BAM چیست؟
به نظارت بلادرنگ فرآیندها، عملیات و فعالیتهای کسب و کار (Business Activity Monitoring) می گویند.
(BAM) دید جدیدی را به عملکرد کسب و کار میدهد که به سازمانها اجازه میدهد تا به سرعت مشکلات را برطرف کرده و خود را با نیازهای کاربران کسب و کار تطبیق دهند.
با استفاده از قابلیت مشاهده و درک جامع عملیات کلیدی کسب و کار، شرکتها میتوانند با بهرهگیری از دادهها تصمیمات کسب و کار آگاهانهتری بگیرند و عملکرد کسب و کار خود را بهینهسازی کنند. نظارت بر فعالیتهای کسب و کار، تحلیل شاخص عملکرد کلیدی (KPIs) و توافقنامههای سطح خدمات (SLAs) را در اولویت قرار میدهد تا به تیمها کمک کند تا اطلاعات قابل اجرا را از دادههای خود استخراج نمایند.
اجزای bam
اجزای BAM میتواند برای جمعآوری دادههای مرتبط با عملیات کسب و کار و برای رسم تصویر پویایی از چگونگی بهبود عملکرد کسب و کار به منظور کاهش ریسک، افزایش سودآوری و بهبود تجربه کاربران مورد استفاده قرار گیرد. نظارت بر فعالیتهای کسب و کار به وسیله تطابق تیمها حول اهداف کسب و کار و ارائه اطلاعات بلادرنگ درباره عملکرد کسب و کار به ارتباط بخشهای کسب و کار و فناوری اطلاعات کمک میکند،.
ابزارهای نظارتی به تیمها درک جامعتری از عملیات کسب و کار و دیدگاهی از عملکرد بلادرنگ ارائه میدهند، که به آنها اجازه میدهد به جای اینکه فقط به مشکلات واکنش نشان دهند به صورت پیشبینانه عملکردهای کسب و کار را بهبود بخشند.
برای انجام این کار، رهبران کسب و کار میتوانند با استفاده از نرمافزارهای (BI) (هوش کسب وکار) دادههای تاریخی را نظارت کنند و با استفاده از ابزارهای BPM (bpm چیست )جریان کار را بهبود بخشند.
نحوه عملکرد نظارت بر فعالیتهای کسب و کار:
برای به دست آوردن یک درک روشن از عملیات کسب و کار، شاخصهای عملکرد کلیدی (KPIs) باید تعیین شود تا عملکرد را نظارت کنند.
KPIها بسته به محصول یا خدمت مورد نظر و اهداف و وظایف سازمان متفاوت است، اما میتواند شامل معیارهایی مانند استفاده از برنامه، خطاهای زمان اجرا، زمان خرابی غیر برنامهریزیشده، بازگشت سرمایه (ROI)یا مجموع فروشها باشد.
ایجاد KPIهای ارزشمند به این معناست که رهبران کسب و کار باید با دقت، انتظارات عملکرد را در چارچوب توافقات سطح خدمات (SLAs) مدنظر قرار داده و تعریف کنند، که جزئیات خدماتی را که کاربران کسب و کار انتظار دارند از یک ارائهدهنده خدمات دریافت کنند، مشخص میکند.
SLAها باید شرایط روشن خدماتی را که یک کاربر میتواند انتظار داشته باشد، تعیین کنند، در عین حال توضیح دهند که چگونه خدمت یا عملکرد محصول، اندازهگیری و به همه طرفها اطلاع داده میشود.
این استانداردها باید با همکاری تمام ذینفعان بحث، توسعه و تعیین شوند. هر چقدر سازمان بهتر بفهمد که چگونه باید عملکرد کند یا چگونه زیر یک SLA باید عمل کند، سازمان میتواند با دقت بیشتری سطح عملکرد را سنجیده و فهم ارزشمندی را بدست آورد.
هنگامی که معیارها تعیین میشوند، سیستمهای BAM در فرآیند تجمیع دادهها کمک میکنند؛ یعنی جمعآوری و خلاصهسازی دادهها از چندین برنامه کسب و کار. راهکارهای نظارت بر فعالیتهای کسب و کار داشبوردهایی با تصویرسازیهای روشن از دادههای کلیدی ارائه میدهند و آنها را برای تمام اعضای تیم قابل دسترس میکنند.
تیمها همچنین میتوانند داخل سیستمهای BAM، تریگرهایی را تنظیم کنند تا به طور خودکار برخی اقدامات خاص انجام دهند یا دادههای بیشتری را جمعآوری کنند، زمانی که برخی از معیارها برآورده شوند (یا برآورده نشوند).
به عنوان مثال، تیمها میتوانند از اتوماسیون داخل یک پلتفرم نظارت بر فعالیتهای کسب و کار استفاده کنند تا براساس تراکنشهای یک کارت اعتباری، بیشتر از حد متوسط برای یک بازه زمانی معین هشدار تنظیم کنند. اگر این هشدار فعال شود، سیستم میتواند به طور خودکار پرداختها را متوقف کند تا حجم افزایش یافته بتواند بیشتر بررسی شود.
روش نظارت بر فعالیتهای کسب و کار بر استفاده از تجزیه و تحلیل برای کاهش زمان بین جمعآوری داده و تصمیمگیری تمرکز دارد.
برای انجام این کار، رهبران کسب و کار از ابزارهای هوش کسب و کار (BI) و منابع مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) استفاده میکنند.
BI, BPM و BAM
هوش کسب و کار (BI)، مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) و نظارت بر فعالیتهای کسب و کار (BAM) در چندین عملکرد همپوشانی دارند و روش کلی آنها میتواند به صورت مکمل یکدیگر استفاده شود تا به بهبود فرآیندهای کسب و کار را کمک کند.
هوش کسب و کار به مجموعهای از فناوریها و راهبردهایی اشاره دارد که به تحلیلگران کسب و کار امکان میدهد به طور ساده به دادهها از منابع مختلف دسترسی پیدا کنند. انواع دادههای زیر به درک عمیقتری از عملیات کسب و کار کمک میکنند:
– دادههای تاریخی
– دادههای وندورهای شخص سوم
– دادههای ساختار یافته مانند تراکنشهای مالی
– دادههای بدون ساختار مانند متنی از پاسخهای یک نظرسنجی
– فایلهای لاگ از وبسایتها
مدیریت فرآیندهای کسب و کار
مدیریت فرآیندهای کسب و کار به رهبران کسب و کار امکان میدهد که پس از پیگیری کار از طریق BI و تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ جمعآوری شده از این منابع مختلف، مدلها و استراتژیهایی را ایجاد کنند تا فرآیندهای کسب و کار خاصی را بهینهسازی کنند.
به عنوان مثال، یک سازمان میتواند دادههای کاربران را تجزیه و تحلیل کند تا پرسشهایی که بیشترین تکرار را دارند را شناسایی کند. سپس، تیمها میتوانند رباتهای گفت و گو را آموزش دهند تا به این پرسشهای متداول پاسخ دهند و به این ترتیب زمان اضافی برای کارمندان خدمات مشتریان ایجاد می شود.
کاربرد سیستم bam (نظارت بر فعالیتهای کسب و کار)
نظارت بر فعالیتهای کسب و کار میتواند همزمان قدرت جمعآوری دادهها و تصویرسازی هوش کسب و کار (BI) و قدرت تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب و کار (BPM) را به کار برد تا به یک رویکرد کلی برای همه فعالیتهای کسب و کار برسد.
در حالی که تمرکز BPM بر بهبود فرآیندهای کسب و کار جداگانه است، BAM همه فرآیندها را در نظر میگیرد، همچنین چگونگی تاثیر فرآیندهای مختلف بر یکدیگر را مورد بررسی قرار میدهد. ابزارهای BAM همچنین قادر به استفاده از دادهها برای پیشبینی مشکلات آینده و رفع آنها به صورت بلادرنگ هستند.
این رویکردها در کنار یکدیگر میتوانند به سازمانها کمک کنند تا استراتژیهای انتها به انتها را برای بهبود عملکرد کسب و کار توسعه دهند.
مزایای BAM (نظارت بر فعالیت های کسب و کار) چیست؟
استفاده از ابزارهای نظارت بر فعالیتهای کسب و کار به تحلیلگران کسب و کار اجازه میدهد تا زمینههای بهبود فرآیند کسب و کار را شناسایی کنند. BAM میتواند به یک سازمان کمک کند تا :
- با توانایی پاسخگویی به روندها و الگوهای نوظهور به صورت بلادرنگ ، روندهای آینده را پیش بینی کند و سازگاری بیشتری کسب کند. سیستم BAM داشبوردهایی را ارائه می دهند که دادهها و تجزیه و تحلیلها را پیکربندی و یکپارچه میکنند تا الگوهای موجود در دادهها را به راحتی قابل مشاهده کنند. هنگامی که فرآیندهای کسب و کار به وضوح درک شود، میتوان منابع را برای دستیابی به مهمترین اهداف تخصیص مجدد داد.
- به تیمها دید سرتاسر فرآیندهای کسب و کار را میدهد، که تیمهای کسب و کار و فناوری اطلاعات اجازه میدهد تا پیشرفتهای احتمالی را بررسی کنند، ویژگیهای جدید را ارائه کنند و الگوهای کاربری را درک کنند.
- تنگناهایی را شناسایی میکند که میتوانند عملکرد برنامه، تولید کالاهای تولیدی یا ارائه خدمات مصرف کننده را کاهش دهند.
- ریشه اصلی مشکلات را پیدا میکند و مشکلات را در زمان واقعی عیبیابی میکند.
- هزینههای محیط فناوری اطلاعات را با شناسایی ناکارآمدیها در فرآیندهای کسب و کار، مانند شناسایی کندیهای زنجیره تامین یا هزینههای فضای ابری غیر ضروری کاهش میدهد.
راه حلهای مرتبط
نظارت بر فعالیتهای کسب و کار با مشاهده پذیری Instana
نظارت بر فعالیتهای کسب و کار با قابلیت مشاهده IBM Instana قابلیت مشاهده را به فرآیندهای کسب و کار گسترش میدهد تا زمینه کسب و کار آنی را برای فناوری اطلاعات فراهم کند.
قابلیت مشاهده IBM Instana
IBM Instana قابلیت مشاهده را دموکراتیک میکند، با ارائه راهحلی که هر کسی میتواند از آن برای به دست آوردن دادههای مورد نظر خود با زمینه مورد نیاز خود استفاده کند. این پلتفرم که برای فضای ابری بومی و در عین حال ناشناخته از فناوری ساخته شده است، به طور خودکار و پیوسته دادههایی با وفاداری بالا – ریزدانگی ۱ ثانیهای و ردپای سراری – با زمینه وابستگیهای منطقی و فیزیکی در تلفن همراه، وب، برنامهها و زیرساخت ارائه میکند.
ابزار BAM
این ابزار شامل کنترل فرایندهای کسب و کار شرکت است که بهمنظور تحقق شاخصهای مدیریتی تعریف شده مورد استفاده قرار میگیرد. مدیران از طریق داشبوردهای مدیریتی (پنل کنترل) دسترسی به موقع و کاملی به کنترل مواردی نظیرشاخصهای مرتبط به عملیات اجرایی، توانایی شفافسازی و تعیین گلوگاهها و موانع، تعیین میزان تأخیر در تحویل نهایی کارها و تشخیص انحراف از مسیربرنامهریزیشده، خواهند داشت.
برای اینکه این ابزار بتواند اطلاعات را خوانده، درک نموده و به صورت فوری تحلیل نماید، از ابزارهایی نظیرسرعتسنج، نمودار، جدول، کارت و نقشه استفاده مینماید.
طرح داشبورد، باید روشی قابل درک را برای کنترل نیاز فرایندها دنبال نماید. بسیار مهم است که مدیر، بتواند اطلاعات گوناگونی را بدون کلیک زیاد در یک صفحه مشاهده و تحلیل نماید. اگر پنلهای از پیش تعریف شده و «قالبهای پیش فرض» نتوانند انتظارات کاربر نهایی را برآورده کنند، ابزار BPM باید، یک ویرایشگر کنترل فعالیت کسب و کار منعطف را برای تحلیلگر فرایند ارائه نماید تا بتوان پنل اختصاصی و بومی برای مشتری ایجاد نمود.
ایجاد دیدگاه مدیریتی و پویا از طریق کنترل فعالیتهای کسب و کار
دسترسی به داشبوردهای اطلاعاتی یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای رسیدن به راهحلهای مؤثر خواهد بود. استفاده از پنل مدیریت قابل نمایش در تلویزیون و موبایل (تبلت و تلفن هوشمند) برای گسترش فرهنگ کنترل در سازمان بسیار مهم و موثر خواهد بود.
نتایجی که از کنترل فرایندها از طریق ابزار BAM حاصل خواهد شد، چیست؟
- بررسی شفاف جریان کار و مسئولیتها
- اندازهگیری زمان اجرای فعالیتها
- بررسی انجام کارها قبل از زمان مقرر برای تحویل به موقع آنها
- کاهش ریسک و هزینههای اجرا
- ارتباط اهداف و نتایج
- افزایش تعهد در افراد تیم
در آینده، مطالبی را منتشر خواهد شد که برخی از مزایا و موارد استفاده فناوری مهم BPM (مدیریت فرایندهای کسب و کار) در آن تبیین میگردد.