کتاب فراسوی مهندسی دوباره

کتاب فراسوی مهندسی دوباره

فهرست مطالب :

اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب

  • عنوان کتاب (به زبان فارسی): فراسوی مهندسی دوباره
  • عنوان کتاب (به زبان انگلیسی) :Beyound Reengineering
  • نام کامل نویسنده : مایکل همر
  • نام کامل مترجم:‌ ——– عبدالرضا رضائی نژاد
  • ناشر: موسسه خدمات فرهنگی رسا
    تعداد صفحات:

دكتر مايكل هَمِر يكي از انديشمندان برجسته‌ي دنياي كسب و كار است. وي ابداع‌كننده و پشتيبان سرسخت ديدگاه «مهندسي دوباره» و «فرآيند محوري» است.

مايكل همر در سال 1990 انديشه مهندسي دوباره را به جهان عرضه نمود و پايه‌گذار حركتي شد كه دنياي كسب و كار را زير و رو كرده است. نخستين كتاب او (مهندسي دوباره – منشور انقلاب سازماني) به صورت پرفروش‌ترين كتاب سال 1994 در جهان درآمد و در مطبوعات تخصصي با عنوان‌هاي «بهترين‌ و مستدل‌ترين كتاب مديريت دهه اخير»، بسيار قابل اعتماد و موثر و خردمندانه از آن ياد شده است.
در اين اثر، نويسنده يافته‌هاي كسان و سازمان‌هايي كه اين پديده را هم اكنون آزموده¬اند، موشكافي كرده و چشم‌انداز آينده پيش‌رو را به ما نشان داده است. «فراسوي مهندسي دوباره» چيزي بيش از پيش الگوي دنياي كسب و كار فردا را در بردارد.
اين كتاب در 4 بخش(كار، مديريت، بنگاه‌ اقتصادي و جامعه) و 16 فصل به موضوع اهميت فرآيند و تجارب مرتبط پرداخته است.

فصل 1

انقلابها بیشتر به منظور بهسازی نظامی که خود نابود می‌کنند، رخ می‌دهند. انقلابهای فرانسه، آمریکا، و روسیه در آغاز برای بهسازی نظام پادشاهي آغاز شدند.ولي با ايستادگي نظام كهن در برابر نيروهاي اصلاح طلب، بهسازی تبدیل به شورش و انقلاب می شود. از آن پس کوشش نیروهای انقلابی صرف بهسازی نهادهای نابودشدهٔ سنتی مي‌گردد.زماني نزديك به بيست سال مديران شركت‌هاي بزرگ آمريكايي بالاترين كوشش ممكن را براي بهبود عملكرد سازمانهاي خود به كار گرفتند . فشارهای ناگهانی از سوی رقیبان توانمند جهانی، بویژه ژاپنيها، و انتظارهای روزافزون مشتریان، این شرکتها را واداشت تا به جنگي تمام عیار در زمینه کاهش هزینه ها، بهبود بهره وری، انعطاف پذیری، کوتاه کردن چرخه آفرینش فراورده‌ها ، و افزايش كيفيت و خدمات به مشتري، بپردازند. تجزيه و تحليل گسترده عمليات ، به كارگيري آخرين دست‌آوردهاي فن‌آوري ، اجراي تازه ترين روشهاي مديريتي و انگيزش، و فرستادن كاركنان به دورهاي آموزشي گوناگون، از ديگر تمديدهايي بود كه اينگونه شركتها به كار بستند. اينهمه كوششهاي گسترده و صميمانه بازده اندكي داشت و عملكرد شركتها در برابر رقبا همچنان پايين بود.

مسائلي كه مديران را به اينگونه كوششهاي همه‌جانبه وادار مي‌كرد، كوچك و بي اهميت نبودند. كاركرد سازمانهاي جا افتاده، بوي‍ژه دربرابر رقباي گرسنه و مهاجم جهاني، بسيار كند و ناخشنودكننده بود. به چند نمونه اشاره كنيم:

-در شركت بيمه عمر و حوادث آئتنا انجام درخواست يك بيمه مسكن تا 28 روز به درازا مي‌كشيد، هرچند تنها به 26 دقيقه كار مفيد نياز داشت.

-در شركت كرايسلر براي هر قلم خريد حتي نوشت‌افزار به ارزش 10 دلار ، هزينه‌هاي اداري داخلي شامل بررسي‌ها ، تاييدها، و امضاءها سر به 300 دلار مي‌زد.

-شركت تگزاس اينسترومنت براي تكميل سفارش ساخت يك مدار چاپي يكپارچه به 180 روز زمان نياز داشت.چنين كاري زا رقبا در 30 روز انجام مي دادند.

چنین رشته ای سر دراز دارد و میتوان فهرست را تا هرجا که بخواهیم ادامه دهیم. ناکارایی، نادرستی، و انعطاف ناپذیری عملکرد شرکتهای بزرگ، شگرف و شگفت انگیز بود. این وضعیت تازگی نداشست، ولی از دهه ۱۹۸۰ مشکل آفرین گردید. زمانی که حق انتخاب محدود و عملکرد رقبا همسنگ بود، کمتر شرکتی برای بهسازی فراورده های خودانگیزه داشت. همینکه دست مشتریان در بازار پررقابت باز شده و خواسته های پیچیده ای را به نمایش گذاشتند، مشکل زدایی در سرلوحه کار و برنامه شرکتها قرار گرفت. پایداری و ادامه مشکلات به رغم همه کوششهایی که در مبارزه با آنها صورت می گرفت، مدیران و رهبران بیشتر شرکتها را از پا درمی‌آورد.

مدیران آمریکایی رفته رفته دریافتند که از این راه به هیچ جایی نخواهند رسید، زیرا راه حل های وظیفه گرا را برای مسائل فرایندی به کار می گرفتند.

تفاوت میان «وظیفه» و «فرایند» همانند تفاوت میان جزء و کل است. وظیفه واحدی از کار است، فعالیتی که معمولا یک نفر انجام می دهد. در برابر، فرایند گروهی از وظیفه های هم پبوند است که با همدیگر، نتیجه ای با ارزش از دید مشتری را به بار میآورند. برای مثال، انجام یک سفارشی، یک فرایند است – فعالیتهایی که کالا را به دست مشتری می رساند. این فرایند از وظیفه های گوناگونی درست می شود؛ دریافت درخواست از مشتری، وارد کردن آن به رایانه، بررسی اعتبار مشتری، بررسی موجودی کالا و یا تولید، گزینش و بسته بندی سفارش، برنامه ریزی حمل و روش ارسال کالا …

دانلود فهرست کتاب فراسوی مهندسی دوباره

 

eBPM در شبکه های اجتماعی