفهوم مدیریت فرآیندها را اجرا نمایند، بلكه اجرای هر یك از مدلها و روشهای مدیریتی نیز تسهیل گردد.
امكاناتی نیز در نرمافزار وجود دارد كه هر گونه تغییری كه در روشها و مدلها ایجاد میگردد را بتوان در فرآیندها اعمال نمود. به عنوان مثال؛ ویرایش جدید ایزو 9001، نمونهای از این موارد است. این امكانات باعث میشود سازمان هر نوع استاندارد یا دستورالعملی را در هر یك از فعالیتها جاری و تحلیل نماید.
فصول کتاب مدیریت فرایندهای سازمان
فصلهای اول تا هشتم كتاب برگرفته از كتاب مدیریت فرایندهای سازمان است كه توسط چارلز جی كاب به رشته تحریر آمده است. نویسنده از اعضای جامعهی كیفیت آمریكا بوده و كتاب نیز توسط همان مؤسسه (2008) منتشر شده است. مترجمان با اضافه كردن منابع دیگری به اصل كتاب بر اساس تجربههای تدریس در دانشگاه و سازمانهای مختلف و همچنین سوابق اجرایی خود سعی نمودهاند تا كتاب متناسب برای كارگیری در هر نوع سازمانی نگارش شود.
“ترسیم و مدیریت فرآیندها در یک سازمان، نیازی اساسی در جهت توسعهی بینشی یكپارچه از چگونگی عملكرد کسب و کار به عنوان یك سیستم میباشد. چارچوبی را برای بهبود مستمر فرآیندها فراهم میآورد. ایجاد نمایی قدرتمند و یكپارچه از چگونگی عملكرد کسب و کار به صورت یک سیستم، باعث شكستن موانع سازمانی و توسعه درجات بالاتری از همافزایی میانوظیفهای در تمامی وجوه کسب و کار میشود.”
هدف غایی مدیریت فرایندهای سازمان، آنچنان كه در فصول این كتاب مورد بررسی قرار گرفته است، یكپارچهسازی فرآیندهای سازمان است تا سازمان به اهداف خویش دست یابد. تمامی روشها و مدلهای نوین مدیریتی كه در هر یك از حوزههای مدیریت شكل گرفتهاند، بر پایهی فرآیندها میباشند:
- مدیریت استراتژیك؛ كارت امتیازی متوازن:بعد رشد و یادگیری، بعد فرآیندها، بعد مشتری و بعد مالی
- مدلهای تعالی سازمانی؛ مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا: معیار رهبری، معیار كاركنان، معیار استراتژی، معیار شراكتها و منابع، معیار فرآیندها، معیار نتایج كاركنان، معیار نتایج مشتری، معیار نتایج جامعه، معیار نتایج كلیدی عملكرد
- روشهای بهبود نظیر؛ شش سیگما، اندازهگیری سطح سیگمای فرآیند، آنالیز، بهبود و كنترل
- استانداردهای بینالمللی مدیریت كیفیت (ISO 9001:2000 , 2005): شناسایی فرآیندهای سازمان و استفاده از رویكرد فرآیندی یا فرآیند گرایی
آقای كاب (نویسنده كتاب)
دانلود فهرست کتاب