فرایند به‌کارگیری منابع انسانی: یادگیری نحوه ی استخدام بهترین ها
فرایند جذب و استخدام نیرو

فرایند به‌کارگیری منابع انسانی: یادگیری نحوه ی استخدام بهترین ها

فهرست مطالب :

اهمیت فرایند جذب و استخدام نیرو در سازمان‌ها

فرایند جذب و استخدام نیرو در سازمان‌ها به عنوان یکی از عناصر کلیدی منابع انسانی مطرح است و  این فرایند اهمیت زیادی برای سازمان‌ها دارد. در این مقاله در مورد فرآیند جذب و استخدام موفق در سازمان‌ها یا شرکت‌های عمومی و خصوصی صحبت کرده‌ایم و پس از مطالعه این مقاله و بکارگیری مراحل استخدام می‌توانید استخدام موفق داشته باشید. از جمله دلایلی که مراحل جذب و استخدام برای شرکت‌ها اهمیت دارد را می‌توانید در این قسمت مشاهده کنید:

  1. جذب نیروی متناسب: با انجام فرایند جذب و استخدام به درستی، سازمان قادر خواهد بود نیروی کاری با مهارت‌ها و توانایی‌های متناسب با نیازهای شغلی خود را جذب کند. این امر باعث افزایش کیفیت و کارایی کارکنان و در نهایت بهبود عملکرد سازمانی می‌شود.

  2. حفظ نیروی انسانی: فرایند جذب و استخدام نیرو به سازمان کمک می‌کند تا نیروی انسانی خود را حفظ کند و از دست دادن کارکنان ماهر و با تجربه جلوگیری کند. این امر باعث پایداری و استحکام سازمان در برابر رقبا می‌شود.

  3. توسعه و رشد سازمانی: با جذب نیروی متناسب و ماهر، سازمان قادر خواهد بود بهبود عملکرد و رشد خود را تضمین کند. نیروی کاری با مهارت‌ها و توانایی‌های مناسب می‌تواند به تحقق اهداف و رسیدن به موفقیت‌های بیشتر کمک کند.

  4. افزایش رضایت کارکنان: مراحل فرایند جذب و استخدام نیرو به کارکنان احساس اهمیت و ارزشمندی می‌دهد و باعث افزایش رضایت و تعهد آن‌ها نسبت به سازمان می‌شود. این امر می‌تواند به افزایش میزان بازدهی و مشارکت کارکنان منجر شود.

بنابراین، فرایند جذب و استخدام نیرو در سازمان‌ها اهمیت بسیاری دارد و در تعیین موفقیت و پیشرفت آن‌ها نقش اساسی دارد.

فرآیند استخدام منابع انسانی

فرایند به‌کارگیری منابع انسانی یکی از ضروری‌ترین بخش‌های کاری هر سازمان است، و دلیلش هم ساده است: این افراد، همان کسانی هستند که وظایف مختلف را انجام می‌دهند و نیاز است که افراد مناسبی انتخاب کنید تا کارها به موثرترین شیوه انجام شود.

نه تنها هنگام انتخاب و استخدام، بلکه سراسر فرایندهای به‌کارگیری منابع انسانی، باید جذب و حفظ یک استعداد، حدود مزایا، کارها و حقوق، سیاست‌های کاری و آموزش، را تضمین کند.

در این‌جا بر آن‌چه طی فرایند جذب منابع انسانی رخ می‌دهد تمرکز می‌کنیم. در چنین زمان‌هایی، مدیر منابع انسانی و تیمش یک سری گام‌ها و مراحلی را طی می‌کنند تا بهترین فرد را برای انجام کاری معین انتخاب کنند.

در این‌جا برای شما نمونه‌ای از مراحل و چرخه فرایند جذب منابع انسانی را آماده کرده‌ایم:

چرخه کار در فرآیند جذب و استخدام نیرو

سه گروه کلیدی در فرایند جذب نیرو و مراحل استخدام وجود دارد:

درخواست‌کننده: مدیر ارشدی که به کارمند جدید نیاز دارد و مسئول مصاحبه‌ی فنی و انتخاب مناسب‌ترین فرد است.

منابع انسانی: تیم منابع انسانی که مسئول اجرای کل فرایند است.

مدیر حوزه: او مسئول استخدام کارمندان و هزینه‌هاست.




مراحل استخدام چیست؟ فرایند جذب نیرو چند مرحله دارد؟

در حالت معمول، فرایند جذب منابع انسانی از این مراحل زیر پیروی می‌کند:

۱. درخواست‌کننده یک فرم درخواست را برای یک پُست نیازمند به کارمند جدید را پر می‌کند و آن را به مدیر حوزه ارسال می‌کند.


۲. مدیر حوزه این درخواست را می‌پذیرد یا رد می‌کند.


۳. منابع انسانی در میان رزومه‌های انتخاب‌شده‌ی پیشین در فرایندهای قبلی استخدام، بررسی‌هایی انجام می‌دهد.


۴. منابع انسانی برای این شغل تبلیغات داخلی و خارجی انجام می‌دهد تا رزومه‌های بیش‌تری دریافت کند.


۵. بعد از دریافت رزومه‌ها، منابع انسانی رزومه‌های بیش‌تری را به درخواست‌دهنده ارسال می‌کند.


۶. سپس، درخواست‌دهنده این رزومه‌ها را بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که آیا رزومه‌های دریافتی مناسب هستند که بقیه‌ی فرایند در مورد آن‌ها اجرا شود یا باید از چرخه خارج شوند. در صورتی که هیچ کاندیدای مناسبی وجود نداشت، درخواست می‌کنند که کاندیدای جدید دیگری غربالگری شود.


۷. اگر غربالگری جدید نیاز نباشد، منابع انسانی به کاندیداهایی که از پیش انتخاب شده‌اند اطلاع می‌دهد تا برای مصاحبه بیایند.


۸. منابع انسانی با کارجو مصاحبه می‌کند و از او آزمونی گرفته می‌شود تا عده‌ای را برای مصاحبه با درخواست‌دهنده معرفی کند.


۹. درخواست‌دهنده مصاحبه‌ها را انجام می‌دهد و فردی را انتخاب می‌کند که معتقد است مناسب‌ترین فرد برای آن شغل است و به منابع انسانی اطلاع‌رسانی می‌نماید.


۱۰. اکنون، منابع انسانی از انتخاب درخواست‌دهنده مطلع می‌شود و کاندید(ها) را به طور رسمی انتخاب می‌کند.


۱۱. منابع انسانی با کاندید(ها) انتخاب شده تماس می‌گیرد، و به آن‌(ها) اطلاع می‌دهد که پذیرفته شده‌اند و باید برای مرحله‌ی بعد آماده شوند. سپس، افراد یک ایمیل رسمی دریافت می‌کنند. منابع انسانی به افرادی که پذیرفته نشده‌اند اطلاع رسمی نمی‌دهد، بلکه صرفاً به آن‌ها به صورت غیر رسمی اطلاع می‌دهد که انتخاب نشده‌اند و رزومه‌ی آن‌ها در فرصت‌های بعدی بررسی خواهد شد.


۱۲. منابع انسانی به فرد پذیرفته‌شده یک ایمیل خوش‌آمد ارسال می‌نماید و لیست کامل مدارکی را که برای استخدام نیاز است نیز ذکر می‌کند.


۱۳. در نهایت، منابع انسانی فرایندهای بعدی را شروع می‌کند: ثبت اطلاعات کارمند جدید و معرفی او.


۱۴. همچنان که می‌بینید، همه‌ی این فرایند طولانی و پیچیده است، از این‌رو، اهمیت انجام صحیح آن‌ها در یک نمودار با اسناد و مشخصات کامل توصیف شده است.


۱۵. بنابراین، مسئولیت‌ها کاملاً واضح است و همه‌ی مجوزها و ارزیابی‌ها در زمان مناسب و صحیح، بدون تأخیر اتفاق می‌افتند.


مراحل جذب نیرو در سازمان‌های دولتی ، خصوصی و . . . 

هر سازمانی ویژگی‌های خاص خودش را دارد و در نتیجه، مراحل فرایند جذب منابع انسانی آن‌ها هم ممکن است خیلی متفاوت باشد. اگر لازم باشد، ممکن است سلسله مراتب دیگری برای آغاز روند استخدام پدید آید. یا ممکن است از اداره‌ی حقوقی خواسته شود پیش از آن که درخواست فرایند ثبت اطلاعات کارمند جدید شروع شود، بررسی و تحقیق انجام داده و نظر خود را اعلام کند.

علاوه بر این، در برخی شرکت‌ها لازم است برای هرکسی که درخواست‌دهنده معرفی می‌کند، یک مصاحبه‌ی دیگر هم انجام شود که یک مرحله‌ی دیگر در این روند ایجاد می‌کند. به طور مشابه، می‌توان از یک فرایند مصاحبه‌ی پویای گروهی استفاده کرد، که در آن دو نفر از کاندیدها به عنوان ناظر عمل می‌کند. همه چیز به قوانین منابع انسانی شرکت‌ها بستگی دارد.

روش اجرایی جذب و استخدام چیست

روش اجرایی جذب و استخدام به عنوان رویکردی است که سازمان‌ها برای جذب و انتخاب نیروهای مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. این روش ممکن است بر اساس نوع شغل، اندازه سازمان، صنعت و سیاست‌های سازمانی متفاوت باشد. برخی از روش‌های اجرایی جذب و استخدام عبارتند از:

  1. آگهی استخدام: منتشر کردن آگهی‌های استخدام در رسانه‌های مختلف برای جذب کاندیدها.

  2. استفاده از شبکه‌های اجتماعی: استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند LinkedIn، برای جذب کاندیدها و ایجاد ارتباط با افراد متخصص.

  3. استفاده از شرکت‌های مشاوره استخدام: استفاده از خدمات شرکت‌های مشاوره استخدام برای کمک در جذب و انتخاب نیرو.

  4. برگزاری رویدادهای استخدام: برگزاری رویدادهای مختلف مانند نمایشگاه‌های استخدام برای جلب کاندیدها.

  5. استفاده از سایت‌های استخدامی: استفاده از سایت‌های مختلفی که به جذب و استخدام اختصاص دارند برای انتشار آگهی‌ها و جذب کاندیدها.

  6. تبلیغات داخلی: استفاده از منابع داخلی سازمان برای جذب کارکنان داخلی یا اطلاع‌رسانی درباره فرصت‌های شغلی موجود.

هر سازمان ممکن است روش‌های مختلفی را برای جذب و استخدام نیروهای خود استفاده کند و براساس شرایط خود بهترین رویکرد را انتخاب کند.

نمونه مثال فرایند جذب نیروی تحلیلگر کسب و کار برای سازمان

استخدام نیروی تحلیلگر کسب و کار همیشه برای سازمان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. در این قسمت تصمیم گرفتیم تا مراحل استخدام را با مثالی از نیروی تحلیل کسب و کار توضیح دهیم.

  1. تعریف نیازمندی‌ها: تعیین نیازمندی‌های شغلی برای تحلیلگر کسب و کار از جمله مهارت‌ها، تجربه کاری، و تحصیلات مورد نیاز است.

  2. تبلیغ و جذب: انتشار آگهی استخدام برای جذب افراد مناسب با استعداد و توانایی‌های مورد نیاز برای انجام وظایف تحلیلگر کسب و کار.

  3. انتخاب و انتقال: انجام مصاحبه‌های شخصیتی و فنی برای انتخاب بهترین افراد برای شغل تحلیلگر کسب و کار.

  4. پیشنهاد و قبولی: ارائه پیشنهاد استخدام به افراد منتخب و انجام مذاکرات برای تعیین شرایط قرارداد کاری.

  5. آموزش و آشنایی: ارائه آموزش‌های لازم به تازه استخدام شده‌ها و آشنایی آن‌ها با سازمان و فعالیت‌های آن.

این مراحل می‌تواند بسته به نیازها و فرآیند استخدام هر سازمان، تغییر کند.

eBPM در شبکه های اجتماعی