تعریف فعالیت (Activity)
تعریف فعالیت (Activity)

تعریف فعالیت (Activity)

فهرست مطالب :

تعریف فعالیت چیست ؟

بخش “واژگان تخصصی در وبسایت eBPM” به تعریف کلمات، اختصارات و اصطلاحاتی اختصاص دارد که در جامعه فرایند کسب‌وکار به‌صورت مکرر استفاده شده یا به آنها ارجاع داده می‌شود. البته همانطور که بازار فرایندهای کسب‌وکار در حال تکامل است، این واژگان هم در طول زمان تغییر نموده و تکامل می‌یابند.

زبان‌های رسمی فرایند کسب‌وکار دارای معناشناسی‌هایی هستند که تحت تاثیر استانداردها، انجمن‌های منتشرکننده واژگان، فروشندگان و غیره قرار می‌گیرند. بیشتر این مجموعه‌ها واژگان را به طرق مختلف تعریف می‌کنند. سند پیش‌رو که برگرفته از اسناد مجموعه BPTrends می‌باشد، به‌منظور ارائه تعاریف عمومی از واژگان کاربردی در این حوزه و همچنین ایجاد یک زبان مشترک میان افراد تهیه شده است.


معنی فعالیت و گام های فعالیت در کنترل پروژه های اجرایی

فرایندها (Processes) قابلیت تقسیم به واحدها و زیرفرایندهای (Sub-Processes) کوچکتر را دارا هستند. واژه فعالیت، یک واژه عمومی است که می‌تواند برای توصیف هر زیرفرایند در هر سطحی مورد استفاده قرار گیرد. براین اساس، می‌توان چنین گفت که هر فرایند از یک یا چند فعالیت ساخته شده است.

فعالیت‌ها می‌توانند دارای یک گام (Step)؛ مانند تایید تقاضای خرید یا قراردادن درب بطری روی آن در یک خط تولید؛ یا اینکه دارای چندین گام؛ نظیر پُرکردن یک فرم یا مونتاژ یک صندلی باشند. در مورد نحوه استفاده از واژگان مختلف؛ مانند وظیفه (Task) یا گام، سازگاری وجود ندارد؛ اما همه آنها کم‌و‌بیش با واژه فعالیت مترادف هستند.

فعالیت در پروژه اجرایی به هر فعالیتی اطلاق می‌شود که برای اجرای یک پروژه مورد نیاز باشد. این فعالیت‌ها ممکن است شامل برنامه‌ریزی، تدوین دستورالعمل‌ها، تخصیص منابع، اجرای وظایف و نظارت بر پیشرفت پروژه باشد. این فعالیت‌ها به منظور بهبود کارایی و انجام پروژه به صورت موثر و به موقع انجام می‌شوند.

فعالیت‌های اجرایی پروژه می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

1. برنامه‌ریزی منابع: تخصیص منابع انسانی، مالی و فیزیکی به پروژه، از جمله تعیین نیازمندی‌های انسانی و تجهیزات مورد نیاز.

2. اجرای وظایف: انجام وظایف و فعالیت‌های مختلف پروژه توسط اعضای تیم و تضمین کیفیت و به موقع بودن آن‌ها.

3. نظارت بر پیشرفت پروژه: پایش و ارزیابی پیشرفت فعالیت‌ها، شناسایی مشکلات و اقدامات بهبودی برای رفع آن‌ها.

4. مدیریت ریسک: شناسایی، ارزیابی و کنترل ریسک‌های مختلف مرتبط با پروژه به منظور جلوگیری از تأخیر یا افتادگی در اجرا.

5. مدیریت تغییرات: مدیریت هرگونه تغییر در زمان، بودجه یا دسترسی به منابع در طول اجرای پروژه.

6. گزارش‌دهی: ثبت و گزارش پیشرفت‌ها، مشکلات و تغییرات به مدیران و سایر اعضای تیم.

7. مدیریت ارتباطات: برقراری و حفظ ارتباط با سایر اعضای تیم، مشتریان، تأمین‌کنندگان و سایر ذینفعان پروژه.

این فعالیت‌ها در کنار یکدیگر انجام می‌شوند تا بهبود کارایی و کنترل بهتر بر روند اجرای پروژه داشته باشند.

واژه فعالیت در همه پروسه های فرایندی کسب و کار از جمله تحلیل کسب و کار و فعالیت در  نرم افزار شرکتی و سازمانی  پرکاربرد میباشد

eBPM در شبکه های اجتماعی