سازماندهی چیست
در این مقاله از eBPM به ترتیب در مورد سازماندهی ، مفهوم سازماندهی و مزایای آن صحبت خواهیم کرد و در ادامه به نمودار سازمانی و ساختار سازمانی می پردازیم.
سازماندهی بهعنوان یکی از مؤلفههای مدیریت
«مدیریت»، فرایند بهکارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی برمبنای یک نظام ارزشی پذیرفتهشده است که ازطریق برنامهریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیینشده، صورت میپذیرد.

مفهوم سازماندهی
«سازماندهی»، فرایندی است که طی آن، با تقسیم کار میان افراد و گروههای کاری و ایجاد هماهنگی میان آنها، برای کسب اهداف تلاش میشود. چنانچه دو یا چند نفر به طریق هماهنگشدهای برای رسیدن به اهداف مشترک همکاری کنند، دراینصورت آنها یک سازمان را به شکل ساده تشکیل دادهاند. هر سازمانی بهمنظور اینکه بتواند فعالیتهای خود را آغاز کند، بهطوریکه این فعالیتها با برنامههای سازمانی سازگاری داشته باشد، باید یک نوع سازماندهی در آن انجام گیرد. بهعبارتی میتوان اینطور بیان کرد تا زمانی که سازماندهی در سازمان صورت نگرفته باشد، سازمان بهطور کامل شکل نیافته است.
فرایند کلان سازماندهی
بهطور کلی، سازماندهی از یک فرایند سه مرحلهای تشکیل شده است:
- تقسیم اهداف سازمانی به بخشها و و وظایف مختلف
- تخصیص هر یک از وظایف به واحدهای جداگانه
- ایجاد ارتباط منطقی بین واحدهای سازمانی

مزایای سازماندهی
ازجمله مزایای سازماندهی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- مشخص شدن حدود وظایف و اختیارات افراد و پیشگیری از موازیکاریها
- پیشگیری از تنش و کاهش چالش نیروی انسانی با تعریف فرایندهای گوناگون
- بهبود عملکرد با تقلیل زمان انجام امور و اتمام پروژههای در دست اجرا
- افزایش بهرهوری و پایینآمدن هزینههای اجرایی و عملیاتی
- نیازسنجی نیروی انسانی و استخدام هدفمند
- بالارفتن سطح رضایت شغلی و وفادارسازی نیروی انسانی به شرکت
- کاهش خطاها و بهبود عملکرد سازمانی و رونق کسبوکار
- ارتقای سطح کیفی خدمات و بالارفتن رضایتمندی مشتریان
ساختار سازمانی
گاهی در متون مدیریت و در عمل، سه اصطلاح «سازمان»، «سازماندهی» و «ساختار سازمانی» را بهجای یکدیگر استفاده میکنند. درحالیکه «ساختار سازمانی»، حاصل فرایند سازماندهی و طراحی سازمانی است و مشتملبر مجموعه روابط، مقررات و قوانینی است که حتی اگر بهطور غیررسمی شکل گرفته باشند، بهطور رسمی به تصویب میرسند و فعالیتهای افراد برای کسب اهداف مشترک سازمانی را شکل میدهند. درواقع، ساختار سازمانی، راه یا شیوهای است که فعالیتهای سازمانی ازطریق آن بهصورت رسمی، تقسیم، گروهبندی و هماهنگ میشوند. مطالعات انجامشده نشان میدهد که ساختار سازمانی تحت تأثیر ابعاد محتوایی سازمان شامل «استراتژی»، «محیط»، «تکنولوژی»، «اندازه» و «فرهنگ» میباشد که در مقالات آینده به تشریح آنها پرداخته خواهد شد.
نوع سازمان و ساختار سازمانی تأثیر زیادی بر فرایند مدیریت آن دارد؛ زیرا تعداد و نوع مسائلی که هر مدیر با آن سروکار دارد، به نوع سازمان و اندازه آن بستگی دارد. برای مثال، مدیران سازمانهای کوچک با مسائلی درباره تقسیم کار، تعیین مسئولیتها و حیطه نظارت سروکار دارند و مشکل عمده آنها شناسایی مدیران ورزیده برای اداره سازمان است. اما مدیران سازمانهای متوسط، بیشتر با مسئله ایجاد ساختار وظیفهای، تأمین نیروی انسانی متخصص و ایجاد هماهنگی میان آنها سروکار دارند و سازمانهای بزرگ درگیر مسائل مربوط به تمرکز هستند. درواقع، هرچه سازمان بیشتر توسعه یابد، ایجاد هماهنگی میان واحدهای مختلف آن، دشوارتر میشود.
ساختار سازمانی تصریح میکند که وظایف چگونه تخصیص داده شوند، چه شخصی به چه کسی گزارش دهد و سازوکارهای هماهنگی رسمی و الگوهای تعاملی سازمانی که باید رعایت شوند، کدامند. ساختار سازمانی یکی از اجزای سازمان است که از ابعاد درونی «پیچیدگی»، «رسمیت»، «تمرکز» و … تشکیل شده است. هرکدام از این عناصر در مقالات بعدی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

در طرحریزی ساختار سازمانی، سه رکن زیر مورد توجه قرار میگیرد:
- ساختار سازمانی تعیینکننده روابط رسمی و گزارشگیری در سازمان است و نشاندهنده سطوحی است که در سلسلهمراتب اداری وجود دارد و حیطه کنترل مدیران را نیز مشخص میکند.
- ساختار سازمانی تعیینکننده افرادی است که بهصورت گروهی در واحدهای سازمانی کار میکنند و نشاندهنده گروهبندی و تقسیمبندی واحدهای سازمانی است که در کل سازمان وجود دارند.
- ساختار سازمانی دربرگیرنده طرح سیستمهایی میشود که بهوسیله آنها فعالیتهای همه واحدهای سازمانی هماهنگ و یکپارچه میگردد و درنتیجه سیستم ارتباط مؤثر در سازمان تضمین خواهد شد.
دو رکن اول، چارچوب ساختاری را بهوجود میآورند که در نمودار سازمانی حالت عمودی دارد. رکن سوم به مسئله روابط متقابل کارکنان میپردازد. در یک ساختار مطلوب رابطه کارکنان از نظر افقی تعیین میشود و آنها میتوانند با تبادل اطلاعات، هماهنگیهای لازم را در سازمان بهوجود آورند.
اهداف ساختار سازمانی
هدف از ایجاد ساختار سازمانی، دستیابی به اهداف سازمانی است. با طراحی ساختار سازمانی مناسب، نیروی انسانی و منابع موجود بهگونهای هماهنگ و ترکیب میشوند که به افزایش کارایی منابع موجود میانجامد. تخصیص کار، گروهبندی کارکردها و وظایف، تصمیمگیریها، هماهنگسازیها و نظارت، همه و همه با راهحلهای ساختاری آسان میشود. همچنین، ساختار سازمانی، قانونمندی و نظام درونی سازمان را معین و بقای آن را تضمین میکند.