مدیریت فرایند‌های کسب و کار و کاربرد آن در سازمان ها
کتاب مدیریت_فرایند_های_کسب_و_کار_و_کاربرد_آن_در_سازمان_ها

مدیریت فرایند‌های کسب و کار و کاربرد آن در سازمان ها

فهرست مطالب :

اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب مدیریت فرایند‌های کسب و کار

  • عنوان کتاب (به زبان فارسی): مدیریت فرایند‌های کسب و کار و كاربرد آن در سازمان‌ها
  •  عنوان کتاب (به زبان انگلیسی):  Business Process Managment and its Application in organization
  •  نام کامل نویسنده: دكتر جلال رضايي نور، خانم نرگس آقا‌خاني
  • ناشر: دانشگاه قم
  • قطع: وزيری
  • نوبت و سال انتشار: اول ۱۳۹۴
  •  تعداد صفحات: ۳۴۷

معرفی نویسندگان

 دكتر جلال رضائي نور

دکتر جلال رضائی نور عضو هیات علمی دانشگاه قم می‌باشد. او در سال ۱۳۸۰ از دانشگاه علم و صنعت ایران در مقطع کارشناسی رشته مهندسی صنایع  فارغ‌التحصیل شد و در دانشگاه امام حسین (ع) مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ نمود سپس به دانشگاه کارشناسی خود برگشت و در مقطع دکترا در حوزه مدیریت سیستم و بهره‌وری به ادامه تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۸۹ برای استفاده از فرصت مطالعاتی به دانشگاه Monash استرالیا رفت. در ذیل برخی از اقدامات دکتر رضائی بیان شده‌اند.

دستاوردها و افتخارات
  • رتبه اول مقطع فوق ليسانس
  • رتبه دومي مقطع دكترا
  • عضو بنياد ملي نخبگان
  •  مدير گروه برگزيده دانشگاه قم در سال ۱۳۹۳
  • پژوهشگر برتر دانشگاه قم در سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴
  • پژوهشگر برتر استان قم در سال ۱۳۹۵
كتاب هاي تأليف شده:
  1. اقتصاد فناوري اطلاعات با رويكردي بر اقتصاد دانش بنيان (۱۳۹۳)، انتشارات آتي نگر، مولفين: جلال رضايي نور، رامين مولاناپور، هادي لاريجاني
  2. مديريت دانش و بكارگيري آن در سازمانها (۱۳۹۴)، انتشارات آتي نگر، مولفين: جلال رضايي نور ، هادي لاريجاني، رامين مولاناپور
  3. مديريت فرآيندهاي كسب و كار و كاربرد آن در سازمانها (۱۳۹۴)، انتشارات دانشگاه قم، مولفبن: جلال رضائي نور، نرگس آقاخاني
  4. مجموعه مقدماتي توسعه به كمك فناوري اطلاعات و ارتباطات براي جوانان(۱۳۹۴)، انتشارات آتي نگر، مولفبن: جلال رضائي نور، نرگس آقاخاني
  5. روشهاي تحقيق در مديريت (۱۳۹۵)، انتشارات دانشگاه قم، مولف: جف لنكستر، مترجمين: سيد جمال الدين حسيني، جلال رضائي نور.
  6. معماري سازماني (۱۳۹۵)، (۱۳۹۴)، انتشارات خبرگان نخبه، مولفبن: جلال رضائي نور، نرگس آقاخاني
  7. فناوري هاي مديريت دانش همراه با آموزش ابزارهاي مديريت دانش (WordPress ۱۳۹۵)، انتشارات دانشگاه قم، مولفبن: جلال رضائي نور، نرگس آقاخاني، عبدالصمد كرامت فر
تجربيات اجرايي:
  1. طراحي و اجراي سيستم خريد اقتصادي در يكي از صنايع تابعه سازمان صنايع هوافضا
  2. طراحي و اجراي سيستم مديريت ريسك از دست رفتن دانش كاركنان در يكي از صنايع تابعه سازمان صنايع هوافضا
  3. طراحي و اجراي سيستم مديريت آموزش‌هاي كوتاه مدت در يكي از صنايع تابعه سازمان صنايع هوافضا
  4. طراحي و اجراي سيستم مديريت دانش در يكي از صنايع تابعه سازمان صنايع هوافضا
  5. طراحي و استقرار سيستم مديريت پيكره‌بندي محصولات در يكي از صنايع تابعه سازمان صنايع هوافضا
  6. طراحي و استقرار سيستم طراحي و توسعه محصولات در يكي از صنايع تابعه سازمان صنايع هوافضا
  7. طراحي و استقرار سيستم مديريت كيفيت بر اساس استاندارد ISO 9001:2000 در يكي از صنايع تابعه سازمان صنايع هوافضا

معرفی کتاب مدیریت فرایند‌های کسب و کار و كاربرد آن در سازمان‌ها

هدف از تأليف كتاب مديريت فرايندهای كسب‌وكار ( BPM ) و كاربرد آن در سازمان‌ها، آشنايي با مفهوم فرايندگرايی در مقابل وظيفه‌گرايی، شناسايی فرايندهای اصلی و فرعی سازمان، معماری کسب و کار و مدل‌سازی فرايندها و آشنايی با استانداردهای مربوطه، آشنايی با ابزارهای تحليل كمّی و كيفی فرايند، پايش و كنترل، بهبود و اتوماسيون فرايندهای كسب‌وكار و كاربرد اين ابزار در سازمان‌ها و شركت‌ها است. به بيان بهتر، اهداف اين كتاب را بطور خلاصه می‌توان اين‌گونه بيان كرد:

الف) درك مفهوم فرايند و اهميت مديريت فرايندها در سازمان‌ها برای اجرای موفقيت‌آميز استراتژی‌های رقابتی

ب) فراگيری ثبت عناصر مهم فرايندهای كاری در سازمان‌ها و مدلسازی آن با استفاده از استانداردهای مدل‌سازی فرايند

ج) درك نقش مديريت فرايندهای كسب‌وكار بر استراتژی‌های بهبود

ه) توانايی اجرای فرايندهای كاری با سيستم‌های مديريت فرايندهای كسب‌وكار

و) درك روشنی از ميزان بلوغ فرايندهای كسب‌وكار و اقدامات لازم برای گذار به مراحل بالاتر در مدل بلوغ فرايندی

خلاصه فصل های کتاب مدیریت فرایند‌های کسب و کار و كاربرد آن در سازمان‌ها

فصل ۱

در فصل ۱ به معرفی فرایند، رویداد، فعالیت و نقاط تصمیمی پرداخته شده است که بر نحوه اجرای فرایند تاثیر گذارند. همچنین به بررسی خروجی فرایندها و ویژگی‌های عمومی فرایند پرداخته شده است و به لزوم مدیریت فرایندهای کسب‌وکار اشاره شده است.

فصل ۲

در فصل ۲ چرخه عمر مدیریت فرایندهای کسب‌وکار معرفی می‌شود که مبنایی برای ارایه مطالب تا پایان کتاب است. هدف این کتاب ایجاد توازان منطقی بین جنبه‌های مدیریت فناوری و اطلاعات است و خروجی‌های هر فاز از چرخه را معرفی می‌کند. برای مثال در نهایت شما را با ایجاد معماری فرایند، مدل‌سازی فرایندهای کاری، روش‌های ثبت وضعیت موجود و مطلوب، ارزیابی بلوغ و نحوه انجام کار با مدل‌ها آشنا می‌کند. گام‌هایی که در این چرخه به خواننده‌ معرفی می‌شود در فصول بعدی به تفصیل مورد بررسی قرار می‌گیرند.

فصل ۳

فصل ۳ در ارتباط با اولین فاز چرخه عمر مدیریت فرایندهای کسب‌وکار یعنی شناسایی فرایندهاست. در این فصل، روشی برای شناسایی فرایند ارایه می‌شود که شامل دو مرحله تعیین فرایندها و ارزیابی است…

فصل ۴

در فصل ۴ به معرفی زبان مدل‌سازی برای مدل‌سازی فرایندهای شناسایی شده در فصل ۳ می‌پردازیم. … زبان‌های مدل‌سازی انواع مختلفی دارد که در فصل ۴ به معرفی UML، EPC، IDEF متدوال خواهیم پرداخت و در فصل ۵، ۶ و ۷ به معرفی کامل BPMN می‌پردازیم که مبنای مدل‌سازی فرایندها در کتاب حاضر است.

فصل ۸

فصل ۸ چارچوبی برای تدوین وضع موجود فرایند به دست می‌دهد. تدوین وضع موجود مدل فرایندی عبارت است از جمع‌‌آوری اطلاعات در خصوص فرایند موجود و سازمان‌دهی آن در قالب مدل فرایندی وضع موجود، این تعریف برگردآوری اطلاعات و سازماندهی آن تاکید دارد…

فصل ۹ و ۱۰

فصل ۹ و ۱۰ کتاب در ارتباط به تحلیل کمی و کیفی فرایند است. تحلیل فرایندهای کسب‌وکار هم هنر است و هم دانش. بر این اساس تحلیل بعد هنری تحلیل فرایند است. در فصل ۹ برخی از اصول مبنایی برای تحلیل کیفی فرایند ارایه می‌شود. …

فصل ۱۱

فصل ۱۱ در خصوص طراحی مجدد فرایندهای کسب‌وکار است. با تحلیل یک فرایند کاری معمولاً ایده‌های مختلفی بوجود می‌آیند که طراحی مجدد یک رویکرد نظام‌مند نیست بلکه یک فعالیت مبنتی بر خلاقیت است. این فعالیت مربوط به بررسی مجدد و سازماندهی مجدد فرایندهای کسب‌وکار با هدف بهبود کارایی آن‌هاست و ۲ روش نظام‌مند برای طراحی مجدد فرایندهای کسب‌وکار ارایه می‌کند که عبارتند از طراحی مجدد ابتکاری بر مبنای مجموعه‌ای از گزینه‌های طراحی مجدد و طراحی مبتنی بر محصول که در آن طرح فرایند بر اساس ترکیب یک محصول انجام می‌شود.

فصل ۱۲

فصل ۱۲ کتاب به موضوع مهندسی مجدد فرایندها اختصاص داده شده است. یکی از نقاط قوت این کتاب، ایجاد تمایز بین طراحی مجدد فرایندها و مهندسی مجدد فرایندهاست که اغلب به اشتباه به جای یکدیگر به کار برده می‌شود. مهندسی مجدد در پی اصلاحات جزیی و بهبود وضعیت موجود یا توسعه که ساختار و معماری اصلی سازمان را بدون تغییر باقی می‌گذارد، نخواهد بود. مهندسی مجدد در پی آن نیست که نظام موجود را بهبود بخشیده و نتیجه کار را بهتر کند. مهندسی مجدد به معنای ترک روش‌های دیرپا و کهنه و دستیبایی به روش‌های تازه‌ای است که برای تولید کالاها و خدمات شرکت و انتقال ارزش به مشتری لازم هستند.

فصل ۱۳

در فصل ۱۳ در رابطه با اتوماسیون فرایند صحبت شده است. بر این اساس ابتدا توضیحاتی در خصوص اتوماسیون فرایندها در قالب خودکارسازی رویه‌های کاری در یک فرایند کسب‌وکار است که از یک عملیات ساده که بخشی از یک فرایند ساده است تا هماهنگی کل یک فرایند پیچیده را در برمی‌گیرد، ارایه شده است.

فصل ۱۴

در فصل ۱۴ در رابطه با استفاده هوشمند از داده‌های گردآوری شده حاصل از اجرای فرایند صحبت شده است. منظور از این داده‌ها، لیست رویدادهایی است نشان می‌دهد چه اتفاقی، چه زمانی، توسط چه کسی و در ارتباط با کدام مورد فرایندی رخ داده است.

فصل ۱۵

در فصل ۱۵ به سیر تحول معماری سیستم‌های سازمانی پرداخته شده است. بعبارتی جهت‌گیری به سمت فرایندگرایی بر طراحی سیستم‌های اطلاعاتی تاثیر قابل توجهی گذاشته است. مدیریت فرایندهای کسب‌وکار عمدتاً در ارتباط با سیستم‌های اطلاعاتی در چارچوب معماری سیستم‌های سازمانی است. بر این اساس ابتدا به طبقه‌بندی سیستم‌های مدیریت فرایندهای کسب‌وکار از نقطه نظر سیستم‌های نرم افزاری پرداخت شده. سپس به نرم‌افزارهای سازمانی و یکپارچگی آن‌ها، فرایندگرایی در سطح سازمان و ظهور مدیریت گردش کار در نهایت معماری سرویس‌گرا در قالب ارایه خدمت به مشتری اشاره شده است.

فصل ۱۶

در فصل ۱۶ با در نظر گرفتن مطالب فصل قبلی، به معماری‌ها مدیریت فرایندهای کسب‌وکار پرداخته شده است. بر این اساس ابتدا نگاهی عمیق به معماری سیستم‌های مدیریت گردش کار داریم. پس از آن مدیریت گردش کار منعطف بررسی می‌شود با رویکردی که اصلاح مدل‌های فرایندی را تسهیل می‌کند. در ادامه به بررسی معماری‌های سرویس‌گرا می‌پردازیم که اخیراً محبوبیت رو به گسترشی یافته است…

فصل ۱۷

فصل ۱۷ در ارتباط با ارزیابی بلوغ فرایندهای کسب‌وکار است. سازمان‌ها نیاز به یک روش جامع و اصولی برای ارزیابی فرایندهای کسب‌وکار خود و محیط سازمانی برای تعیین خطرات برای پیاده‌سازی موفق برنامه‌های کاربردی سازمانی دارد. علاوه بر شناسایی خطرات، این رو نقش راهی برای ارایه بهبود مورد نیاز در جهت افزایش موفقیت و مزایای برنامه‌های سازمانی است. بلوغ فرایند کسب‌وکار یک چارچوب ارزیابی بر اساس نقشه راه بهبود است که ثابت کرده است با هر دو فرایند توسعه سیستم و توسعه نیروی کار موفق عمل کرده است. در این کتاب از مدل بلوغ گارتنر استفاده شده است که یک مدل ۶ مرحله‌ای برای بلوغ فرایندهای کسب‌وکار ارایه شده است که بعنوان راهنمای ارزیابی بلوغ فرایندهای سازمان‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد.


خرید کتاب مدیریت فرایند‌های کسب و کار و کاربرد آن در سازمان ها از لینک معتبر

eBPM در شبکه های اجتماعی