مدیریت بر مبنای فرایند (نقشه راهی برای پایدار ساختن مدیریت فرایندهای کسب و کار)

مدیریت بر مبنای فرایند (نقشه راهی برای پایدار ساختن مدیریت فرایندهای کسب و کار)

فهرست مطالب :

اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب

  • عنوان کتاب (به زبان فارسی): مدیریت بر مبنای فرایند (نقشه راهی برای پایدار ساختن مدیریت فرایندهای کسب‌وکار)
  •  عنوان کتاب (به زبان انگلیسی): Management by process: a road-map to sustainable
  • نام نویسنده: جان جستون – یوهان نلیس
  •  نام کامل نویسنده: علی زارع میرک آباد، امیرحسین قادری عابد، سیده پگاه واله، مریم چهکندی
  •   ناشر: سازمان مدیریت صنعتی
  •  تعداد صفحات: ۴۰۸

معرفی نویسندگان

جان جستون

یکی از چارچوب‌های اجرایی پروژه‌های BPM توسط جان جستون و یوهان نلیس در سال ۲۰۰۸ ارائه شده است. جان جستون بیش از ۳۰ سال در زمینه تجارت و IT فعال بوده است. مدیریت فرآیندهای کسب‌و‌کار، بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار و مدیریت پروژه بخشی از زمینه‌های تخصص وی محسوب می‌شوند. یکی از شرکت‌هایی که جستون در آنها فعالیت داشته شرکت جنرال موتورز بوده است. در کشورهایی مثل استرالیا، عربسان، امارات، انگلیس، مکزیک، برزیل ،پرتغال، روسیه فعالیت داشته‌ است. او بیش از ۳۰ مقاله و جندین جلد کتاب در این حوزه دارد. جستون تا کنون مشاور بسیاری از سازمان‌ها در زمینه استراتژی و پیاده‌سازی پروژه های فرآیند محور بوده است.

یوهان نلیس

یوهان نلیس نیز تجربیان فراوانی در گوشه و کنار جهان به عنوان مشاور مدیریت فرآیندهای کسب‌و کار داشته است. وی متخصص تطبیق فرآیندها با استراتژی، اهداف کسب و کار و IT است.

معرفی کتاب

این کتاب مدیریت سازمان را از دیدگاه فرآیندهای كسب‌وكار بررسی کرده است. این امر مستلزم مطالعه چگونگی اجرا و مدیریت فرآیندهای متوالی كسب‌وكار و تمامی جنبه‌های پشتیبان آن است. زمانی که این فرآیندها به‌خوبی مدیریت شوند، به سازمان امکان می‌دهند که از وضعیت فعلی خود جدا شده و به كسب‌ وكاری با عملکرد برتر تبدیل شود.»  این کتاب در سه بخش  با عنوان‌های «مرور کلی و بررسی‌های موردی»،‌ «بررسی‌های موردی» و «ضمائم» تدوین شده است.

واقعیت این است که بسیاری از سازمان‌ها هنوز نمی‌دانند که نقطه عزیمت از نگاه کارکردی به نگاه فرایندی کجاست. به زبان ساده‌تر، سازمان‌ها دریافته‌اند که یک مسیر طولانی را برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل پشت سر بگذارند، اما فاقد رویکردی ساختار یافته برای رسیدن به آن نقطه هستند و نمی‌دانند چه گام‌هایی را باید طی کنند.

این کتاب مکملی است بر کتاب پیشین نویسندگان با عنوان مدیریت فرایندهای کسب‌وکار: رهنمودهای عملی بر پیاه‌سازی موفقیت‌آمیز. کتاب به مدیران کمک می‌کند که با درک اهمیت پیاده‌سازی گام به گام مدیریت فرایندهای کسب‌وکار، مدیریت بر مبنای فرایند را در سازمان خود حاکم کنند و آنها را به سازمان‌هایی منعطف، چابک و متمرکز تبدیل کنند.

پیشگفتار مولفان

بعد از موفقیت آخرین کتابمان با عنوان «مدیریت فرایندهای کسب‌وکار: رهنمودهای عملی برای پیاده‌سازی موفقیت آمیز» به این باور رسیدیم که تنها بخشی از داستان فرایند را بازگو کرده‌ایم. ما یک چارچوب اثبات شده، موفق و تکرار پذیر را برای پیاده‌سازی پروژه‌های BPM در اختیار خوانندگان خود گذاشتیم. نشان دادیم که انجام این پروژه‌ها باید به کسب‌وکار واگذار شده تا پایداری فرایندهای بهبودیافته، به عنوان بخشی از پروژه محقق شود.

همچنین فصلی را با نام «تعبیه BPM در داخل سازمان» ارایه دادیم، اما این فصل اشاره‌ای بسیار مختصر به نیاز سازمان‌ برای فرایندگرایی و مدیریت عملکرد برتر داشت.

وقتی با سازمان‌ها صحبت می‌کردیم و به آن‌ها درباره چگونگی آگاهی از فرایندهای کسب‌وکار مشاوره می‌دادیم، متوجه شدیم که اغلب آن‌ها نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند و یا چه نقطه‌ای را باید هدف خود قرار دهند. سازمان‌ها دریافته‌اند که باید مسیر طولانی را برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل پشت‌سر بگذارند، اما فاقد یک رویکرد ساختاریافته برای رسیدن به آن نقطه هستند و نمی‌دانند چه گام‌هایی را باید طی کنند.

این سفر یا گذار، دربردارنده مجموعه‌ای از وظایف بزرگ و پیچیده است، به همین دلیل، ما آن را به هفت بعد کلی تقسیم کرده‌ایم. سپس برای هر بعد یک وضعیت ایده‌آل را ترسیم کرده و نقشه راهی را برای رسیدن به آن ارایه داده‌ایم.

علاوه بر این، چند موردی طولانی و مفصل را پیرامون پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز BPM مطرح کرده‌ایم. اکثر این سازمان‌ها به ما اجازه‌ دادند تا نامشان ذکر کنیم. این بررسی‌های موردی را از طریق مصاحبه با افراد مسیول در سازمان گردآوری کرده‌ایم. از آنان خواسته‌ایم تا داستان موفقیت خود را تعریف کنند و حتی در یک مورد، خودشان نویسنده متن بررسی موردی باشند، در یکی از بررسی‌ها موردی ماجرای تعامل با ارباب رجوع را بیان کرده‌ایم.

جان جستون و یوهان نلیس

دانلود فهرست


خرید کتاب مدیریت بر مبنای فرایند از لینک معتبر

eBPM در شبکه های اجتماعی